به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر عسگری روز چهارشنبه در چهارمین نشست شورای حفظ حقوق بیت المال اظهار کرد: یکی از مهم ترین معضلات موجود در حوزه راه، از بین رفتن جادههای استان به دلیل فعالیت معادن و تردد خودروهای حمل مواد معدنی با تناژ بالا است که در سالهای گذشته خسارات زیادی را به راههای روستایی وارد کرد.
وی با بیان اینکه باید با استفاده از ابرازهای نوین در سریع ترین زمان ممکن به سمت هوشمند سازی در حوزه معادن حرکت کنیم، تصریح کرد: در نشست امروز نظرات همه اعضا به هم نزدیک بود و همه بر رعایت قوانین به منظور حفظ و نگهداری از راه ها اتفاق نظر داشتند، اما برخی از ساختار های ناکارآمد منجر به بروز چنین وضعیتی شده اکه باید برای آن تدبیر کرد.
دادستان قزوین ادامه داد: باید اقدامات هوشمندسازی را در اولویت قرار داد تا با بررسی روزانه میزان بهره برداری از معادن و کنترل بر تناژ خودروهای حامل مواد معدنی، از بروز خسارت به جاده ها و تضییع حقوق عامه جلوگیری کنیم.
عسگری با بیان اینکه باید از بهره برداری معادن در شب جلوگیری شود، تاکید کرد: باید سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی، نسبت به تهیه بانک اطلاعاتی معادن، میزان بهره برداری از معادن و مقدار و نحوه هزینه کرد عوارض جمع آوری شده اقدام کرده و پی گیری های لازم را جهت استقرار باسکولهای اندازهگیری در خروجی همه معادن انجام دهد.
این مسوول قضایی در ادامه از پلیس راهور استان قزوین خواست تا نسبت به توقیف خودروهای فاقد پلاک و یا مخدوش و دارای بار مازاد اقدام کند.
دادستان قزوین یادآور شد: نبودن قوانین شفافیت در این حوزه موجب شده که برخی از مشکلات به سایر حوزه ها نیز تسری یابد که باید با بروز رسانی قوانین و شفاف سازی مانع بروز تخلفات در حوزه معدن شد.
جبران خسارت خودروهای معادن در قزوین به ۲ همت اعتبار نیاز دارد
در ادامه این نشست، ابوالفضل خمسه بازرس کل استان قزوین با اشاره به قوانین موجود در زمینه معادن به نظارت دقیق دستگاه های متولی بر معادن و میزان بهره برداری از آن و جلوگیری از بروز خسارات زیست محیطی تاکید کرد.
علی فولیان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین نیز در این نشست اظهار کرد: همه باید به تکالیف قانونی خود عمل کنیم و برای صیانت از حقوق بیت المال اصل را بر پیشگیری بگذاریم و برای انجام وظایف پیشگیرانه منتظر دستور دستگاه قضایی نباشیم.
وی تصریح کرد: راه ها سرمایه های ملی کشور هستند که اعتبارات کلانی برای حفظ و نگهداری آن هزینه می شود، بنابراین از بین رفتن جاده ها توسط خودروهای معادن که موجب افزایش حوادث ترافیکی شده و جان و مال مردم را به خطر می اندازد.
گفتنی است، در این نشست جواد حق لطفی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قزوین نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارایه داد و گفت: معادن استان تاکنون به ۴۸۰ کیلومتر از راههای فرعی و روستایی آسیب زده اند که برای بازسازیی این ۷۲ محور ۲ همت اعتبار لازم است.
وی اضافه کرد: بررسیهای میدانی نشان میدهد که از ۲۶۱ معدن استان ۱۰ میلیون تن بار برداشت میشود.
نظر شما