به گزارش ایرنا ، کهگیلویه وبویراحمد با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
تصادفات جادهای یکی از معضلات اساسی در کهگیلویه و بویراحمد به شمار میرود که جان بسیاری از مسافران و رانندگان را در خطر میاندازد.
با وجود اینکه سالهاست برنامهها و پروژههای مختلفی برای ایمنسازی جادهها و کاهش تصادفات در این استان مطرح شده، اما بسیاری از این طرحها هنوز نیمهتمام ماندهاند و نتایج ملموسی در بهبود وضعیت جادهها مشاهده نمیشود.
این وضعیت نه تنها باعث نگرانی مردم و مسئولان شده، بلکه نشان از فقدان اراده و منابع کافی برای اجرای پروژههای ایمنی دارد. در چنین شرایطی، جادههای پرحادثه این استان همچنان با چالشهای بزرگی روبهرو هستند که جان افراد بسیاری را تهدید میکند.
افزایش نگرانکننده تصادفات جادهای در کهگیلویه و بویراحمد؛ چالشهای قدیمی، آمارهای جدید
در روزهای اخیر، استان کهگیلویه و بویراحمد با آمار تکاندهندهای از تصادفات جادهای مواجه بوده است. تنها در پنج روز آخر هفته، ۱۲ نفر در محورهای مواصلاتی این استان جان خود را از دست دادهاند. سرهنگ حسن دانایار، فرمانده پلیس راه استان، ضمن ارائه این آمار، از افزایش تلفات جادهای ابراز نگرانی و بر ضرورت رفع فوری نقاط حادثهخیز تأکید کرد.
بهرغم اینکه ماه گذشته آمار تصادفات کاهش ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان میداد، مرگومیر ناشی از حوادث رانندگی در هفته اخیر بار دیگر روند صعودی پیدا کرده است. این موضوع پرسشهایی جدی در مورد اثربخشی اقدامات صورتگرفته در مدیریت ایمنی جادهها و اجرای مصوبات مرتبط با زیرساختهای ترافیکی به وجود آورده است.
محور یاسوج-اقلید؛ از جادهای ارتباطی تا مسیری مرگبار
یکی از محورهایی که در مرکز توجه قرار دارد، جاده یاسوج-اقلید است. این جاده که از مسیرهای کلیدی ارتباطی میان استان کهگیلویه و بویراحمد با استانهای فارس و اصفهان است، به دلیل تردد سنگین کامیونها و خودروهای شوتی، به یکی از خطرناکترین مسیرهای استان تبدیل شده است.
سرهنگ دانایار در این زمینه گفت: «جاده یاسوج-اقلید به دلیل موقعیت استراتژیک خود، روزانه حجم زیادی از تردد را به خود اختصاص میدهد. این مسیر به دلیل نبود زیرساختهای مناسب و حضور نقاط حادثهخیز، به مکانی برای بروز تصادفات مرگبار تبدیل شده است.» وی همچنین افزود که با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، تردد در این مسیر افزایش چشمگیری خواهد داشت و رفع فوری نقاط خطرناک در این محور امری حیاتی است.
کمربندی یاسوج-اصفهان؛ معبری پرتردد و ناایمن
علاوه بر محور یاسوج-اقلید، کمربندی یاسوج-اصفهان نیز از جمله مسیرهایی است که به دلیل شرایط نامناسب، به یکی از پرحادثهترین جادههای استان تبدیل شده است. این مسیر که روزانه شاهد تردد گسترده خودروهاست، دارای نقاط متعدد حادثهخیز است که تاکنون اقدامات کافی برای رفع آنها انجام نشده است.
سردار کیقباد مصطفایی فرمانده پلیس راه استان در این خصوص اظهار داشت: «وجود نقاط پرخطر در کمربندی یاسوج-اصفهان نهتنها جان مسافران را تهدید میکند، بلکه موجب شده است که این محور به یکی از پرتصادفترین جادههای استان تبدیل شود. انتظار میرود با توجه به افزایش تردد در ایام نوروز، اقدامات فوری برای ایمنسازی این مسیر انجام شود.»
پروژههای نیمهتمام؛ وعدههایی که محقق نشدند
یکی از مشکلات اساسی که بارها در جلسات مرتبط با ایمنی راههای استان مطرح شده است، تأخیر در اجرای پروژههای زیرساختی است. مسیری مانند تنگاری که قرار بود در مدت سه ماه تکمیل شود، پس از گذشت دو سال همچنان نیمهکاره باقی مانده است.
پروژههایی مانند پلهای گندیخوری، تنگ سریز، مختار، زیرگذر تنگه مهریان، جاده یاسوج-سپیدار و کمربندی یاسوج نیز همچنان در مرحله اجرا متوقف ماندهاند. سرهنگ دانایار با اشاره به این موضوع گفت: «تکمیل این پروژهها میتوانست نقش مهمی در کاهش تصادفات جادهای داشته باشد، اما متأسفانه کمبود اعتبارات و نبود نظارت کافی باعث شده است که این طرحها به نتیجه نرسند.»
عوامل انسانی، خودرو و جاده؛ سه ضلع مثلث تصادفات
سردار مصطفایی، فرمانده نیروی انتظامی استان، با اشاره به سه عامل انسانی، خودرو و جاده به عنوان دلایل اصلی تصادفات گفت: «در استانهای کوهستانی مانند کهگیلویه و بویراحمد، نقش عامل جادهای پررنگتر از سایر عوامل است.
کیفیت پایین زیرساختها و نبود ایمنی کافی در بسیاری از جادههای استان، تصادفات را به یک معضل روزمره تبدیل کرده است.»
وی همچنین افزود که کمبود اعتبارات، یکی از موانع اصلی در رفع نقاط حادثهخیز است. این موضوع باعث شده است که اولویتبندی در اجرای مصوبات صورت گیرد، اما این اولویتبندی نیز نتوانسته از حجم بالای تصادفات بکاهد.
انتقاد معاون عمرانی استاندار از مدیران؛ مسئولیتپذیری یا بیتوجهی؟
عیسی شهامت؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز با انتقاد از عدم اجرای مصوبات پیشین، از مدیران دستگاههای اجرایی خواست که در برابر تأخیرها پاسخگو باشند. وی گفت: «مصوبات باید تا پایان سال اجرایی شوند. سنگاندازیهای بیرونی و حاشیهای نباید مانع از تکمیل پروژههای زیرساختی شود.»
یدالله رحمانی؛ استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با ابراز تأسف از جانباختن ۱۲ نفر در یک هفته، این آمار را غیرقابلقبول دانست و خواستار افزایش نظارتها و تسریع در تکمیل پروژههای مرتبط شد. وی تأکید کرد: «گشتهای پلیس راه باید در نقاط حادثهخیز افزایش یابند و پروژههایی مانند کمربندی یاسوج-اصفهان و پلهای سوم و چهارم بشار با جدیت بیشتری پیگیری شوند.»
آیا راهحلهای موجود کافیاند؟
کارشناسان بر این باورند که مشکلات جادهای در کهگیلویه و بویراحمد تنها با اصلاح نقاط حادثهخیز حل نخواهد شد. عواملی مانند آموزش ناکافی رانندگان، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، و کمبود امکانات ایمنی در جادهها نیز باید مورد توجه قرار گیرند.
با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و افزایش تردد در جادههای استان، فشار بر زیرساختهای جادهای بیش از پیش خواهد شد. اگرچه اقداماتی مانند افزایش گشتهای پلیس میتواند تا حدودی مؤثر باشد، اما حل پایدار این معضل نیازمند یک رویکرد جامع است که شامل همکاری میان دستگاههای اجرایی، تخصیص اعتبارات کافی و ارتقای فرهنگ رانندگی در میان مردم باشد.
بدون چنین رویکردی، جادههای کهگیلویه و بویراحمد همچنان شاهد تصادفات مرگبار خواهند بود و ایمنی جادهای به یکی از دغدغههای اصلی این استان تبدیل خواهد شد.
نظر شما