موفقیت نهادهای دینی در گرو مخاطب شناسی و زمان شناسی است

قم- ایرنا - رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره تضعیف گروه های مرجع در جامعه و پدید آمدن کانون های متکثر تاثیرگذاری فرهنگی به مدد فضای مجازی، تاکید کرد که موفقیت نهادهای دینی در دوره جدید، در گروه روزآمدی آنها و توجه خاص به مخاطب شناسی و زمان شناسی است و دوره انتخاب به جای افراد گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد واعظی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از سامانه پاسخ‌گویی به سوالات دینی مبتنی بر هوش مصنوعی در سالن شیخ طوسی دفتر تبلیغات در قم اظهار داشت: در نهادهای دینی مانند دفتر تبلیغات اسلامی و همه موسسه‌هایی که رسالت فرهنگی دارند، مخاطب‌شناسی و زمان‌شناسی یک امر بسیار لازم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگیوی با ذکر اینکه وجود ابزارهای نوین ارتباطی و فناوری دیجیتال همچنین فردگرایی از مولفه‌های زمانه فعلی و دوران مدرن به شمار می‌آید گفت: این مولفه‌ها تغییرهای زیادی را می‌توانند ایجاد کنند، از جمله این تحولات این است که اگر در گذشته، مرجعیت‌های مشخصی مانند عالمان دینی و شخصیت‌های علمی و فرهنگی و فیلسوفان و ادیبان در جامعه تاثیرگذار بودند، زیست‌بوم فضای مجازی در کنار فردگرایی، کمرنگ شدن این مرجعیت‌ها را پدید آورده است.

واعظی با بیان اینکه فضای مجازی کانون‌های متکثری برای تاثیرگذاری فرهنگی ایجاد کرده است گفت: هر فردی این امکان را در خود می بیند که در فضای مجازی و زیست‌بوم مجازی، کُنش‌گری فرهنگی کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه بیان کرد: در چنین شرایطی، نهادهای فرهنگی و کسانی که می‌خواهند رسالت تسهیل‌گری امر هدایت را بر عهده‌ داشته باشند، باید این تحول‌ها را جدی بگیرند و خودشان نیز متحول شوند تا نقش کنش‌گری خودشان را همچنان حفظ کنند.

وی با تاکید بر لزوم انجام این تحول در حوزه معناسازی و مفهوم‌سازی گفت: در جامعه‌ای که به شدت فردگرا و انتخاب‌گر شده، و می‌خواهد سبک زندگی و هویت‌ش را به شکل متمایز تعیین کند، تسهیل‌گری به معنای آن است که ما آگاهی‌بخشی مناسب صورت بدهیم و رفع موانع کنیم، تا فرد خودش آن چیزی که ما حق می‌دانیم، انتخاب کند.

وی اظهار کرد: ما به جای افراد نمی‌توانیم انتخاب کنیم، اینکه آحاد مردم به شدت فردگرا و انتخاب‌گر شده‌اند، این واقعیت تغییرناپذیر زمانه ماست.

وی تصریح کرد: در صدر اسلام نیز افراد خودشان انتخاب می‌کردند، اما امروز این انتخاب‌گری خیلی متشدد، متنوع و قوی شده است.

واعظی بیان داشت: در شرایطی که تاثیرپذیری از مرجعیت‌های سنتی فرهنگی کم‌رنگ شده، باید تسهیل‌گر باشیم، این تسهیل‌گری باید با زبان روز باشد.

حرکت پرشتاب دفتر تبلیغات به سمت استفاده از فناوری های هوشمند

با بیان اینکه استفاده از هوش مصنوعی تنها مختص مرکز پاسخ‌گویی به سوالات دینی نیست گفت: در سایر بخش‌های دفتر تبلیغات نیز حرکت پرشتابی را به سمت استفاده از فناوری‌های هوشمند داریم.

دفتر تبلغات در امر پاسخ‌گویی به سوال‌های دینی به دنبال تحول مستمر می‌باشد، مرکز پاسخ‌گویی به سوالات دینی، هیچ وقت به قالب‌های مرسوم اکتفا نکرده است.

واعظی با بیان این مطلب که پاسخ‌گویی تلفنی و آنلاین این مرکز به روز شده‌است خاطرنشان کرد: اکنون به سراغ هوش مصنوعی رفته‌ایم، ماندگاری مرکز پاسخ‌گویی نیز به دلیل، همگام شدن با تحول‌های ایجاد شده در زمینه فناوری ارتباطی است.

وی بیان کرد: در سایر بخش‌های دفتر تبلیغات، اعم از دانشگاهی و نخبگانی همچنین حوزه‌هایی که با فرهنگ عمومی، تبلیغ و کار فرهنگی میدانی مواجه است نیز تحول‌هایی به وجود آمده و با قوت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام واعظی تاکید کرد: مساله هوش مصنوعی در دفتر تبلیغات، تنها منحصر به پاسخ‌گویی به سوال‌های دینی نیست، در بخش‌های دیگر نیز به سمت بهره‌گیری از این فناوری حرکت خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: اگر در بخش‌های دیگر نیز طرح‌های جدیدی ارائه شود، ظرفیت استفاده از هوش مصنوعی را داریم.

موفقیت نهادهای دینی در گرو مخاطب شناسی و زمان شناسی است

اهتمام مرکز پاسخ‌گویی به استفاده از ابزارهای نوین

رئیس مرکز ملی پاسخ‌گویی به سوالات دینی نیز گفت: رویکرد اصلی این مرکز در پاسخ‌گویی به سوال‌های شرعی، استفاده از ابزارهای جدید و مدرن ارتباطی است.

حجت‌الاسلام محمدجواد اصغری در ادامه افزود: پیرو سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون ضرورت استفاده از فناوری هوش مصنوعی، دفتر تبلیغات تولید یک سامانه‌ پاسخ‌گویی هوشمند را در دستورکار قرار داد.

وی همچنین راه‌اندازی این سامانه را کار بزرگ و منحصر به فرد توصیف کرد و یادآور شد: مرحله اول این سامانه اکنون رونمایی می‌شود ولی افق و چشم‌انداز گسترده‌تری را پیش‌بینی کرده‌ایم‌.

اصغری همچنین بیان داشت: این سامانه هم‌اکنون به صورت متنی و کاملا هوشمند است، و به سوال‌هایی که در آن، وارد می‌شود پاسخ می‌دهد.

رئیس مرکز پاسخ‌گویی به سوالات دینی با ذکر این نکته که مراحل دیگری را نیز برای این سامانه‌ در نظر داریم خاطرنشان کرد: به طور حتم به سمت مرحله‌های بعدی تولید این سامانه هم خواهیم رفت، تا به شکل صوتی نیز سوال‌های مخاطبان پاسخ داده شود.

آیین رونمایی از «دین دان» سامانه پاسخگویی به سوالات دینی مبتنی بر هوش مصنوعی صبح امروز پنجشنبه در سالن شیخ طوسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این آیین سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر سابق شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی فیلترینگ، حجت‌الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی رئیس دفتر و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند.

موفقیت نهادهای دینی در گرو مخاطب شناسی و زمان شناسی است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha