به گزارش خبرنگار ایرنا، جذب اعتبارات ملی برای استان پهناوری مانند فارس که از جایگاه ویژهای در کشور بهره میبرد و در برخی شاخصها در رتبههای نخست قرار دارد، بسیار حائز اهمیت است.
این در حالیست که برخی از مدیران فارس در سالهای اخیر در جذب اعتبارات ملی در حوزه تحت مدیریت خود ناکام بودهاند؛ اعتباراتی که میتوانست به روند تسریع اجرای پروژههای مهم استان به ویژه پروژههای بزرگ عمرانی کمک کند.
در واقع اعتبارات عمرانی کشور از مهمترین اعتبارات برای پیشبرد امور توسعهای به شمار میرود؛ اعتباراتی که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آن در سطح ملی توزیع میشود و ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر آن نیز به استانها ابلاغ میشود؛ آن میزان اعتباراتی را که به استان ابلاغ میشود سازمان مدیریت و برنامهریزی در قالب شورای برنامه و ریزی و توسعه استان، دبیرخانه سازمان مدیریت و برنامهریزی و به ریاست استاندار توزیع میکند.
طبق آخرین گزارش رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی فارس در هفتم آذرماه ۱۴۰۳، طی یکسال گذشته افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه عمرانی در این استان فعال شده که ۹۰ درصد آنها پروژههای احداثی و توسعهای بودند.
سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار که ۹۵ درصد آن در قالب اعتبار نقدی بود وارد استان شد که این میزان ۳۳ هزار میلیارد ریال اعتبارات تخصیصی استانی، ۴۳ هزار میلیارد ریال اعتبارات ملی از محل پیوست، ۳۹ هزار میلیارد ریال ردیفهای متفرقه، ۳۰ هزار میلیارد ریال ارزش افزوده واریزی به حساب شهرداری ها و دهیاری ها و سه هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال نیز شامل مسئولیتهای اجتماعی وزارت نفت بود.
این اعتبارات در نهایت منجر به ساخت و بهره برداری از ۷۶۲ کلاس درس، ۶۵ کیلومتر راه روستایی، ۵۱ فضای روباز ورزشی و زمین چمن به متراژ ۶۵ هزار و ۹۴۴ متر مربع، هفت فضای سرپوشیده ورزشی به متراژ هشت هزار و ۸۰۰ متر مربع و ۱۱۳ کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی افتتاح شد، ۲۲ خانه بهداشت، ۱۹ مرکز بهداشت، هشت پایگاه سلامت و ۲۱ پایگاه اورژانس شد.
با این حال هنوز هم پروژههای قابلتوجهی در استان فارس وجود دارند که همچنان معطل جذب اعتبارات هستند و تعلل مدیران در زمینه جذب اعتبارات میتواند روند عملیاتی این پروژهها را با چالشهای بیشتری مواجه کند.
استاندار فارس روز گذشته در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان در خصوص تعلل برخی مدیران برای جذب اعتبارات گفت: متاسفانه تعدادی از دستگاهها هنوز موفق نشدهاند اعتبارات ملی خود را جذب و هزینه کنند و بعضی از دستگاهها اعتبارات خود را برگشت دادهاند که امر پسندیدهای نیست.
حسینعلی امیری معتقد است جذب، تخصیص و تصویب اعتبار، پر زحمت است اما مدیر مربوط باید اعتبار تخصیص داده شده را در محل تعیین شده هزینه کند و با این اقدام موجبات توسعه مجموعه تحت مدیریت خود را فراهم کند.
اما برای اینکه قدرت چانهزنی مدیران افزایش یابد و به جذب اعتبارات از وزارتخانهها و سازمانها ترغیب شوند باید میزان جذب اعتبارات هر مدیر ملاک ارزیابی او باشد که استاندار فارس هم در این باره گفت یکی از معیارها و شاخصهای ارزیابی مدیران دستگاههای اجرایی میزان توفیق آنها در جذب اعتبارات ملی و استانی است و مدیرانی که نتوانستهاند اعتبارات خود را جذب کنند باید پیگیریهای لازم را انجام و نتیجه این اقدامات را جلسه آینده شورای برنامهریزی گزارش دهند.
بدون شک دلیل عدم جذب اعتبارات ملی در استان فارس را یا باید به ناتوانی مدیران در برقراری ارتباطات برون استانی نسبت داد یا در قوانین محدود کننده و تخلفات بودجهای جستجو کرد.
در حقیقت میزان قدرت چانهزنی استان در جذب اعتبارات نقش بسزایی دارد و با ارتباطات برون استانی مدیران میتوان اعتبارات خوبی از دستگاههای ملی دریافت کرد لذا افزون بر انتصاب مدیرانی که ارتباطات برون استانی خوبی دارند باید شرایط مطلوبی برای ترغیب و افزایش انگیزه مدیران جهت جذب اعتبارات فراهم شود؛ اعلام مستمر درآمد و اعتبارات هزینهای استان از طریق رسانهها نیز کمک شایانی به شفافسازی در نحوه جذب و توزیع این اعتبارات میکند.
همچنین میبایست موانع موجود در مسیر مدیران برای جذب و توزیع عادلانه اعتبارات مورد شناسایی قرار بگیرد و تدابیر لازم جهت رفع این موانع اتخاذ شود.
نظر شما