به گزارش ایرنا، مدیریت سرویس مدارس کلانشهر شیراز قبلاً با آموزش و پرورش بوده و امسال برای اولین بار به شهرداری واگذار شده است.
افزایش بیش از ۲ برابری کرایه سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ صدای والدین دانش آموزان را در شرایط سخت اقتصادی درآورده و بسیاری از والدینی که ۲ تا ۳ فرزند دانش آموز دارند اکنون با مشکل جدی مواجه شدهاند.
بطور میانگین حدود ۱۶ تا ۲۲ میلیون تومان جابجایی هر دانش آموز در سال تحصیلی جدید برای خانواده ها هزینه دارد که این رقم در سال گذشته حدود نصف این میزان بوده است.
قیمت گذاری سرویس مدارس شیراز در سال جاری با سیاست های حمایتی نظام که حکایت از خانواده و فرزندآوری است نیز در تضاد است و این سوال را مطرح می کند که در حالی که خانواده ها به فرزندآوری تشویق می شوند، از طرفی برخی تصمیمات در بعضی شهرها مثل شیراز نه تنها همسوی این هدف مهم و اساسی کشور نیست بلکه کاملا در تضاد با آن اتخاذ شده است زیرا خانوادههایی که ۲ یا ۳ فرزند دانش آموز داشته باشند باید کل درآمد خانواده را برای هزینه سرویس مدرسه اختصاص دهند و برای تامین سایر هزینه های خانوار دچار چالش و مشکل جدی شوند.
گلایههای والدین شیرازی
فرهاد رضاپور یکی از والدین شیرازی است که ۲ فرزند دانش آموز دارد او به خبرنگار ایرنا گفت: طی هفته های اخیر قسط اول سرویس مدرسه ۲ فرزندم را جمعا به مبلغ حدود ۱۸ میلیون تومان پرداخت کردم که براساس اعلام سامانه تقریبا ۴۰ درصد کل هزینه بوده است.
وی ادامه داد: با این شرایط قریب به ۵۰ میلیون تومان امسال برای هزینه سرویس فرزندانم باید پرداخت کنم که اگر از تاکسی های اینترنتی استفاده کرده بودم هزینه این ایاب و ذهاب کمتر از این رقم می شد با وجودی که فرزندانم نیز بصورت دربست و تنها به مدرسه می رفتند.
نرخ گذاری بر چه اساس بوده است؟
وی اظهار کرد: هزینه سرویس مدرسه بخشی از هزینه هایی است که والدین باید برای تحصیل فرزندان خود پرداخت کنند و در شرایط اقتصادی کنونی مشکلات زیادی برای خانواده ها ایجاد شده است.
ابراهیم نگهداری، یکی دیگر از والدین شیرازی به ایرنا گفت: سال گذشته هزینه سرویس فرزندانم کمتر از نصف هزینه امسال بوده است و نرخ گذاری امسال سرویس مدارس جای سوال دارد که بر چه اساس بوده است؟ مگر حقوق کارمندان و کارگران بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته و ۲ برابر شده که هزینه سرویس اینگونه محاسبه شده است؟
وی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز درخواست کرد که به این موضوع رسیدگی کنند و تدبیری برای آن بیاندیشند.
این پدر شیرازی اعلام کرد: انتقال مدیریت سرویس مدارس از آموزش و پرورش به شهرداری شیراز اگر علت این گرانی است اکنون درخواست والدین است که مدیریت آن به آموزش و پرورش بازگردد.
چرا بیش از ۳ برابر هزینه تاکسی اینترنتی برای سرویس مدارس شیراز تعیین شده است؟
نگهداری گفت: سرویس مدارس در طول هفته تنها ۵ روز خدمات می دهند و روزهای زیادی نیز ازجمله ۱۵ روز تعطیلات نوروز و همچنین ایام امتحانات دی ماه و اردیبهشت و خرداد نسبت به ایاب و ذهاب دانش آموزان اقدام نمی کنند.
او ادامه داد: با این احتساب و اضافه کردن تعطیلات رسمی حدود ۱۲۰ روز دانش آموزان در طول سال از سرویس مدرسه بهره می برند به عبارتی امسال من روزی ۱۷۰ هزار تومان برای سرویس مدرسه فرزندم باید هزینه پرداخت کنم، در صورتی که هزینه آن در تاکسی اینترنتی بصورت رفت و برگشت در همین مسیر روزانه حداکثر در اوج ترافیک ۶۰ هزار تومان است.
انعکاس صدای نارضایتی والدین در صحن شورا
غلامحسن اسکندری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، در یکصد و هفتاد و ششمین جلسه صحن علنی شورا، به افزایش چشمگیر هزینه سرویس مدارس و نارضایتی گسترده شهروندان شیرازی اشاره کرد.
اسکندری با بیان اینکه مردم از افزایش بیش از دو برابری هزینه سرویس مدارس نسبت به سال گذشته گلایه دارند، خواستار نظارت جدیتر بر اجرای مصوبات مربوط به سرویس مدارس شد.
بازنگری ضروری است
وی اظهار داشت: این افزایش هزینه، به ویژه برای خانواده هایی که چند فرزند دانشآموز دارند، بسیار سنگین است و نیازمند بازنگری دارد.
مسول شهری: نرخ گذاری مصوبه شورا است
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز با تشریح چگونگی تعیین سرویس مدرسه در کلانشهر شیراز به خبرنگاران گفت: سرویس مدرسه زیر نظر کارگروه ماده ۱۸ با مدیریت آموزش و پرورش استان فارس و دبیری شهرداری شیراز است که در این کارگروه نرخنامه اولیه سرویس مدارس با توجه به میزان کیلومتر و ملاکهای دیگر تعیین میشود.
پیمان باباخانی افزود: نرخنامه پیشنهادی به شورای اسلامی شهر شیراز ارسال میشود و پس از تصویب به تایید فرمانداری خواهد رسید.
باباخانی با بیان اینکه تمام فرآیند ثبتنام تا پرداخت وجه الکترونیکی انجاممیشود، گفت: سامانه اینترنتی Shirazs.org برای ثبتنام والدین متقاضی سرویس مدرسه ایجاد شده است که والدین پس از تعیین مبدا و مقصد نرخ را مشاهده میکنند و در سه قسط در همین سامانه مبلغ نهایی را پرداخت خواهند کرد.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز با اشاره به اینکه رانندگان توسط شرکتها در این سامانه ثبت میشوند، اضافه کرد: پس از تعیین سرویس راننده، مبلغ نهایی به حساب رانندگان از طریق سامانه واریز خواهد شد بنابراین هر رانندهای که نامش در این سامانه ثبت نشده باشد، جزو سرویس مدرسه نیست.
وی، گرفتن سرویس خارج از سامانه تعیین شده توسط اولیا را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: درصورتی که اولیا فرزندان خودشان را به این دسته از رانندگان بسپارند شهرداری شیراز و آموزش و پرورش هیچگونه مسئولیتی در قبال خطرات و دیگر مشکلات نخواهند داشت.
باباخانی ادامه داد: هیچ دانشآموزی ثبتنام کرده در این سامانه وجود ندارد که سرویس نگرفته باشد بنابراین اگر والدین به این مشکل برخوردند به معاون اجرایی مدرسه اعلام کنند یا به واحد شکایت سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز به شماره ۰۹۱۷۱۳۰۲۸۸۶ تماس بگیرند.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز اظهار داشت: امسال بهترین و بدون حاشیهترین سال برای سرویس مدارس شهر شیراز بود چراکه هفت ماه قبل از تعیین نرخ، تمهیدات اندیشیده شد و کار ثبتنام دانشآموزان و تعیین سرویس به بهترین نحو انجام شد.
انتظار از شورای شهر شیراز
براساس قانون مدیریت شهری اصلاح قوانین و نرخ نامه ها در حوزه شهری باید ابتدا در شورای اسلامی شهر تصویب و توسط فرمانداری تائید شود.
نرخ گذاری سرویس مدارس شیراز که موجب گلایه شهروندان شده نیز باید مجددا در شورای شهر شیراز بازنگری و اصلاح شود و در پی آن مورد تائید فرمانداری قرار گرفته و اجرایی شود.
اکنون بسیاری از والدین دانش آموزان شیرازی خواهان اصلاح نرخ نامه سرویس مدارس امسال هستند که باید مدیریت شهری شیراز فکری برای آن کند تا در این شرایط اقتصادی مشکلی مضاعف بر دوش خانواده هایی که فرزند دانش آموز و یا دو یا چند محصل دارند تحمیل نشود.
نظر شما