۲۱ آذر ۱۴۰۳، ۱۴:۳۸
کد خبر: 85687076
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بازگشایی آبروهای جاده‌ای قم آغاز شد

قم - ایرنا - مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم با بیان اینکه در سطح راه‌های این استان ۲ هزار و ۲۰۰ دهانه پل آبرو وجود دارد، گفت: بازگشایی این آبروها آغاز شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد پورتیموری روز چهارشنبه در جلسه طرح آمادگی راهداری قم در فصل زمستان بیان کرد: بازگشایی و تنقیه آبروهای جاده‌ای و جلوگیری از انسداد آنها از اولویت‌های اصلی این اداره‌کل در فصل زمستان است.

وی افزود: اقداماتی نظیر رفع نواقص احصاشده، تنقیه پل‌های آبرو، بهسازی راه‌ها، تعویض و تعمیر تابلوها و علائم جاده‌ای، آماده‌سازی سامانه‌های روشنایی، اصلاح شیب شیروانی و خط‌کشی راه‌ها از جمله تدابیر پیشگیرانه‌ای هستند که در دستور کار قرار گرفته‌است.

تنقیه آبروها به معنای پاکسازی، لایروبی و باز کردن مسیرهای عبور آب در جاده‌هاست. آبروها شامل پل‌ها، کانال‌ها و دهانه‌هایی هستند که برای هدایت آب (مانند روان‌آب‌ها یا سیلاب‌ها) از زیر جاده‌ها یا کنار آن‌ها ساخته می‌شوند.

عملیات تنقیه به این منظور انجام می‌شود که از انسداد این مسیرها به دلیل انباشت گل‌ولای، زباله، برگ درختان یا دیگر موانع جلوگیری شود. این کار به کاهش خطر آب‌گرفتگی جاده‌ها، خرابی راه‌ها و حوادث ناشی از سیلاب کمک می‌کند و در فصول بارندگی (مانند زمستان) اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قم با اشاره به تجهیز هفت راهدارخانه و آماده‌سازی ۱۴۰ دستگاه ماشین‌آلات اعم از سنگین، نیمه‌سنگین و سبک گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از عوامل راهداری در قالب تیم‌های ثابت و سیار از زمان آغاز بارش‌های فصلی در راهدارخانه‌ها و نقاط تعریف‌شده مستقر خواهند شد.

وی همچنین از دپوی مقادیر زیادی مخلوط ماسه و نمک در انبارهای راهدارخانه‌ها خبر داد و تصریح کرد: این مواد باید بر اساس شرایط جغرافیایی، وضعیت آب و هوا، و نوع آسفالت هر محور به کار گرفته شوند تا از تخریب راه‌ها و آسیب به محیط زیست جلوگیری گردد.

پورتیموری اجرای طرح "راه بخشنده" در سطح راه‌های قم را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: این طرح با بازدیدهای میدانی مسئولان سازمان راهداری مورد تأیید قرار گرفته و برای الگوسازی در سایر استان‌ها پیشنهاد شده‌است.

طرح "راه بخشنده" بر اساس اصولی طراحی شده که خطاهای انسانی را به‌عنوان یک بخش اجتناب‌ناپذیر از رانندگی در نظر می‌گیرد و تلاش می‌کند با طراحی مناسب جاده‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل، میزان تأثیر این خطاها را کاهش دهد.

وی با تأکید بر ضرورت ارتقای ایمنی آزادراه قم- تهران افزود: استانداردسازی این آزادراه باید به گونه‌ای انجام شود که احتمال وقوع حوادث به حداقل ممکن برسد،حذف گاردریل‌ها و جایگزینی روش‌های ایمن‌تر از اقدامات ضروری برای کاهش خطرات جاده‌ای است.

گفتنی است طرح آمادگی راهداری قم در فصل زمستان هر سال از ۲۰ آذرماه تا ۲۰ فروردین‌ماه در محورهای برون‌شهری اجرا می‌شود.

درحوزه راهداری استان قم ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک‌هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.

استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از جمله آنان می‌توان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha