۱۹ آذر ۱۴۰۳، ۹:۵۵
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85683346
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جای خالی برندسازی و تنوع محصولات در فرآوری زیتون طارم

زنجان - ایرنا - وجود تقاضای روزافزون برای محصولات فرآوری شده زیتون در بازارهای داخلی و صادراتی، سرمایه‌گذاری در زمینه احداث واحدهای فرآوری زیتون را دارای توجیه اقتصادی مناسبی کرده است ولی این زمینه جای کار زیادی دارد و عمده زیتون تولیدی در طارم به عنوان قطب تولید این محصول در کشور، با خام فروشی از منطقه خارج می‌شود.

به گزارش ایرنا، زیتون مهمترین محصول باغی طارم است که بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات باغی و زراعی این شهرستان دارد به طوری که طارم با بیش از ۲۰ درصد سطح زیر کشت و ۴۰ درصد تولید زیتون، رتبه اول تولید این محصول در سطح کشور را دارد و بسیاری از تولیدکنندگان برتر زیتون کشور در این شهرستان هستند.

زیتون یکی از محصولات کشاورزی مهم و راهبردی در ایران و بسیاری از کشورهای حوزه مدیترانه است. این محصول علاوه بر مصرف تازه‌خوری، کاربردهای فراوانی در صنایع تبدیلی و تکمیلی دارد. فرآوری زیتون شامل فرآیندهایی نظیر شستشو، سورتینگ، خردکردن، نمک‌زنی، تخمیر و بسته‌بندی است که هر کدام نیازمند دانش فنی، ماشین‌آلات و تجهیزات ویژه‌ای هستند.

از آنجا که زیتون یکی از شاخصترین درختان میوه در مناطق مدیترانه ای است لذا یکی از محصولات مهم کشاورزی برای کشورهای مدیترانه همچنین ایران، زیتون و فراورده های آن است. همچنین این محصول و فراورده های آن دارای ارزش غذایی و خواص درمانی زیادی است، ‌با این حال سهم ایران از تولید ۲ فراورده مهم زیتون یعنی روغن و کنسرو زیتون در دنیا اندک است.

جای خالی برندسازی و تنوع محصولات در فرآوری زیتون طارم

۷۰ درصد فرآوری زیتون به صورت فله ای انجام می‌شود

رییس شورای ملی زیتون ایران به کاستی ها در حوزه فرآوری این محصول اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما فقط کنسرو و روغن زیتون را می‌شناسیم، در حالی که کشورهای پیشرفته ۱۰۰ محصول فرآوری شده زیتون با اولویت روغن زیتون وارد بازار می‌کنند.

محمدعلی عباسی افزود: ۷۰ تا ۷۵ درصد واحدهای فرآوری زیتون به صورت فله‌ای کار می‌کنند، با این کار حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال ارزش افزوده از کف دولت خارج می شود و ۸۵ هزار میلیارد ریال بخش خصوصی ضرر می‌کند.

وی با بیان اینکه صنعت زیتون در ایران توجیه اقتصادی دارد، گفت: استان زنجان نزدیک ۵۰ درصد زیتون کشور را تولید می کند و اکنون شمار واحدهای فرآوری زیتون در منطقه طارم از سه مورد در چند سال گذشته به ۱۵۰ واحد افزایش یافته است.

رییس شورای ملی زیتون ایران گفت: در دنیا زیتون ایرانی به نام زیتون خوش طعم شناخته می شود ولی نتوانسته ایم با این محصول با کیفیتی که داریم وارد رقابت در بازارهای دنیا شویم در حالی که این قابلیت برای برندسازی را داریم.

عباسی گفت: امروز در دنیا روغن زیتون ۶ و نیم یورور خرید و فروش می شود در حالی که فعالان ما در کشور با دست بازار آن را با قیمت پنج و نیم یورو عرضه می کنند تا این ماده غذایی ارزشمند وارد سفر مردم شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون زیتون با وجود همه کاستی ها به جایی رسیده است که می توان با اطمینان به دلیل توجیه اقتصادی که دارد از آن حمایت کرد.

جای خالی برندسازی و تنوع محصولات در فرآوری زیتون طارم

زنجان عهده دار راهبری فناورانه زنجیره ارزش زیتون در کشور

مدیر زنجیره ارزش زیتون در استان زنجان گفت: بر اساس توافق انجام شده در وزارت علوم با کشور چین، قرار است ۲ پروژه تحقیقاتی برای توسعه زنجیره ارزش زیتون با همکاری این کشور در ایران و از جمله در شهرستان طارم زنجان اجرا می‌شود.

مهدی شجاعی افزود: این طرح های تحقیقی با مشارکت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و ایران و یکی از مراکز علمی و دانشگاهی کشور چین به منظور ارزیابی مولکولی و بیوشیمی صفات محصولات باغی زیتون در ایران و چین اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه زنجان عهده دار راهبری فناورانه زنجیره ارزش زیتون در کشور است، اظهار کرد: زنجیره ارزش شامل مراحل نهاده ها، تولید، فرآوری، ترانزیت و بازار است که ما در مرحله فرآوری و همچین بازاریابی نیازمند اقدامات توسعه ای هستیم.

شجاعی به اقدامات انجام شده در خصوص راهبری فناورانه زنجیره ارزش زیتون در کشور اشاره کرد و ادامه داد: برنامه سال زنجیره تدوین شده و تلاش ما منظم شدن حرکت و همکاری و انسجام اجزای زنجیره برای تحقق اهداف است.

جای خالی برندسازی و تنوع محصولات در فرآوری زیتون طارم

برندسازی حلقه مفقوده ارزش آفرینی برای صنعت زیتون

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه در حوزه زیتون کارهایی در استان انجام شده است ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، گفت: یکی از کارهایی که هنوز انجام نشده، برندسازی مشخص زیتون استان و ثبت آن است.

حسین محمدی با بیان اینکه بیش از ۲۸ درصد از اراضی باغی استان زنجان مختص زیتون است، افزود: ۹۹ درصد این محصول در استان در طارم کشت و برداشت می شود.

وی به چالش های پیش روی تولید زیتون در استان اشاره کرد و ادامه داد: محدودیت منابع آب در طارم یکی از این چالش هاست که در این خصوص کارهای خوبی انجام شده است ولی کفاف توسعه مزارع را نمی دهد.

محمدی اظهار داشت: بازنگری و اصلاح قواعد و مقررات در واگذاری زمین و حرایم روخانه ها از دیگر چالش های توسعه کشت زیتون در طارم است.

وی بر لزوم اختصاص تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان و باغداران زیتون تاکید کرد و افزود: زنجان متولی زنجیره ارزش راهبردی زیتون در کشور است از این رو باید هم افزایی های لازم را در استان شاهد باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه در صادرات فرآورده‌های زیتون به خصوص روغن زیتون عملکرد قابل قبولی نداریم، گفت: در این زمینه باید تولید محصولات فرآوری شده را توسعه دهیم.

اهداف برنامه توسعه صنعت زیتون، افزایش سهم فراورده های این محصول ( کنسرو و روغن) در سبد غذایی خانوار و صادرات این محصول است.

برای رسیدن به این اهداف نیاز به سیاستگذاری صحیح در کل زنجیره تأمین است تا پویایی های این زنجیره شناسایی شود و بر اساس آن اهداف، نیازمندیهای و راهکارهای رسیدن به هدف گذاری ها که همانا برندسازی موثر و حصور در بازارهیا بزرگ است، محقق شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha