کرملین: روسیه هر کاری برای کاهش تنش خاورمیانه انجام می‌دهد؛ پوتین تماسی نداشت

مسکو- ایرنا- سخنگوی کرملین گفت: روسیه با همه طرف های درگیر در خاورمیانه تماس دارد و هر کاری برای کاهش تنش انجام خواهد داد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف روز دوشنبه در این باره به خبرنگاران افزود: «ما با تهران تماس داریم و هم با اسرائیلی‌ها و هم با فلسطینی‌ها. ما این تماس‌ها را حفظ می‌کنیم.»
وی اظهار داشت: روسیه دائما هر کاری که ممکن است انجام می‌دهد تا از طرف‌ها بخواهد که خویشتنداری نشان دهند و هر گونه تلاش برای تنش‌زدایی را تسهیل کنند، ما به تلاش در این زمینه ادامه می‌دهیم.
سخنگوی کرملین با بیان اینکه وضعیت در منطقه خاورمیانه در حال حاضر بسیار متشنج است، اظهار داشت:‌ رعایت خویشتنداری در این زمینه بسیار مهم است.


پوتین، تماس‌هایی با طرف‌های درگیر در خاورمیانه نداشت
پسکوف در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس‌جمهور روسیه پس از حمله (رژیم) اسرائیل به ایران، تماس‌های سطح بالایی با طرف‌های درگیر داشته است یا خیر، پاسخ داد: خیر، پوتین تماس‌هایی با طرف‌های درگیر در خاورمیانه نداشت.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی کشور بامداد شنبه پنجم آبان ۱۴۰۳ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سامانه یکپارچه پدافند هوایی هجوم رژیم صهیونیستی به نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را رهگیری و مقابله موفق کرده است.
در پی این حمله تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، چهار نفر از کارکنان ارتش در دفاع از امنیت آسمان ایران اسلامی به شهادت رسیدند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یکشنبه ششم آبان ۱۴۰۳ در دیدار هزاران نفر از خانواده‌های معزز شهیدان امنیت با تأکید بر ضرورت بهم خوردن محاسبات غلط رژیم صهیونیستی درباره ایران، گفتند: آنها درباره ایران دچار خطای محاسباتی هستند چرا که ایران و جوانان و ملت ایران را نمی‌شناسند و هنوز نتوانسته‌اند قدرت، توانایی، ابتکار و ارده ملت ایران را درست بفهمند که ما باید این را به آنها بفهمانیم.


 

تلاش اروپا برای بی ثبات کردن اوضاع در گرجستان
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارنظر رئیس جمهور گرجستان که نتیجه انتخابات پارلمانی اخیر این کشور را به معنای تسلیم شدن کشورش به روسیه توصیف کرده بود، نیز گفت: : روسیه در امور داخلی گرجستان دخالت نمی‌کند اما باید توجه داشت که بسیاری از کشورهای اروپایی سعی کردند بر نتیجه این انتخابات تأثیر بگذارند.
وی ادامه داد: ما این تلاش‌ها را با چشم غیرمسلح نیز می‌بینیم؛ در واقع تلاش‌هایی برخی کشورهای اروپایی برای بی‌ثبات‌ کردن اوضاع در گرجستان به صورت علنی انجام می‌شود و هیچ یک از آنها، ‌این رویکرد را پنهان نکرده است.

به گزارش منابع خبری، انتخابات پارلمانی گرجستان روز شنبه پنجم آبان ۱۴۰۳ برگزار شد و ۱۸ حزب در آنها شرکت کردند
حزب حاکم «رویای گرجی» با کسب حدود ۵۴ درصد از آرا در این انتخابات به پیروزی رسید اما در پی اعتراضات اپوزیسیون به نحوه برگزاری رای‌گیری و نتایج آن، سالومه زورابیشویلی رئیس جمهور این کشور یکشنبه خواستار تظاهرات مردم در خیابان‌ها شد.
کمیسیون انتخابات گرجستان اعلام کرد که رویای گرجی با کسب حدود ۵۴ درصد آرا توانسته ۸۹ کرسی را تصاحب کند و ائتلاف چهار اپوزیسیون غربگرا نیز در مجموع ۶۱ کرسی را به دست آوردند. به نوشته رویترز، این نتیجه شکستی برای احزاب غربگرا به حساب می‌آید. این احزاب نسبت به تلاش رویای گرجی برای تعمیق روابط با روسیه و روند کند همگرایی با اروپا معترض هستند.
احزاب اپوزیسیون و شماری از ناظران بین‌المللی مدعی شدند که در انتخابات پارلمانی گرجستان تخلفات گسترده‌ای صورت گرفته است.
سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) که نهادی متشکل از ۵۷ کشور است، اعلام کرد که تخلفاتی همچون رشوه، ارعاب رای‌دهندگان و خشونت در نزدیکی مراکزی رای‌گیری روز شنبه رخ داده است اما ادعایی در مورد تقلب مطرح نکرد.
زورابیشویلی رئیس جمهور گرجستان که از متحدان سابق رویای گرجی و منتقد فعلی این حزب است، اعلام کرد که نتایج انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد.
وی مدعی «عملیات ویژه روسیه» در ارتباط با انتخابات گرجستان شد اما مشخص نیست که آیا منظور وی از این اظهارات دخالت مستقیم روسیه در انتخابات است یا خیر.

پیشنهاد گوترش درباره تضمین امنیت کشتیرانی در دریای سیاه
سخنگوی کرملین در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس‌جمهور روسیه و دبیرکل سازمان ملل در دیدار خود در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان درباره پیشنهاد آنتونیو گوترش درباره تضمین آزادی کشتیرانی در دریای سیاه صحبت کرده‌اند، نیز گفت: این دیدار، یک نشست پشت درهای بسته بود، بنابراین من نمی توانم چیزی در این مورد بگویم.
پسکوف در عین حال گزارش‌های تعدادی از منابع رسانه‌ای مبنی بر برگزاری دیدار رئیس‌جمهور روسیه و دبیرکل سازمان ملل متحد در پشت درهای بسته و بدون پروتکل مرسوم برای مطبوعات با اصرار گوترش را تایید کرد.
وی اظهار داشت: در مورد عدم وجود یک بخش باز از دیدار (برای رسانه‌ها)، بله، دقیقاً این بخش به درخواست آقای گوترش لغو شد.
سخنگوی کرملین با بیان اینکه در گفت و گو بین پوتین و گوترش هیچ تناقض خاصی وجود نداشت، در عین حال یادآور شد: به طور طبیعی، تبادل نظر در مورد موضوعات مختلف صورت گرفت.

پیش از این، دفتر دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران اعلام کرد که گوترش در دیدار با رهبر روسیه پیشنهادی در راستای تضمین آزادی کشتیرانی در دریای سیاه ارائه کرد. بنا بر این گزارش، گوترش در این دیدار گفت: این موضوع هم برای اوکراین،‌ هم برای روسیه و هم برای امنیت جهانی غذا و انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha