به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی آذرکیش روز چهارشنبه در شورای آموزش و پرورش استان همدان افزود: باید در فرایند آموزش، متقاضیان آموزش هم در تدوین استاندارد، ارائه آموزش، ارائه پروانه و گواهی صلاحیت حرفه ای و برگزاری آزمون ها مشارکت کنند.
وی با بیان اینکه توسعه عدالت آموزشی برای دسترسی به فرصت های متنوع تربیتی، جزو برنامه های اصلی و محوری آموزش و پرورش است اظهار کرد: دانش آموزان مومن، معتقد، موحد، خلاق، کارآفرین، مسئولیت پذیر و پاسخگو باید تربیت کرد چرا که توسعه آینده کشورمان در آموزش و پرورش امروز و آنچه که اکنون برای دانش آموزان برنامه ریزی می شود متجلی می شود.
وی اضافه کرد: رییس جمهور وقت زیادی برای نظام تعلیم و تربیت صرف کردند و در این مدت کوتاه هشت جلسه مخصوص وزارت آموزش و پرورش با حضور بالاترین مقام اجرایی کشور و با تاکید بر رفع محرومیت در مناطق محروم و کم برخودار برگزار شد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: همدان در حوزه آموزش متوسط نسبت به نرم کشوری وضعیت بهتری دارد که این امر گویای اتحاد و همدلی اعضای شورای آموزش و پرورش استان است.
آذرکیش با بیان اینکه اهمیت آموزش و پرورش به واسطه اهمیت ماموریت های این نهاد است افزود: این ماموریت ها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخته شده است.
وی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت فرایندی تعالی جویانه، تعاملی، تدریجی، یکپارچه و مبتنی بر معیار اسلامی تعریف می شود و نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان با عنوان "نماد" برای این است که ما بتوانیم آسیب اجتماعی و روانی را در دوران تحصیل برای دانش آموزان کاهش دهیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: خروجی مهارت آموزی مصداقی برای کاهش آسیب های اجتماعی و روانی است و دانش آموزان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش پرورش در هر مرحله ای اگر از نظام تعلیم و تربیت خارج بشوند باید امکان تامین معاش حلال را داشته باشند.
آذرکیش بیان کرد: مهارت آموزی در دوره اول متوسطه بسیار اهمیت دارد چرا که این دوره ، دوره هویت یابی، استعداد یابی و استقلال یابی فرزندان است و در آیین نامه "تقویت" نیز تاکید ویژه به مهارت آموزی شده است.
وی اضافه کرد: محور همه فعالیت های آموزش و پرورش سند تحول بنیادین با تاکید بر توجه جامع متوازن و یکپارچه به همه حوزه ها است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تربیت "تمام ساحتی" یعنی بهره مندی هوشمندانه از فناوری ها و روش های نوین آموزشی در کنار تعلیم و تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی، تعلیم تربیت زیبایی شناختی و هنری، تعلیم و تربیت زیستی و بدنی، تعلیم و تربیتی علمی و فناورانه، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای است.
آذرکیش افزود: این توجه متوازن یعنی تربیت یک دانش آموز در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، که تحقق آن با کمک همه اعضای شورای آموزش و پرورش امکان پذیر است و نقش همه عوامل سهیم و موثر در نظام تعلیم و تربیت در بند هشتم سند مشخص شده است.
نظر شما