نادر ناصری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اتحادیه مکانیکهای خودرو سبک و سنگین اردبیل طرح توجیهی در ارتباط با ساماندهی و جمعآوری واحدهای صنفی مکانیکی و انتقال آنها به مکان مشخص تهیه کرده که با اجرای آن به میزان قابل توجهی از ترافیک شهری کاسته خواهد شد.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح مستلزم اختصاص زمین از سوی شهرداری در حاشیه شهر به این طرح است، افزود: انتقال کارگاههای مکانیکی خودروها در اردبیل علاوه بر تلطیف فضا و سیما منظر شهر منجر به کاهش آلودگی و همچنین کاهش حجم ترافیک در سطح شهر خواهد شد.
این فعال صنفی ادامه داد: یک هزار و ۵۰۰ واحد مربوط به تعمیرات خودرو در شهر اردبیل فعال است که هر سال ۱۰۰ واحد دیگر به این میزان افزوده میشود.
ناصری افزود: بزرگترین مزیت صنف مکانیکهای خودرو در اردبیل کار فرما پروربودن آن است به این معنا که همه فعالان این صنف بعد از پنج یا ۶ سال فعالیت تبدیل به کارفرما شده و به جمع مکانیکهای خودرو میپیوندند.
رسیدگی به ۳۰۰ شکایت از سوی اتحادیه/۷۵ درصد شکایات مربوط به قطعات معیوب است
نایب رئیس اتحادیه مکانیکهای سبک و سنگین اردبیل همچنین از رسیدگی به ۳۰۰ پرونده شکایت مردمی از واحدهای مکانیکی در اتحادیه خبر داد و گفت: ۱۰ درصد این پروندهها مربوط به قیمت و دستمزدها و یا قطعات، ۱۰ درصد مربوط به نواقص و ایرادات موجود و ۷۵ درصد دیگر مربوط به معیوب بودن قطعات خودرو است.
ناصری افزود: ۸۰ درصد پروندهها با رویکرد توجه به حقوق مردم، به نفع مردم ختم میشود و ۲۰ درصد نیز به جریمه منتهی میگردد و تلاش میکنیم تا حد امکان به دستگاه قضایی کشیده نشده و در محاکم قضایی پرونده گشوده نشود.
لوازم یدکی غیراستاندارد هزینههای زیادی به شهروندان وارد میکند
ناصری با بیان اینکه برخی از قطعات خودرو ها در بازار از استاندار لازم برخودار نیست، افزود: استاندارد نبودن لوازم یدکی خودرو ها در بازار موجب متضرر شدن شهروندان و بعضا درگیری و اختلاف بین صاحبان خودرو و مکانیکها و همچنین بیاعتمادی آنها به تولید قطعات داخلی و وارداتی شده است.
وی ادامه داد: معیوب و غیراستاندارد بودن قطعات خودرور در بازار بیشترین هزینههای اضافی را به صاحبان خودرو تحمیل کرده است.
این فعال صنفی خواستار برخورد جدی نهادهای انتظامی و قضایی با وارد کنندگان قطعات بیکیفیت خودرو شد و افزود: یکی از مطالبات اصلی اتحادیه از نهادهای متولی جلوگیری از ورود قطعات بیکیفیت خودرو و همچنین برخورد شدید با متخلفان و واردکنندگان این قطعات است.
نایب رئیس اتحادیه مکانیکهای سبک و سنگین اردبیل با بیان اینکه اردبیل در ساماندهی واحدهای امدادخودرو در سطح کشور پیشگام است، اظهار کرد: یکی از بیشترین شکایات وارده به اتحادیه از بابت روغن موتور تقلبی در بازار است که هم خسارتهای سنگنینی به دارندگان خودرو وارد میکند و به تبع آن بزرگترین ضربه را از حیث سلب اعتماد مردم به صنعت خودرو وارد میشود.
وی افزود: برای جلوگیری از توزیع روغن موتور تقلبی و بیکیفیت در اردبیل مکاتبات لازم با صنعت ، معدن و تجارت ، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف انجام و مقرر شد برخورد جدی با توزیع کنندگان و فروشندگان روغنهای تقلبی خودرو از فروشگاههای لوازم یدکی و سرویس کاری روغن در دستور کار قرار بگیرد.
ناصری با اشاره به اینکه شکایت از فروشندگان قطعات در مرحله سوم فراوانی شکایتهای مردمی قرار دارد، خاطرنشان کرد: طی ۲ و نیم سال اخیر مراکز تعویض روغن موتوربارها بازرسی شدهاند در عین حال لازم است دستگاههای مسئول به واحدهای مرتبط با صنعت خودرو نظارت بیشتری اعمال کنند.
این فعال صنفی یادآور شد: به طور معمول بارکد قید شده در کارتن این قطعات درست نیست و متاسفانه نظارت و کنترل کیفی هم بر این قطعات وجود ندارد و در این راستا صنف صنعت به دلیل از دست دادن اعتماد مردم، از این جهت دچار خسران میشود.
ناصری همچنین گفت: البته برخی قطعات شرکتی، از کیفیت برخوردار است اما باید از ناحیه سازمان صنعت، معدن و تجارت کنترل و نظارت بیشتری بر قطعات وارد شده به بازار خودرو اعمال شود.
وی افزود: باید قطعات معیوب با دقت نظر کارشناسان امر شناسایی و از چرخه کاربرد خارج شود و حتی در صورت ضرورت، از ظرفیت دستگاههای نظارتی در این زمینه استفاده شود.
ظرفیت اشتغال واحدهای صنفی مکانیکی نادیده گرفته شده است
وی ادامه داد: یک هزار و ۵۰۰ پروانه کسب در حوزه صنعت خودرو در شهر اردبیل صادر شده و سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ پروانه کسب دیگر نیز صادر میشود این در حالی است که هیچ کمکی از ناحیه دولت از قبیل تسهیلات بانکی یا بیمه برای فعالان این واحدهای صنفی در نظر گرفته نمیشود.
نایب رئیس اتحادیه مکانیکهای سبک و سنگین اردبیل اظهار کرد: صافکاران، نقاشان، زیربندی سازان و مکانیکها جزو خانواده بزرگ اتحادیه مکانیکهای سبک و سنگین در شهر اردبیل هستند و دولت میتواند با پرداخت تسهیلات عادی و پوشش بیمه، به راحتی زمینه اشتغال هر پنج نفر را در یک واحد کارگاهی کوچک فراهم کند.
ناصری خاطرنشان کرد: این صنعت، کافرماپرور است و کارگری پروری را بر نمیتابد و از این رو اگر دولت، دست فعالان کاربلد این حرفه را بگیرد، به راحتی زمینه اشتغال خوبی ایجاد خواهد کرد.
نایب رئیس اتحادیه مکانیکهای سبک و سنگین اردبیل همچنین از برنامهریزی برای راهاندازی هنرستان فنی آزاد برای صنعت خودرو در اردبیل خبر داد و گفت: با کمک برخی از همکاران کاربلد، مرکز آموزش فنی و حرفهای آزاد برای صنعت خودرو در اردبیل راهاندازی شده و بیشتر آموزشها مربوط به سرویسکارهای خودرو است.
نظر شما