سلمان ضربی روز چهارشنبه قبل از به آباندازی سکوی نفتی دنا، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باتوجه به ابلاغ سیاستهای ۹ گانه توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب به روسای قوای سهگانه جهت اقدام، زیرساختهایی مثل ایزوایکو و تاکید رئیس جمهور بر اجرای طرحهای توسعهای دریامحور میتواند برای همه ابعاد توسعه سیاستها و اقتصاد دریامحور نقش بارزی داشته و در کنار دولت جمهوری اسلامی ایران باشد.
وی تصریح کرد: البته برای اینکه بتوانیم توسعه اقتصاد دریامحور را داشته باشیم، ابتدا باید به زیرساختها، امکانات و تجهیزات داخلی و همچنین بازار ملی خودمان توجه کنیم؛ هرچند توجه به بازار بینالمللی نیز مدنظر ما است اما در قدم نخست باید داشتهها و بازار ملی خودمان توجه کنیم.
مدیرعامل بزرگترین صنعت دریایی کشور اظهار کرد: تحریمهای ظالمانه باعث شد که در برههای توجه ما به اقتصاد دریامحور کمرنگ شود اما باتوجه به تاکیدات ارزشمند رهبر معظم انقلاب امروز شاهد تحرک بیشتری در این مجموعه صنعتی هستیم.
هزینه بازسازی کشتیها در داخل کشور ۵۰ درصد کمتر است
ضربی یادآور شد: هیچ دلیلی برای سپردن کشتیها و دکلهای نفتی برای تعمیرات، بازسازی و نگهداری با قیمتهای چندین برابری به حوزههای جنوبی خلیجفارس و یا دیگر کشورها ندارد، قاطعانه اعلام میکنیم که قیمتها در داخل کشور تا حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد، مقرون به صرفهتر از خارج است.
وی ابراز کرد: امروز با اعتماد به توانمندی داخلی و سفارش تعمیرات و بازسازی کشتیها و دکلهای نفتی به متخصصان داخل این مجتمع، ضمن جلوگیری از خروج ارز، هزینههای تمام شده (۳۰ تا ۵۰ درصدی) در مقایسه با تعمیرات در خارج از کشور را کاهش دادهایم.
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: توصیه میکنیم با اعتماد کشتی داران به متخصصان داخلی، از خروج ارز از کشور در این شرایط حساس جلوگیری کنیم؛ چنانچه که ارزآوری این صنایع هم میتواند در کنار سایر اقدامات شایسته ای که دولت برای بهبود اقتصاد کشور در حال انجام آن است، کمک کند.
ضربی ادامه داد: امکانات بسیار خوب و زیربنایی در مجموعه کشتی سازی ومجتمع فراساحل ایزوایکو فراهم شده تا طرحهای مهمی که در اجرای سیاستهای اقتصاد دریامحور میتوانند موثر باشند، در واقع فعالیت کنند.
وی بیان کرد: تعمیرات این دکلها باتوجه به تکنولوژی پیشرفتهای که در آنها بکارگرفته شده، باتوجه به نقش استراتژیکی که در حفاری چاههای نفتی و گازی دارند، برای کشور بسیار حائز اهمیت است و میتواند اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد.
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی ایزوایکو با اشاره به بازسازی دکل نفتی سحر یک در این مجتمع، اظهار کرد: ما افتخار داریم به واسطه جمعی از همکاران متخصص و بومی خودمان که با دانش روز آشنا هستند و امروز میتوانند دکلهای حفاری را مورد بازسازی و تعمیرات قرار دهند.
ضربی یادآور شد: این دکل برای جلوگیری از خروج ارز توسط شرکت حفاری شمال به ایزوایکو اعتماد شد و تعمیرات آن در این مجتمع صنعتی به شکل کاملا حرفه ای و با زمان مناسب و کیفیت بسیار عالی که مورد رضایت کارفرما و متخصصان است، امروز به پایان رسیده و آماده حمل به دریا است.
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم از منابع دریا استفاده کنیم و آن را در جهت شکوفایی اقتصاد ملی خودمان بکار بگیریم، نباید از دریا بترسیم بلکه باید در دریا حضور داشته باشیم.
مدیرعامل ایزوایکو گفت: خوشبختانه مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران چه در حوزه ساخت کشتیها و چه در حوزه بازسازی و تعمیرات و نگهداری شناورها و همچنین در حوزه تعمیرات دکلها که در صنایع نفتی بکارگرفته میشوند، نقش فعال و پویایی دارد.
وی گفت: این مجتمع همه امکانات را فراهم آورده که کارفرمایان از این امکانات استفاده کنند، برای اینکه بتوانیم از منابع دریا استفاده کنیم باید در دریا حضور پیدا بکنیم و برای این منظور نیازمند به تجهیزات ادواتی داریم که آن را به روز نگهداری کنیم.
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ابراز کرد: خوشبختانه ساخت شناورها، تعمیرات و نگهداری این سکوها در ایزوایکو به خوبی انجام میشود و زمینه را برای توسعه اقتصاد دریامحور فراهم کرده است.
ضربی با اشاره به اینکه اقتصاد نفت در دریا میتواند برای توسعه اقتصاد دریامحور بسیار موثر باشد، گفت: در بخش حمل و نقل نیز که کشتیها بکارگرفته میشود میتواند توسعه حمل و نقل دریایی را فراهم کند که مزیتهای بسیاری را برای کشور ایجاد خواهد کرد.
۸۰ درصد از ظرفیت ساخت شناورها در ایزوایکو خالی است
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از ظرفیت بخش نوسازی و ساخت شناورها در مجتمع ایزوایکو در حال حاضر خالی و آزاد است که انتظار داریم قراردادهای ساخت کشتی باتوجه به توانمندیهای ثابت شده، به این مجتمع سپرده شود؛ در این مجتمع عظیم صنعتی کشتیهای اقیانوس پیمای کانتینربر احداث و بازسازی شده است که از لحاظ کیفیت، سرعت عمل و از نظر اقتصادی بسیار میتواند به کشور و استان کمک کند.در این مجتمع عظیم صنعتی کشتیهای اقیانوس پیمای کانتینربر احداث و بازسازی شده است که از لحاظ کیفیت، سرعت عمل و از نظر اقتصادی بسیار میتواند به کشور و استان کمک کند.
ضربی با اشاره به اینکه در بخش تعمیرات شناورها ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت مجتمع ایزوایکو در حال استفاده است، یادآور شد: در حال حاضر این شناورهای غول پیکر در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته میشوند و هنوز بعد از ۱۵ سال، کارآمدی آن صنعت حمل و نقل ملی کشور را شاهد هستیم و انتظار داریم که از این نوع سفارشها باتوجه به ظرفیتی که وجود دارد به این مجتمع سپرده شود.
وی بیان کرد: در بخش تعمیرات شناورها نیز ۷۰ درصد و گاهی در فصول سال تا ۸۰ درصد ظرفیت پُر است و می توان ظرفیت اشتغال در استان و کشور را بهبود بخشید، البته برای انجام این کار، نیاز به حمایت کارفرمایان و کشتیداران هست که در عرصه ملی درحال فعالیت هستند.
به گزارش ایرنا، مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ به منظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شده و بیش از یکهزار نفر در آن مشغول به فعالیت هستند.
ایجاد این مجموعه باتوجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش به مساحت ۳۸۰ هکتار و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی منطقه ویژه بهمنظور توسعه صنعت و تجارت در محدوده صنایع کشتی سازی و صنایع فراساحل و سازههای دریایی و همچنین صنایع پایین دستی و ایجاد کارخانههای مرتبط با حوزه کشتیسازی و تامین منافع اقتصادی، اجتماعی، منطقه ای، ملی و استفاده از آخرین فن آوریهای مرتبط در راستای افزایش تولید و اشتغال پایدار بوده است.
ایزوایکو طی این سالها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش خود را در کشور به اثبات رسانده؛ تا جایی که امروز بهعنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته میشود و هماکنون با دارا بودن سیستمهای مختلف از آبگیری و بهآباندازی، توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.
نظر شما