۷ آبان ۱۴۰۳، ۱۳:۳۸
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85642067
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارشناس مسائل اورآسیا: گرجستان از غرب فاصله خواهد گرفت

تهران - ایرنا - یک کارشناس مسائل اورآسیا که به عنوان ناظر انتخابات مجلس در گرجستان حضور یافته بود، پیش بینی کرد که سیاست تفلیس نسبت به روابط با شرق تعدیل شده و از غرب فاصله خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، انتخابات پارلمانی گرجستان روز شنبه گذشته با رقابت شدید بین حزب حاکم «رویای گرجستانی» و حزب اپوزیسیون «اتحاد - جنبش ملی» برگزار شد و مردم برای انتخاب مسیر آتی کشورشان پای صندوق‌های رای رفتند. این انتخابات که از اهمیت خاصی برخوردار بود با پیروزی حزب "رویای گرجستانی" به پایان رسید و البته احزاب مخالف نسبت به نتایج معترض بوده و آن را به چالش کشیدند.

این انتخابات با حضور ناظرانی از کشورهای مختلف برگزار شد و عباس میرزایی قاضی کارشناس مسائل روسیه و قفقاز و نماینده فوق العاده مرکز همکاری های اقتصادی و حقوقی روسیه-ایران نیز به عنوان ناظر در آن حضور یافت .

وی روز دوشنبه در گفت وگویی با ایرنا درباره اهمیت این انتخابات گفت: بر اساس واقعیت موجود و پیچیدگی های ژئوپلیتیکی این منطقه، اهمیت این دور از انتخابات پارلمان گرجستان دوچندان شد، چرا که نتیجه آن در هر صورت، سیاست حوزه قفقاز جنوبی را دستخوش تغییر خواهد کرد.

میرزایی قاضی اظهار داشت: به هر روی این رویداد با پیروزی قاطع حزب حاکم (رویای گرجستان) به پایان رسید تا سیاست کشور گرجستان از جبهه غرب فاصله بگیرد و در انتظار سیاست معتدل تری نسبت به روابط با جبهه شرق باشد. به همین جهت هم از سوی مخالفان با چالش هایی روبرو شد.

وی که به همراه ناظرینی از کشورهای آفریقایی ، اروپایی ، آمریکایی و آسیای شرقی در جلسات ناظرین بین المللی جهت بررسی روند انتخابات هم شرکت داشت، اعلام کرد که انتخابات به روشی دموکراتیک برگزارشد و نتایج آن به دور از هر گونه مشکلی بود.

این کارشناس مسائل اورآسیا که به دعوت سازمان سیاسی "جوانان اوراسیایی گرجستان" به عنوان ناظر بین المللی در این رخداد سیاسی حضور یافته بود، درباره روند نظارت بر انتخابات گرجستان گفت: احزاب مخالف و اپوزیسیون به صورت کامل آزادی عمل داشتند و ناظران خود را بدون هیچگونه محدودیتی بر سر صندوق ها و محل های اخذ رای مستقر نمودند.

وی در باره اعتراض ها به روند برگزاری این انتخابات از سوی مخالفان گفت: البته در این انتخابات بیشتر تخلفات محرز و در برخی موارد رفتار غیردموکراتیک از سوی اپوزیسیون صورت گرفت که از جمله آن می توان به بکار بردن الفاظ رکیک بر ضد شماری از ناظران غیر غربی و بر هم زدن جو چندین شعبه ،ایجاد التهاب و تهدید به برهم زدن روند انتخابات اشاره کرد.

میرزایی قاضی در باره نحوه نظارت بر انتخابات گفت: به همراه برخی دیگر از ناظران از کشورهای مختلف از جمله فرانسه، ارمنستان، کره جنوبی، مونته‌نگرو و الجزایر با حضور در شعبه ها و ستاد مرکزی سازمان میزبان روند انتخابات و همچنین نحوه رای گیری در شعب آنلاین را آنالیز و نظاره کردیم.

این کارشناس مسائل اوراسیا ادامه داد: در کنار آن با دریافت و بررسی تخلفات واصله، با شاهدان عینی در شعبی که تخلفاتی گزارش شده بود گفتگوی مستقیم داشتیم و در انتها به ارائه گزارش های میدانی و ارائه نظرات تحلیلی در خصوص انتخابات پرداختیم.

کمیسیون انتخابات گرجستان اعلام کرد که حزب رویای گرجی با کسب حدود ۵۴ درصد آرا توانسته ۸۹ کرسی را تصاحب کند و ائتلاف چهار اپوزیسیون غربگرا نیز در مجموع ۶۱ کرسی را به دست آوردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha