به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، افزایش تورم در هند و در نتیجه آن کاهش هزینهکرد خانوار، در سه چهار ماه گذشته نه تنها به سود بزرگترین شرکتهای کالاهای مصرفی لطمه زده که پرسشهایی را در مورد ماهیت ساختاری موفقیت اقتصادی بلندمدت این کشور ایجاد کرده است.
رشد اقتصادی هند پس از پایان همهگیری، بیشتر مرهون افزایش هزینهکرد خانوارهای شهری بوده است، اما به نظر میرسد این وضعیت در حال تغییر باشد.
سورش نارایانان، رئیس شرکت نستله در هند با اشاره کاهش تمایل مردم به خرید محصولات گرانقیمت، گفت: به نظر میرسد که قشر متوسط و مشتری اصلی کالاهای تندمصرف (FMCG) در حال کوچک شدن است.
کالاهای تندمصرف، محصولاتی هستند که مصرفکنندگان به طور مکرر و در دورههای کوتاه زمانی، خریداری میکنند. از انواع کالاهای تندمصرف میتوان به مواد غذایی آماده، انواع نوشیدنیها، محصولات بهداشتی و آرایشی اشاره کرد.
شرکت نستله هند که محصولات شناخته شده بسیاری دارد اولین کاهش درآمد سه ماهه خود را از سال ۲۰۲۰ تاکنون گزارش کرد. آخرین مورد گزارش کاهش درآمد این شرکت به سه ماهه منتهی به ژوئن (خرداد/ تیر) ۲۰۲۰ و تحت تاثیر همهگیری کووید-۱۹ مربوط بود.
این گزارش با بیان اینکه آماری از جمعیت طبقه متوسط در هند وجود ندارد، افزود: تخمین زده میشود که آنها یک سوم از جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی هند را تشکیل دهند. این طبقه از نظر اقتصادی و سیاسی بخش مهم و کلیدی محسوب میشود. این طبقه ناامید، عامل مهمی در عملکرد ضعیف نخست وزیر نارندرا مودی در انتخابات امسال دیده میشود.
انتظار میرود سومین اقتصاد بزرگ آسیا در سال مالی منتهی به مارس (اسفند/ فروردین) ۲۰۲۵ میلادی، ۷.۲ درصد رشد کند که سریعترین رشد در میان رقبای اصلیاش محسوب میشود. اما نشانههایی از کندی این رشد نیز به چشم میآید.
شاخص منتشر شده توسط «سیتی بانک» که شاخصهایی مانند رزرو بلیط هواپیما، فروش سوخت و دستمزد را در نظر میگیرد، نشان میدهد که هزینهکرد شهری هند در این ماه به پایینترین سطح خود در ۲ سال گذشته رسیده است.
سمیران چاکرابورتی، اقتصاددان ارشد سیتی بانک برای هند گفت: هرچند کاهش این شاخصها ممکن است موقتی باشد اما عوامل کلیدی اقتصاد کلان همچنان نامطلوب است.
بر اساس دادههای سیتی بانک، رشد هزینههای حقوقبگیران بر اساس تورم برای شرکتهای سهامی عام هند - که نشاندهنده درآمدهای شهری هند است - در هر سه فصل سال ۲۰۲۴ کمتر از ۲ درصد باقی ماند، یعنی بسیار پایینتر از میانگین ۱۰ ساله ۴.۴ درصدی.
گزارش رویترز حاکی است: تورم اصلی طی ۱۲ ماه گذشته به طور متوسط ۵ درصد بوده، اما تورم مواد غذایی به دلیل شوکهای آب و هوایی که قیمت سبزیجات، غلات و سایر مواد غذایی ضروری را افزایش داد، بالای ۸ درصد باقی مانده است. در ماه اکتبر (مهر/ آبان)، تورم خرده فروشی به ۶.۲ درصد یعنی بالاترین سطح خود در ۱۴ ماه گذشته، رسید در حالی که بهای قیمت مواد غذایی ۱۰.۹ درصد افزایش یافت.
بانک مرکزی هند رشد تولید ناخالص داخلی ۷.۲ درصدی را برای سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۵ پیش بینی کرده که ناشی از بهبود تقاضای روستایی و بخش خدمات قوی است.
راهول باجوریا، رئیس تحقیقات اقتصادی هند و آسه آن در بانک آمریکا، گفت: افزایش سرمایهگذاری عمومی میتواند از تقاضا نیز حمایت کند.
وی که رشد تولید ناخالص داخلی ۶.۸ درصدی را برای سال مالی جاری پیشبینی میکند، گفت: اگر مخارج دولت افزایش یابد، احتمالاً تأثیرات چند برابری بر مخارج مصرف خصوصی خواهد داشت.
اما برخی دیگر چندان خوشبین نیستند؛ اقتصاددانان سیتی بانک و بانک خصوصی آیدیافسی (IDFC) انتظار دارند که رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه ژوئیه تا سپتامبر کمتر از ۷ درصد پیش بینی شده توسط بانک مرکزی باشد که دلیل آن کاهش مصرف شهری است.
این بدبینی بر بازار سهام هند تأثیر گذاشته است، به طوری که ارزش شاخص Nifty FMCG از اول اکتبر ۱۳ درصد در مقایسه با ۷.۴ درصد کاهش در شاخص Nifty ۵۰ کاهش یافته است. شاخص NIFTY۵۰ هند، ۵۰ شرکت دولتی در ۱۲ حوزه اقتصادی این کشور حوزههایی همچون امور مالی، مخابرات، فناوری اطلاعات، کالاهای مصرفی، مواد خام، انرژی، رسانه، سرگرمی، داروسازی، بیوتکنولوژی را در بر میگیرد.
از ۱۵ شرکت خصوصی که شاخص FMCG را تشکیل میدهند، تنها یک شرکت بهبودی در حجم فروش در سه ماهه سپتامبر را گزارش کرده است. مصرفکنندگان در شهرهای بزرگ با کنار گذاشتن محصولات مارکدار به جایگزینهای ارزانتر بدون مارک روی آورده اند.
رویترز همچنین به نتایج بررسیهایی اشاره کرد که از کاهش میل مردم هند به غذاخوردن در خارج از منزل حکایت دارد. این بررسیها نشان میدهد برندهای بین المللی فست فودی در هند هم کاهش فروش را تجربه کرده اند.
نظر شما