به گزارش ایرنا، رضا مهدوی درباره فراخوان بخش «موسیقی و رسانه» و ارسال حداکثر دو اثر به دبیرخانه چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر اظهارداشت: زمانی که جایزهای بخواهد در جشنوارهای جدی تلقی شود، اصولاً «یک» اثر باید داوری شود و بیش از یک اثر، از جایگاه، رتبه و تراز جشنواره میکاهد.
وی گفت: تعداد آثاری که در دورههای گذشته جشنواره موسیقی فجر پذیرفته میشد، در این دوره کاهش پیدا کرده است، به عنوان مثال، آثار ارسالی در بخش «موسیقی و رسانه» را به دو اثر خلاصه کردیم که اگر خبرنگاری، گزارش، مصاحبه، گفت و گو، تحلیل و یا پادکستی منتشر کرده، بتواند به جای پنج اثر، دو اثر ارسال کند. این موضوع هم به خبرگزاریها و مطبوعات و هم به تهیهکنندگان و برنامهسازان در صدا و سیما مرتبط میشود. تهیهکنندگان رادیویی مانند شبکه ایرانصدا میتوانند یک پادکست و یک برنامک داشته باشند و نه همه فعالیتهایی که دارند.
مهدوی افزود: اگر قرار باشد شرکتکنندگان، پنج اثر ارائه کنند نشان میدهد خیلی اعتماد و اعتقاد جدی به آثار خود یا اثر منتخب خود ندارند، در جوایز بینالمللی هم مرسوم است یک اثر برای داوری ارسال میشود. فعالان رسانهها باید آنقدر به بهترین اثر خود باور داشته باشند تا انتخاب نهایی خود را از هر جهت اصلح بدانند و گمان کنند شورای داوری آن را انتخاب خواهد کرد اما اگر چندین اثر به جشنواره ارسال شود گویی تیری در تاریکی پرتکردن است.
دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر بیان کرد: زمانی که چند اثر به جشنواره ارسال میشود، داوران نیز اذعان میکنند که آن شرکتکننده خیلی به اثر خود معتقد نیست و شک دارد که کدام اثرش بهتر است اما زمانی که یک اثر به جشنواره ارسال میشود، مانند جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی میماند و آن جایزه بسیار معتبر و جدی تلقی شده و همه از آن استقبال میکنند و در نهایت وقتی چندین اثر به جشنواره ارسال میشود تا بالاخره یکی از آنها جایزه بگیرد، سطح داوری و سنجش و همین طور باورپذیری ارزشمندی آن جایزه زیر سؤال میرود.
اهمیت جایزه باربد در جشنواره موسیقی فجر
براساس اعلام روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، مهدوی درباره اهمیت جایزه باربد در جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: جایزه باربد جایزه بسیار مهمی است، همانگونه که در قبل از انقلاب هم جایزه باربد به امضای هفت تن از بزرگان موسیقی به خوانندگان منتخب برتر اهدا میشد. این جایزه خوب است در جشنواره ادامه پیدا کند و هر ساله عدد و رقم و اعتبار آن بالاتر رود.
وی گفت: تندیس، نشان و لوح باعث اعتبار همهجانبه مادی و معنوی در آینده نزدیک هنرمند میشود؛ یعنی هنرمندی که میخواهد کنکور موسیقی دهد و یا میخواهد آموزشگاه تأسیس کند و یا عضویت خانه موسیقی و دیگر صنوف معتبر موسیقی را داشته باشد و یا در کنسرتهای خارج از کشور از طرف دولت شرکت داشته باشد، تنها با یک نامه ساده دبیر جشنواره، امتیازاتی به آن داده شود. به هر رو، این مسئله در جشنوارههای معتبر ممالک دنیا در حال اجراست.
دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر افزود: امسال این بخش را به دو اثر کاهش دادیم و از سال آینده احتمالاً تنها یک اثر پذیرفته خواهد شد حتی اگر یک خبرنگار و یا تهیهکنندهای در چند حالت توانمندی داشته باشد، خوب است خود را مؤظف بداند در وهله اول با یک اثر و یا دو اثر برتر مقتدرانه شرکت کند. باید بگویم به طور کلی محتوای مطالب و آثاری که برای دریافت جایزه میآیند از نگاه داوران مهم است و نه سابقه فرد یا شاکله خبرگزاری یا رسانهها.
مهدوی درباره جایزه باربد در بخش «موسیقی و رسانه» بیان کرد: امسال برای نخستینبار در جشنواره چهلم، در کنار افزایش ارقام و جوایز، بنا گذاشتیم در صورت تشخیص هیات داوران بخش رسانه و پژوهش اگر به موردی ویژه و خاص که دارای تفاوتهای اساسی به لحاظ روشمندی، محتوا، نوع ساخت و پرداخت مشاهده شد، فقط در یک موضوع از موارد موسیقی و رسانه جایزه باربد در کنار همان جایزه تعیین و اعلام شده در فراخوان اختصاص یابد.
وی اظهارداشت: بر اساس محوریت «وفاق ملی» که رئیس جمهور اعلام عمومی داده است، همه باید دست در دست هم دهیم و در این رویداد بزرگ موسیقی کشور شرکت کنیم تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراکز موسیقی و دیگر نهادها نیز مؤظف شوند تعداد سالنها و همینطور تعداد شبهای این رویداد مهم را بیشتر ببینند. هر چه این جشنواره را رقابتیتر پیش ببریم، شاکله آن بالاتر میرود و افسوس نمیخوریم که پس از گذشت ۴۰ سال همچنان در میانه قرار داریم. بالاخره چه زمانی قرار است جشنواره موسیقی به اوج خود برسد؟
دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر گفت: بنده به عنوان دبیر با تمام توانایی و امکانات و وجاهت، نمیتوانم به تنهایی سطح جشنواره را ارتقا دهم بلکه عزم و جزم هنرمندان و تمام مدیران، نهادها و سازمانها برای چنین رویداد مهم هنری نیاز به بسیج عمومی دارد. خوب است که تمامی گونههای رایج موسیقی در کشور و حتی گونههایی که مجوز ندارند و قرار است از امسال به طور جدی به آنها پرداخته و مجوزدار شوند، در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر حضور پیدا کنند و ضمن ارتقای سطح کیفی کلان جشنواره، به عنوان ریلگذاری منحصر محسوب شود.
چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران از ۲۳ تا ۲۹ بهمنماه امسال در بخشهای رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استانهای دیگر برگزار میشود و جایزه موسیقی و ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، موسیقی فیلم، آهنگسازی، اجرای صحنهای، تکآهنگ و نشستهای پژوهشی برنامههای دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.
نظر شما