قزاقستان، آذربایجان و چین پایانه مشترک حمل‌ونقل در باکو ایجاد می‌کنند

تهران- ایرنا- قزاقستان، جمهوری آذربایجان و چین توافق‌نامه‌ای برای ایجاد پایانه مشترک حمل‌ونقل در بندر آلات در باکو امضا کردند که هدف از آن افزایش حجم ترانزیت کالا میان چین و اروپا و کاهش زمان و هزینه حمل‌ونقل است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از تارنمای خبری روزنامه تایمز آسیای مرکزی، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و چین با امضای توافق‌نامه‌ای پایانه مشترک حمل‌ونقل کالا را در بندر آلات در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، راه اندازی خواهند کرد.

این توافق‌نامه با همکاری شرکت صندوق سرمایه‌گذاری سمروک-قزاقستان و هلدینگ سرمایه‌گذاری جمهوری آذربایجان (SK-AIH)، شرکت ملی راه‌آهن قزاقستان (KTZ)، بندر تجاری بین‌المللی دریایی باکو (جمهوری آذربایجان) و شرکت ساخت و بهره‌برداری از بندر تجارت آزاد شی‌آن (چین) به امضا رسید.

در این پروژه، جمهوری آذربایجان زمینی برای راه اندازی پایانه، اسکله‌های عملیاتی و تاسیسات لازم در بندر آلات را فراهم کرده است. انتظار می‌رود این پایانه جدید با افزایش حمل‌ونقل قطارهای کانتینری میان چین و اروپا از طریق مسیر کریدور ترانزیت ترانس کاسپین (TITR)، معروف به کریدور میانی، باعث کاهش زمان تحویل، هزینه‌های حمل‌ونقل و زمان انتقال کالاها شود.

به گفته وزارت حمل‌ونقل قزاقستان، این کشور و چین قصد دارند حجم ترانزیت کالا از طریق مسیر ترانزیت بین‌المللی خزر تا سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۶ (۱۴۰۴-۱۴۰۵) به ۶۰۰ قطار کانتینری در سال افزایش دهند و اهدافی همچون یک هزار قطار در سال ۲۰۲۷ (۱۴۰۶) و ۲ هزار قطار تا سال (۱۴۰۸) ۲۰۲۹ را دنبال می‌کنند.

در سال ۲۰۲۳، حجم ترانزیت میان چین و اروپا از طریق قزاقستان به ۲میلیون و ۷۶ هزار تن رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن ۶۵ درصد افزایش داشته است.

کریدور ترانزیت ترانس کاسپین (TITR)، که به عنوان کریدور میانی نیز شناخته می‌شود، چین و اروپا را از طریق آسیای مرکزی و قفقاز به هم متصل کرده و به عنوان مسیری استراتژیک برای دور زدن روسیه، پیوندی راهبردی میان این دو منطقه ایجاد کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha