به گزارش ایرنا، تخریب محورهای مواصلاتی به خصوص راه های اصلی و شریانی مازندران و وارد آمدن آسیب به ابنیه راه به ویژه پل های ساخته شده و افزایش تصادفات و تلفات رانندگی از جمله تبعات منفی حمل اضافه بار توسط خودروها است، چالشی که مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران برای حل شدن این موضوع از دستگاه قضایی برای تنبیه بیشتر متخلفان طلب همکاری کرده است.
حسن جهانیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با ذکر این نکته که تخلف اضافه تناژ در دیگر محورهای استان از جمله سوادکوه و شرق استان که تردد کامیون های حمل بار از بندر امیرآباد و کارخانه سیمان به مراتب بیشتر است، به صفر رسید، اظهار کرد: اما این موضوع در محور هراز همچنان حل نشده باقی مانده و شاهد تخلفات اضافه بار کامیون های شن و ماسه در این محور هستیم.
وی با بیان این که در چند سال اخیر دولت توجه ویژه ای به باز سازی، ترمیم و نگهداری راه های مازندران کرده است، در عین حال گفت: هزینه نگهداری و اجرای جاده سازی در این خطه شمالی تا چندین برابر دیگر نقاط کشور است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران با هشدار به این که افزایش تناژ به شدت زیر ساخت راه و ایمنی جان مردم را در استان به مخاطره انداخته است، توضیح داد: به همین دلیل کنترل بارنامه و جلوگیری از فرار بارنامه را از طریق مبداء تحت کنترل قرار می دهیم.
وی با بیان این که ساماندهی معضل اضافه تناژ را از کارخانه سیمان نکا و بندر امیر آباد برای حمل و نقل به صورت مکانیزه عملیاتی شده است، ادامه داد: این سامانه کنترل از مبداء از معادن در محور هراز نیز در دستور کار است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران با ابراز نگرانی مبنی بر این که حتی بعضی از خودروها تا ۲ برابر ظرفیت حمل یعنی تا ۳۰ تن شن و ماسه بارگیری می کنند، گفت: این گونه حمل و نقل علاوه بر این که سیستم ترمز خودرویی را ازکار می اندازد و زیر ساخت جاده ای را به شدت تخریب می کند، در صورت برخورد با خودروی سواری، صددرصد افراد را به کام مرگ می کشاند.
جهانیان گفت: بررسی ها نشان می دهد که از ۱۹ میلیون تن شن و ماسه که سالانه در مازندران حمل و نقل می شود، درصد کمی بارنامه می گیرند و مابقی بدون بار نامه در محورهای مختلف استان تردد و جابجا می شوند.
جهانیان گفت: با توجه به سهم بسیار زیاد این دسته از وسایل نقلیه در ترددهای روزانه استان، به منظور تشدید برخورد با متخلفان در محورهای پرتخلف از جمله هراز، سوادکوه، ساری و نکا ضمن نظارت و کنترل توسط باسکول های ثابت و سیار در مبادی بارگیری، اقدامات پیشگیرانه ای نیز به برای جلوگیری از تکرار تخلف و خسارت به سرمایه ملی با همکاری پلیس راه از جمله توقیف وسیله نقلیه در پارکینگ، لغو کارت هوشمند راننده و ناوگان در دست اجرا است.
در شهرستان آمل بیش از ۴۰ واحد معدن کوهی در مسیر جاده هراز فعال است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران با بیان این که اکنون برای اجرای چندین طرح راهداری و ساخت پل، دور برگردان، روکش اسفالت محور هیا شریانی و زیر گذر به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعبل نیاز است، ادامه داد: استان مازندران یک استان خاص و دشوار در تردد و حمل و نقل جاده ای کشور است که در مدیریت صحیح راه و حملونقل با توجه به ترافیک، گردنههای کوهستانی و شرایط سخت برای حفظ حریم نیاز به مشارکت همه مردم و دستگاه های اجرایی دارد.
جهانیان با اشاره به وجود چهار سامانه راهبردی که با همکاری و مشارکت شرکت های دانش بنیان مازندران در مدیریت راه های استان عملیاتی شده است، گفت: سامانه مدیریت جامع روشنایی هوشمند، مدیریت سوخت مخازن خودروها و تجهیزات راهداری با هدف کنترل و مدیریت مصرف، سامانه راهبردی و دانش بنیان هوشمند راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران و سامانه کنترل طرح ها از فناوری های در حال استفاده استان است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای مازندران خاطرنشان کرد: در نظر داریم تا به صورت سامانه هوشمند قبل از بروز یخ زدگی از طریق ارسال پیام به تلفن همراه به رانندگان هشدار بدهیم تا با سرعت مطمئن تردد داشته باشند. همچنین سامانه هشدار پیامکی ساختوسازهای غیرمجاز در حریم راهها نیز به صورت هوشمند در حال راه اندازی است.
وی اظهار کرد: اگر مانع ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم راه های استان نشویم، در بحث ایمنی با چالش جدی مواجه خواهیم شد، حفظ و حراست و پاکسازی از حریم راه ها نیازمند یک همت و عزم ملی است که باید تمامی دستگاه های ذیربط خود را ملزم به اجرا آن بدانند.
جهانیان از مردم مازندران خواست تا قبل از هرگونه فعالیتی در خصوص ساخت و ساز در حریم راه نسبت به اخذ مجوز لازم از این اداره کل اقدام کنند.
نظر شما