«تی‌آرتی» ترکیه با تکیه بر خلاءهای صداوسیما ادامه شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان است

تهران- ایرنا- رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره درباره افتتاح بخش فارسی شبکه تلویزیونی «تی‌آرتی» ترکیه گفت: این شبکه بر خلاءهای ما که در صداوسیما تکیه دارد و به ویژه تکیه‌اش روی موسیقی است اما این شبکه راه دیگر شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان را در پیش گرفته است.

امیدعلی مسعودی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه ایرنا بیان کرد: بخش فارسی شبکه تلویزیونی «تی‌آرتی» ترکیه ادامه راه شبکه‌های خارجی است که می‌خواهند روی افکار عمومی مردم ما تاثیر بگذارند. آنها در این شبکه آرام آرام بعد از جذب مخاطب به سمت پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی می‌روند. «تی‌آرتی» بخشی از کارزاری است که ترکیه در مورد همسایه خود اعمال می‌کند.

وی با اشاره به تحولات سوریه توضیح داد: شبکه تلویزیونی «تی‌آرتی» بحث نرم افزاری کار است. بخش سخت افزاری، مستقر شدن تحریر الشام به کمک آمریکا در سوریه بود. بخش رسانه‌ای ماجرا هم در ترکیه دارد انجام می‌شود. تضعیف قوای شیعه در منطقه و فشار آوردن روی کردهایی که همیشه برای اردوغان و رژیم لاییک ترکیه مشکل ساز بودند، احتمالا بخشی از اهداف شبکه «تی‌آرتی» فارسی باشد.

مسعودی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از آینده این شبکه چیست تاکید کرد: متاسفانه رسانه‌های ما نتوانستند نیازهای مخاطب را برآورده کنند. بخشی از مخاطبان ایرانی ممکن است به سمت شبکه جدید متمایل شوند. بخشی که قبلا مخاطب شبکه‌های معاند بودند نیز شاید از برنامه‌های این شبکه استفاده کنند. میزان موفقیت «تی‌آرتی» فارسی بستگی به رقابت این شبکه با دیگر شبکه‌های فارسی زبان و رقابتش با صداوسیما دارد. باید ببینیم شبکه‌هایی مثل صدای آمریکا و اینترنشنال و صداوسیمای ایران چطور در برابر رقیب خود کار می‌کنند.

شبکه تلویزیونی «تی‌آرتی» بحث نرم افزاری کار است. بخش سخت افزاری کار مستقر شدن تحریر الشام به کمک آمریکا در سوریه بود

رییس هیات مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران درباره علت افتتاح شبکه «تی‌آرتی» فارسی گفت: چرا نباید این شبکه را افتتاح می‌کردند؟ ترکیه منافع بسیار مهمی در منطقه دارد. الان می‌خواهند کانال ارتباطی ما در کریدور زنگزور را ببندند. در حال تقویت جمهوری آذربایجان هستند و قصد تحریک هموطنان آذری زبان ما را دارند. همه این ها کار رسانه‌ای نیاز دارد و حتما باید یک شبکه ایجاد می‌کردند.

مسعودی با اشاره به احتمال تبلیغ گردشگری ترکیه در ایران توضیح داد: بخشی از ارزآوری ترکیه از سفرهای ایرانیان به آن کشور است. همچنین کنسرت خوانندگان ایرانی آنجا برگزار می‌شود. آنها تفریحاتی که در ایران نیست را در آنجا فراهم کرده‌اند.

«تی‌آرتی» ترکیه با تکیه بر خلاءهای صداوسیما ادامه شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان است
امیدعلی مسعودی، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره

مسعودی با تاکید بر این که صداوسیمای ما باید قوی‌تر فعالیت کند ادامه داد: ضعف‌هایی که صداوسیما دارد باعث تقویت این شبکه‌ها می‌شود. عدم توجه به مخاطب، نگاه از بالا به پایین، نبود برنامه‌های آگاه‌کننده، بی‌توجهی به تفریحات سالم، تاخیر در خبررسانی از جمله ضعف‌های صداوسیماست.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی تی‌آرتی که بنا به تعریف خودش «سازمان صداوسیمای ملی کشور ترکیه است»، به تازگی بخش فارسی زبان خود را افتتاح کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha