لزوم ابتکار عمل در تجارت با قاره آفریقا

تهران- ایرنا- رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت توسعه تجارت با قاره آفریقا، بر ارائه پیشنهادهای عملیاتی و تعریف پروژه برای گرفتن سهم از این بازار تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، «محمدعلی دهقان دهنوی» امروز (شنبه) در نشست کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا با بیان اینکه در عمل برای تصاحب سهم از بازار آفریقا تلاش چندانی نکردیم، افزود: پیشرفت‌های ایران در بازار آفریقا متناسب با تاکیدات و سفارش‌های رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور پیش نمی‌رود، از این‌ رو نیاز است که برای ورود به این بازار بیشتر تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: برای نیل به این مهم نباید محدود به برگزاری ستاد و جلسات شویم و باید به راهکارهای توسعه تجارت با این کشورها بیاندیشیم.

معاون وزیر صمت ادامه‌داد: خروجی برگزاری این جلسات باید به تعریف پروژه‌ها در این قاره ختم شود، به بیان دیگر از نگارش پیش‌نویس مصوبات، گذر و در گام‌های بعدی متناسب با پروژه‌ها مصوبات را تصویب کنیم؛ در این شرایط برگزاری جلسات با مقامات عالی و معاون اول رئیس جمهور معنادار می‌شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه ورود به بازار آفریقا نیاز به ابتکار عمل دارد، گفت: بخش‌خصوصی خالق ابتکار در تجارت است، چرا که در نهایت آنها می‌خواهند تجارت در قاره آفریقا را دنبال کنند. از این‌رو مشکلات را بهتر می‌شناسد و می‌توانند برای عبور از آنها شیوه‌نامه تجویز کنند.

در ادامه این نشست «قنادزاده» معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تشکیل نخستین ستاد آفریقا در دولت چهاردهم، گفت: در سال‌های گذشته پنج دوره ستاد آفریقا تشکیل شد، اما بررسی‌های ما از عملکرد این ستادها نشان می‌دهد که در اجرا با مشکلاتی مواجه هستیم؛ از این‌رو تلاش داریم که موانع اجرایی و زیرساختی که باعث تکرار این مصوبات شده‌اند را شناسایی و مصوبات را همراه با پیوست اجرایی آنها ارائه بدهیم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور به توسعه تجارت با قاره آفریقا تاکید دارند؛ چرا که این قاره بهشت منابع غنی معدنی، نفت، کشاورزی و ... در دنیاست؛ کشورهای رقیب تجاری ما به اهمیت قاره آفریقا در تجارت رسیده‌اند، از این‌رو با سرعت در این بازار سرمایه‌گذاری کردند این در حالی است که ما در سال‌های اخیر از این بازار غافل شدیم.

قنادزاده در پایان تصریح‌کرد: زیرساخت‌های تجاری باید تکمیل شوند تا بتوان از آنها برای توسعه مناسبات تجاری بهره بگیریم؛ به همین دلیل سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا جلسات خود را با دستگاه‌های مربوط آغاز کرد تا برنامه‌ها، گزارش‌ها، اقدامات، موانع و مشکلات ورود به این بازار را احصا تا در نهایت یک گزارش کامل، جامع و قابل ارائه تدوین و تنظیم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha