به گزارش خبرنگار ایرنا، سمنان از جانب شمال به استانهای خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استانهای خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استانهای تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، سمنان از اهمیت زیادی برخوردار است.
گستره جادههای سمنان به اندازه جادههای ۶ استان کشور است. سمنان با ۹۷ هزار کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری دارد و در هر ساعت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی استان عبور میکند. حدود دوسوم جاده اصلی تهران - مشهد از سمنان میگذرد. از طرفی سمنان محل استقرار صنایع متنوع در نقاط مختلف استان است که با حوادث دلخراشی نیز همراه بوده است.
جادههای استان سمنان نقش ارتباطی بین استانهای شرقی - غربی و شمالی - جنوبی کشور و کاربرد ملی دارد، اما ایمنی راهها در حد یک استان با این وسعت نیست، چه رسد به کارکرد ترانزیتی و به همین دلیل روزی نیست که جادههای سمنان بدون تصادف باشد.
استاندار سمنان در هشتم آبان ۱۴۰۳ بدون اشاره به آمار تصادفات گفت: افزایش فوتیهای ناشی از تصادفها در راههای سمنان پسندیده نیست و باید پیگیری و تسریع در طرحهای ایمنسازی و بهسازی راهها در این استان مورد توجه باشد.
سیدمحمدرضا هاشمی اظهار کرد: افزایش نظارت و گشت در راههای سمنان توسط پلیس راهور و همچنین راهداری و حمل و نقل جادهای به منظور خدمترسانی بهتر، مدنظر باشد.
وی بیان کرد: فرمانداران استان سمنان در زمینه ایمنسازی و رفع نقاط حادثهخیز، اقدامهای فرهنگی و آموزشی در حوزه ترافیک به طور مستمر ارزیابی خواهند شد.
استاندار سمنان گفت: شهرداران برای کاهش تصادف در شهرها، ایمنسازی نقاط حادثهخیز، تسهیل در عبور و مرور و تردد در معابر شهری از تمامی ظرفیتها بهره بگیرند.
سه طرح راهسازی بهزودی بهبهرهبرداری میرسد
مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان گفت: عملیات آسفالتریزی نقاط اتصال ابتدایی و انتهایی باند جدید محور سرخه-سمنان آغاز شد و این محور بهزودی زیربار ترافیک قرار میگیرد.
سیدمحمد حسینی طباطبایی افزود: تکمیل عملیات باقیمانده پل شهرک صنعتی سمنان شامل تعریض مسیر در محدوده زیرپل و مسیر دسترسی دامغان- شهرک صنعتی با پیشرفت ۵۰ درصد در حال اجراست و عملیات آسفالتریزی محور در هفتههای آتی آغاز میشود.
این مسوول یادآور شد: عملیات ارجایی مرحله اول تقاطع غیرهمسطح آرادان بهپایان رسیده است و با نصب علائم روشنایی، تقاطع به زودی قابل بهرهبرداری است.
بیش از ۶۰۰ کیلومتر از مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور میکند که به دلیل تردد سالانه بیش از ۱۵ میلیون نفر از جادههای این استان یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود. کمتوجهی در رعایت نکات ایمنی حین رانندگی و در مسیر عبور از سمنان برای رسیدن به مشهد یا تهران حوادث تلخی رخ میدهد.
به گفته مسوولان، پلیس راه ۶۰ درصد از نوع تصادفات در محورهای مواصلاتی استان سمنان از نوع «واژگونی» ناشی از خواب آلودگی و خستگی رانندگان و ۴۰ درصد به دلیل عوامل دیگر از جمله کیفیت خودروها، داشتن سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ خودروها بود.
تلاش برای توقف کوتاه مسافران عبوری با هدف کاهش حوادث
ارتقای ایمنی جادههای کویری استان سمنان نیازمند توجه ویژه و عزم ملی است و با وجود به تردد میلیونی زائران، محورهای مواصلاتی استان سمنان همچنان مشکلات زیرساختی فراوانی دارد.
بیش از ۶۰ درصد حوادث رانندگی جادههای استان سمنان از نوع واژگونی است که عمده دلیل آن ناتوانی رانندگان در کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی و خوابآلودگی عنوان میشود. عامل اصلی این موضوع نیز یکنواختی و کویری بودن محورهای ارتباطی در این استان است.
مشکلات زیرساختی که در حوزه راه این استان وجود دارد تنها به مشکلات فیزیکی محورها ختم نمی شود و باید با راه اندازی جاذبههای طبیعی و مصنوعی، گردشگران و مسافران عبوری در جادهها را برای توقف و استراحتی کوتاه ترغیب کرد تا همین وقفه و استراحت کوتاه عاملی کمکی برای کاهش تصادفات در این شریان حیاتی کشور باشد.
ایجاد بازارچههای صنایع دستی با رعایت حریم و نکات ایمنی در جادههای تیری با ۲ نشان است که با ترغیب رانندگان به توقف به کاهش تصادفات و هم به تامین بازار فروش و بهبود معیشت هنرمندان کمک میکند، اما در مسیر راههای اصلی استان سمنان کمتر چنین اقدامی دیده میشود و انتظار میرود مسوولان به فکر آن باشند.
نظر شما