به گزارش ایرنا، سرعت دادن به اجرای طرح راهسازی در محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان، توسعه صنایع فرآوری بخش کشاورزی و معدن، شنیدن صدای سوت قطار، ایجاد پروازهای منظم در فرودگاه بجنورد از جمله وعده های مسوولان گذشته بود که مردم استان چشم انتظار تحقق آن هستند.
نبود و یا ضعف زیرساخت ها در استان بویژه زیرساخت های حمل و نقل سبب شده تا سرمایه گذار رغبتی برای آوردن سرمایه خود به این استان نداشته باشد.
شناسایی این ضعف ها و تلاش برای رفع این مشکلات در دولت چهاردهم شدت گرفته و مسوولان استان در تکاپوی تامین اعتبار و برطرف کردن این چالش های زیرساختی هستند.
«بهمن نوری» استاندار جدید خراسان شمالی در ادامه رایزنی های خود در پایتخت با رییس سازمان برنامه و بودجه دیدار کرد و در این دیدار برای دریافت اعتبار طرح های نیمه تمام انتقال آب های زیرزمینی، تکمیل محور بجنورد و جنگل گلستان و تکمیل مجتمع فرهنگی دوبرار بجنورد چانه زنی شد.
«سیدحمید پورمحمدی» رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این دیدار بر تکمیل این طرح های نیمه تمام تاکید کرد و مقرر شد تا اعتبارات لازم برای سال جاری تخصیص یابد و ردیف اعتباری این پروژه ها در سال آینده تقویت شود.
طرح انتقال آب سرانی نوید بخش رفع مشکلات تنش آبی
استاندار خراسان شمالی در این دیدار از مساعدت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برای تخصیص مناسب اعتبارات طرح های شاخص استان از جمله انتقال آب سرانی، محور بجنورد-جنگل و راهآهن جوین-اسفراین خبر داد.
بهمن نوری اظهارکرد: طرح انتقال آب سرانی یکی از طرحهای مهم استان است که در این جلسه برای تخصیص اعتبارات آن پیگیری شد.
وی افزود: رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در این دیدار برای تخصیص مناسب اعتبار در بودجه امسال و تقویت ردیف اعتباری آن برای سال آینده قول مساعد داد و بر ضرورت وجود برنامه مشخص در راستای تسریع در اجرای آن تاکید کرد.
اجرای طرح انتقال آب منطقه سرانی به عنوان یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی شمالشرق کشور نویدبخش تحولات قابل توجهی برای رفع مشکلات تنش آبی برخی از شهرهای استان خواهد بود.
تامین آب مورد نیاز شهرها و روستاها از منابع آب زیرزمینی واقع در شمال شرق استان از طرح هایی است که مطالعه شده و مجوز ماده ۲۳ را دریافت کرده است.
امکانسنجی اولیه این طرح در سال ۹۲ آغاز و مطالعات شناسایی و تعیین احجام منابع آبی از سال ۹۷ با شدت بیشتر در دستور کار استان قرار گرفت و در نهایت پس از حفاری چاهای اکتشافی متعدد و مطالعات تخصصی در منطقه در سال ۱۴۰۰ مجوز برداشت آب به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب در سال از سوی وزارت نیرو به استان ابلاغ شد که در نوع خود مجوزی خاص با حجم زیاد در کشور محسوب می شود.
اگرچه اجرای این طرح مدت ها معطل دریافت مجوز ماده ۲۳ بود اما با تلاش مسوولان، سال گذشته این مجوز صادر شد و تکمیل این طرح در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز چهار هزار میلیارد ریال پیشنهاد شد که ۶۰ درصد از محل منابع عمومی دولت و ۴۰ درصد از محل سایر منابع تامین می شود.
بر اساس این طرح سالانه بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب آب با کیفیت استخراج و با تامین و انتقال آب پایدار بخش زیادی از نیاز شهروندان به آب آشامیدنی تامین می شود.
اکنون آب مورد نیاز آشامیدنی شهروندان در سه شهر استان از منابع سطحی تامین می شود که با بهره برداری از طرح انتقال آب منطقه سرانی می توان این آب را به بخش کشاورزی اختصاص داد.
اجرای این طرح دشت ممنوعه شیروان و بسیاری از روستاهای فاروج، گرمه و جاجرم و اسفراین که سال ها به خاطر خشکسالی های پی در پی و کاهش بارندگی ها با بحران آب دست و پنجه نرم می کنند، سیراب می شوند.
بیشتر بخوانید:
طرح انتقال آبهای زیرزمینی خراسانشمالی ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
مجوز ماده ۲۳ طرح انتقال آبهای زیرزمینی خراسانشمالی صادر شد
جان دوباره اعتبارات برای تکمیل محور بجنورد جنگل
استاندار خراسان شمالی محور بجنورد جنگل گلستان را دیگر طرح های مهم استان دانست و گفت: چهارخطه کردن محور بزرگراهی بجنورد جنگل گلستان یکی از دغدغههای مردم این خطه از شمالشرق کشور محسوب میشود.
بهمن نوری اظهارکرد: تحقق طرح بیش از ۱۴ سال به طول انجامیده و تاکید داریم با حمایتهای سازمان برنامه و بودجه پیش از پایان سال آینده به اتمام برسد.
وی افزود: در این دیدار با رییس سازمان برنامه و بودجه کشور وضعیت فعلی طرح تشریح شد و بر همکاری برای اتمام ۳۰ کیلومتر باقی مانده آن طی سال مالی جاری تاکید شد.
طرح احداث باند دوم بهشهر - گرگان - آزادشهر - بجنورد- قوچان به طول ۵۶۴ کیلومتر به عنوان بخشی از کریدور سراسری شرق به غرب است که به دلیل جاذبه های گردشگری شمال کشور و بارگاه علی ابن موسی الرضا (ع) در شمال شرق و به تبع آن عبور سالانه بالغ بر ۲۰ میلیون زائر و مسافر از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در همین راستا تکمیل باند دوم بجنورد- جنگل گلستان بطول ۱۳۴ کیلومتر که از سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد با اولویت و اهمیت بیشتری مورد پیگیری مسوولان قرار گرفت.
سال گذشته یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح راهسازی در مسیر بجنورد-جنگل گلستان اختصاص یافت و تکمیل این طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
۱۴ کیلومتر از این مسیر در دولت سیزدهم بهره برداری شد و به صورت چهارخطه زیربار ترافیک رفت و اکنون اجرای ۳۱ کیلومتر از آن باقی مانده و مشکل اصلی برای سرعت دادن به این طرح تامین اعتبار است.
این محور تاکنون کمتر از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که از این مقدار با احتساب ۱۴ کیلومتر بهره برداری، بیش از ۱۰۳ کیلومتر آن در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ متناسب با اعتبارات تخصیصی تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفته و با بهره برداری این بخش ها حدفاصل بجنورد تا زمان صوفی به طول ۵۴ کیلومتر و همچنین حد فاصل جوزک تا چشمه خان به طول ۴۹ کیلومتر بصورت یکپارچه زیر بار ترافیک است.
بیشتر بخوانید:
تکمیل محور بجنورد-جنگل گلستان ۱۵ هزار میلیارد ریال نیاز دارد
۱۴ کیلومتر از محور بجنورد-جنگل گلستان تکمیل شد
طرح ریلی جوین اسفراین گامی برای توسعه
استاندار خراسان شمالی ادامه داد: اجرای طرح راه آهن جوین اسفراین نیز با مسئولان کشوری پیگیری و اعلام شد که تخصیص اعتبار مطابق با ردیفهای قانونی انجام شود و امکان مشارکت با معادن و کارخانجات نیز برای تکمیل آن مورد بررسی قرار گیرد.
طرح راه آهن اسفراین - جوین، تنها طرح اجرا شده ریلی خراسان شمالی است که با بهره برداری از آن، این خطه از کشور از طریق شهرستان اسفراین به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.
عملیات اجرایی راه آهن جوین- اسفراین به طول حدود ۵۷ کیلومتر از سال ۹۰ آغاز و مقرر شد این طرح ریلی تا پایان عمر دولت دوازدهم به بهره برداری برسد اما برخی مشکلات افتتاح آن را به تاخیر انداخته است.
در سفر سال ۹۴ رییس جمهوری به خراسان شمالی ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل و بهره برداری راه آهن جوین_ اسفراین مصوب شد، ۵۰۰ میلیارد ریال آن سهم دولت و یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن از محل صندوق توسعه ملی باید تامین می شد.
این اعتبارات با وجود تصویب مجدد آن در دومین سفر رییس جمهور(دولت دوازدهم) به خراسان شمالی که تابستان سال ۹۸ انجام شد تاکنون روی تحقق را ندیده است.
این طرح ریلی در ۲ قطعه در حال اجرا و مهمترین مشکل اجرای آن عدم نقدینگی برای تامین مصالح و وجود معارض در مسیر طرح است.
از ابتدای آغاز طرح تا کنون یکهزار و ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای تکمیل این بخش از راه آهن ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
بیشتر بخوانید:
تکمیل خط ریلی جوین-اسفراین ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار راهآهن جوین _ اسفراین ابلاغ شد
روی خوش مجتمع فرهنگی بجنورد
نوری همچنین یادآور شد: اعتبارات طرح مجتمع فرهنگی بجنورد از دیگر موارد مطرح شده در دیدار با رییس سازمان برنامه و بودجه کشور بود و مقرر شد مساعدت لازم در تخصیص منابع در سالجاری برای این طرح انجام و ردیف اعتباری در سال آینده تقویت شود.
وی با بیان اینکه تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح هزینه شده است ادامه داد: بهره برداری از این مجتمع نیاز اصلی مرکز به شمار می رود زیرا که سرانه مرکز فرهنگی خراسان شمالی پایین و احداث چنین فضاهایی با توجه به جمعیت استان ضروری است.
مجتمع فرهنگی هنری دوبرار بجنورد در سال ۱۳۸۷ در دولت نهم مصوب و در سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی آن در گستره ۱۵ هزار مترمربع آغاز شد.
یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سال ۱۴۰۱ در سفر رییس جمهور شهید به این استان، برای تکمیل مجتمع مصوب شد که از این میزان اعتبارات، ۲۰۰ میلیارد ریال سهم نفت بود و تاکنون مبلغ بسیار ناچیزی تخصیص یافته است.
تجهیزات مورد نیاز جهت تکمیل و بهره برداری مجتمع فرهنگی و هنری دوبرار بجنورد ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
۲ سالن سینمایی، پنج پلاتو، کتابخانه، سالن نمایش، فضای پشتیبانی و خدماتی، سلف سرویس، مرکز اقامتی و بخش اداری از فضاهای موجود این مجتمع است.
بیشتر بخوانید:
ساخت مجتمع فرهنگی "دوبرار "بجنورد سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
۲۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح های فرهنگی خراسان شمالی پیشنهاد شد
خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در میان ۳۱ استان کشور در جایگاه دهم جای گرفته است.
این استان با سهم اشتغال بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد توانسته در سالهای اخیر گامهای بلندی در مسیر توسعه و پیشرفت بردارد.
خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است که ۴۴ درصد آن در نواحی روستایی سکونت دارند.
نظر شما