به گزارش ایرنا، سالهاست که ساز مرگ در محور خطرناک یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) کوک شده و تکمیل طرح در دست اجرای مسیر یاد شده به دلیل آنچه که کمبود اعتبار و وجود معارض خوانده می شود،تاکنون پیشرفت کاری مناسبی نداشته است.
جاده یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) معروف به سه راهی مرگ به عنوان یک نقطه حادثه خیز، در این سال ها شاهد بروز صدها حادثه تلخ و تصادف دلخراش در این محور بوده که همواره سوژه رسانه ها و دغدغه متولیان امر بوده است.
این طرح ۱۳ شهریورماه سال ۹۹ با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت کلنگ زنی شد و قرار بود ۲۴ ماهه به بهره برداری برسد و از آن زمان تاکنون این محور پیشرفت فیزیکی مطلوبی (حدود ۲۴ درصد) نداشته است که دلایل عمده آن کمبود اعتبارات و معارضات محلی از سوی مسئولان امر اعلام شده است.
طبق اعلام پیمانکار این طرح (مدیرعامل شرکت توژال بتن) تقاطع تنگ مهریان ۸۸ معارض محلی داشته و همین عامل سبب کندی روند پروژه بوده است.
رفع معارض پروژه تقاطع غیر هم سطح مهریان با ورود دادستانی یاسوج
پروژه تقاطع غیر هم سطح تنگ مهریان که تصرف معارضان باعث کند شدن روند فیزیکی و تعطیلی پروژه می انجامید با ورود دادستانی رفع معارض شد.
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستگاه قضایی استان در مسیر پیشرفت و توسعه استان و مواردی که با حقوق عامه مردم مرتبط است با هیچ فرد یا گروهی مماشات ندارد.
سید وحید موسویان تصریح کرد: تاخیر در اجرای پروژههای ملی، موجب بروز خسارت به بیت المال است و همه ما به عنوان افرادِ سهیم در توسعه و آبادانی کشور، باید به بهترین شکل ممکن در این راستا نقش آفرینی کنیم.
وی ادامه داد: این محور، یکی از نقاط حادثهخیز در استان است که ورودی مناطق گردشگری استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد بوده و ساماندهی آن، از اهمیت خاصی برخوردار است.که با تکمیل این پروژه از بار ترافیکی و حادثه کاسته خواهد شد.
به گزارش ایرنا، این طرح یکی از پروژه های راهسازی در استان بوده که امید است هر چه سریع تر این محور به بهره برداری برسد تا آمار تصادفات روزانه در این منطقه کاهش یابد و راه ایمنی برای هموطنان ایجاد شود.
بیشتر معارضات محلی مشکلات اجرای این طرح هستند که زمینهایی در این منطقه داشته اند و بخش کمی از پرداخت ها به این معارضان انجام شده و بخش زیادی از این پرداختی ها مانده است.
کهگیلویه و بویراحمد در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سال ها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه گذاری چند برابری برای جاده سازی عملیات راهسازی در آن به کندی صورت می گرفت.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.
راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
نظر شما