عکسهایی اخیرا به ایرنا ارسال شد که نشان میدهد در غرفه معرفی محصولات و ظرفیت های کرمان در یک نمایشگاه خارجی در ترکیه، خرما، پسته و کلمپه به شکل نازیبایی عرضه شده؛ حال آنکه انتظار است شرکتی که برای عرضه چنین خدماتی چندصد میلیون تومان هزینه دریافت میکند برای معرفی، تبلیغات و اطلاع رسانی هر بخش از فعالیت و نیز غرفه، برنامه علمی و مناسب داشته باشد و به قول معروف آبروداری کند.
به گزارش ایرنا، استان کرمان با ۲۰ درصد از باغات کشور، نیمی از ارزش افزوده حوزه معادن ایران را به خود اختصاص داده؛ و تولید محصولات آن همچون، پسته، خرما، گردو و محصولات جالیزی و معدنی همچون مس و فولاد در دنیا نظیر ندارد. با وجود تمامی این ظرفیت ها در پهناورترین استان کشور اما متاسفانه معرفی محصولات این استان تاکنون در گستره جهانی و حتی ملی بهخوبی انجام نشده و همین امر چهره تولیدات استان را مخدوش و دگرگون نشان داده است، محصولاتی که در صورت معرفی، بازاریابی و برندسازی مناسب می تواند زمینه رشد بیشتر و توسعه پایدارتر دیار کریمان و رفاه اجتماعی این خطه را فراهم آورد.
نمایشگاه های بین المللی همچون مورد اخیر در ترکیه فرصتی دیگر برای معرفی محصولات و توانمندی های استان کرمان بود اما برخلاف تصورات، تصاویر منتشر شده از این نمایشگاه نشان می دهد که یک شرکت بخش خصوصی به عنوان نماینده کرمان، بخشی از محصولات نه چندان باکیفیت را آن هم به شکل نازیبا در غرفه خود در معرض نمایش گذاشته است.
دستگاه هایی همچون شرکت شهرک های صنعتی استان و اتاق بازرگانی کرمان، گفته می شود طرف قرارداد این شرکت بوده اند که البته با نگاه مناسب برای معرفی هرچه بهتر محصولات تولیدی استان در این زمینه اقدام کرده اند؛ گرچه انتظار می رود نظارت بعد از انجام قرارداد برای نحوه ارائه خدمات نیز پیوست و چاشنی فعالیت ها باشد.
همانگونه که در تصویر مشاهده می شود با وجود بسته بندی های شیک و صادراتی محصولات کرمان و برندهای توانمند در تولید کلمپه، خرما و پسته، بخشی از خرمای کلوته به همراه رقمی دیگر از خرمای این استان به صورت فله و بیکیفیت در سینی هایی نامناسب چیده شده و نه خبری از برند خاصی در کرمان است و نه محصول باکیفیت این استان؛ درحالی که همچنان محصولات این استان در سینی و بدون نام و نشان عرضه شده است.
البته مسئولان شرکت شهرک های صنعتی و اتاق بازرگانی کرمان در این زمینه می گویند که در قبال انجام حمایت ها برای حضور توانمندی ها و محصولات کرمان در نمایشگاه های بین المللی، نظارت هایی هم دارند و آموزش هایی به این شرکت ها ارائه می شود که در صورت وجود مشکل در فرایند عرضه محصولات، با این شرکت ها برخورد لازم انجام خواهد شد؛ امید که در این زمینه نیز نتیجه این نظارت ها بیشتر به شکل مشهود خود را نشان دهد.
این درحالی است که کرمان هم در معرفی محصولات تولیدی و هم ابعاد گردشگری نیازمند اطلاع رسانی مناسب و بیشتر است و وقوع چنین رخدادهایی خود علامت سئوال مهمی به شمار می رود زیرا مدیران متولی بهویژه در اتاق بازرگانی بارها بر ضرورت افزایش اطلاع رسانی هنرمندان و کیفی درباره استان در سطوح ملی و فراملی تاکید داشته اند.
تلاش خبرنگار ایرنا برای انجام مصاحبه های تکمیلی در این خصوص جریان دارد که در صورت حصول نتیجه، اطلاع رسانی خواهد شد.
نظر شما