به گزارش ایرنا، مجتبی رضازاده روز چهارشنبه در نشست هماندیشی دهیاران و کارکنان دهیاریهای استان مرکزی در اراک، افزود: در راستای آییننامه انضباطی دهیاریها، بازنگری خوبی صورت گرفته که در شفافسازی و سالمسازی مدیریت روستاها نقش موثری دارد.
وی با بیان اینکه ۳۹ هزار دهیار در کشور فعالیت میکنند، گفت: بحث انتخاب دهیار برتر مدنظر است که شاخصهای جدید آن تدوین و به زودی ابلاغ میشود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ادامه داد: دستورالعمل خدمات رفاهی در بسیاری از دهیاریها که از وضعیت مالی بهتری برخوردارند تدوین شده که پس از تایید نهایی ابلاغ می شود.
رضازاده اظهار کرد: در این راستا دهیاریها میتوانند از ظرفیتهایی برای استفاده از خدمات رفاهی مانند بیمه تکمیلی، فرزندآوری و ازدواج استفاده کنند و این مهم برای نخستین بار در کشور تدوین شده است.
وی اظهار کرد: سطحبندی روستاها از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه است تا قانون تبدیل روستا به شهر با شاخص جمعیت سههزار و۵۰۰ نفر اصلاح شود، زیرا ظرفیت و پایداری روستاها از اهمیت ویژه برخوردار است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اضافه کرد: سامانه نظام مدیریت روستایی به ۳۶ زیر سیستم در حوزه فناوری روستاها نیازمند است و برای شروع ایجاد آن، پنج زیر سیستم آغاز شده که اولین موضوعی در سال آتی عملیاتی میشود، صدور احکام کارگزینی دهیاریها است.
رضازاده تاکید کرد: این سامانه هماکنون بر اساس فرمولهای قانون کار است اما به دنبال تدوین نظام جامع سرمایه انسانی دهیاریها هستیم تا اصلاح قانون جذب کار آنها از قانون کار عبور کند و به یک نظام جامع جذب نیروی کار مانند شهرداریها برسد.
وی گفت: برای سال آتی تمام احکام کارگزینیها توسط این سامانه صادر میشود و دهیاریها موظفند نیروهای خود را بر اساس ساختار سازمانی در سامانه ثبت کنند و در سال ۱۴۰۴، شرکتهای فنی و مهندسی در حسابداری مالی، پس از خروج احکام کارگزینی از سامانه جامع ملی، اقدام به صدور فیش حقوقی میکنند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور افزود: تمام فرآیندهای صدور مجوز دهیاریها از بدو شروع تا امضای وزیر به صورت سامانهای و الکترونیکی میشود.
رضازاده عنوان کرد: داشبورد مدیریتی نیز مورد توجه جدی است، ۱۲۰ فیلد اطلاعاتی برای روستاها که در اختیار مدیران روستایی باشد طراحی شده که تمام اطلاعات برای یکبار ثبت و مرتب به روزرسانی میشود.
وی اظهار کرد: حمایت و پشتیبانی از دهیاریها و نیروهای آنها با جدیت دنبال میشود و امید است وظایف محوله از سوی آنها در نقاط مختلف به خوبی انجام شود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ادامه داد: دهیار مدیر و مسئول مالی برای هزینه کرد، سند زدن و چک امضا کردن نیست، مسئول مالی دهیاریها هم باید نوآوری داشته باشد و ظرفیت روستاها را با کمک دهیار و شورای روستایی شناسایی کند.
رضازاده عنوان کرد: دهیاریها باید به موضوع مهم درآمدزایی توجه کنند و اگر سطح درآمدی در روستاها مورد توجه قرار گیرد میتوان به همه امور رسید.
وی گفت: تسهیلات خوبی برای بکارگیری ظرفیتهای روستایی با نرخ ۶ درصد کشاورزی و هشت درصد پست بانک در نظر گرفته شده اما باید طرح ارایه شود.
رضازاده عنوان کرد: استان مرکزی جزو سه استان برتر در حوزه دهیاری و مدیریت روستایی کشور است.
اخذ کد دستگاه اجرایی برای ۹۵۰ دهیاری کشور
مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور هم در این نشست گفت: یکی از اقدامات اساسی دهیاریها، آگاهی بخشی به مردم در خصوص وظایف دهیاریها است.
اشکان جعفرکریمی افزود: شفافیت مالی و عملکرد شفاف باید در دهیاریها مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی بیان کرد: تسلط به قانون و عمل به آن از دیگر ضروریات است که باعث میشود بسیاری از چالشها و مشکلات رخ ندهد.
مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ادامه داد: برای ۹۵۰ دهیاری کشور در سال جاری کد دستگاه اجرایی اخذ شده که این مهم ناشی از عملکرد خوب دهیاریها است.
جعفرکریمی اظهار کرد: اگر این دهیاریها در انجام وظایف تعلل کنند، نمیتوان برای دهیاریهای دیگر که شرایط را دارند، کد دستوری اخذ کنند.
وی عنوان کرد: تفاهمنامهای با بنیاد مسکن منعقد شده که ملاک عمل بسیاریها از کارها در روستاها است و اگر کامل اجرا شود بخش عمدهای از مشکلات حل میشود.
مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه، پس از ۱۰ سال، کمیته تصویب طرح هادی مجدد به استانداریها واگذار شده است که این اقدامی ارزشمند است.
جعفر کریمی بیان کرد: مدیریت پسماند بر پایه سه اصل، کاهش زباله، استفاده مجدد و بازیافت است و پس از آنها دفن پسماند مطرح است اما متاسفانه به سه اصل کمتر توجه میشود و همه توجههات به دفن است.
وی گفت: همه دهیاریها باید به مدیریت پسماند و آتشنشانی توجه ویژه داشته باشند و در گام اول اعتبارات لازم را تخصیص دهند.
مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بیان کرد: بنا نیست که به ۳۹ هزار روستای کشور ماشین آتشنشانی داده شود و این امر منطقی هم نیست.
ارتقای درجه ۵۹۲ دهیاری استان مرکزی
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: ۵۹۲ دهیاری این استان معادل ۷۰ درصد دهیاریها، در یک سال اخیر در ۲ مرحله ارتقا درجه داشتند.
حمید پاکپور افزود: در این مدت ۱۴۰ کارگاه آموزشی برای دهیاریهای استان مرکزی برگزار شد که هفت هزار نفر در این دورهها شرکت کردند.
وی بیان کرد: ۷۹۱ دهیاری تا پایان سال ۱۴۰۱ در این استان وجود داشت که با پیگیریهایی که در ۲ سال اخیر انجام شد، ۶۸ دهیاری جدیدالتاسیس در روستاهای بالای ۲۰ و ۳۰ خانوار استان تشکیل شد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: برگزاری آزمون و جذب ۲۷۲ نفر در دهیاریها از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته است.
پاکپور اظهار کرد: بیش از یکهزار و ۸۰۰ دهیار استان مرکزی با افراد تحت تکفل تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند.
وی بیان کرد: یکهزار میلیارد ریال وام با نرخ شش و هشت درصد برای خرید ماشینآلات سنگین و نیمه سنگین نیز به دهیاریهای استان مرکزی پرداخت شد.
وی یادآور شد: یکهزار و ۳۷ پروژه با صرف اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال، سال گذشته توسط دهیاریهای استان مرکزی اجرا شد.
در پایان این نشست ۵۶ دستگاه خودور به دهیاریهای استان مرکزی اهدا شد.
۳۲۳ هزار نفر از یک میلیون و ۴۲۹ هزار نفر جمعیت استان مرکزی در یک هزار و ۱۱۶ روستا ساکن هستند و میانگین جمعیت روستایی در استان مرکزی ۲۳ درصد است و استان ۷۵۳ دهیار، ۸۰۲ شورا دارد.
نظر شما