دبیر اجرایی جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی روز یکشنبه در حاشیه آیین افتتاح این رویداد فرهنگی به خبرنگار ایرنا گفت: این جشنواره به مدت سهروز در سالن عبدالقادر مراغی برگزار میشود.
«هادی راستگار» افزود: فراخوان جشنواره در چهار گروه آذربایجانی، ایرانی، کلاسیک و پاپ منتشر شده و مقرر شده بود هر گروه که تعداد شرکتکنندگان آن به حد نصاب پنج نرسد، حذف شود.
وی با بیان اینکه گروههای پاپ و کلاسیک به دلیل پایین بودن تعداد شرکتکنندگان حذف شدند، اضافه کرد: در گروه آذربایجانی ۱۵ اثر منتخب تا ظهر فردا، دوشنبه آثار خودشان را اجرا میکنند و در نهایت سه گروه برگزیده معرفی میشوند.
وی ادامه داد: در نوبت صبح امروز و در نخستین روز از این جشنواره گروههای برگزیده آذربایجانی شامل «اغور»، «ابراهمیی»، «خزر»، «سارنج»، «موغام گروهی» و «تانیش»آثار خودشان را اجرا کردند.
«راستگار» تصریح کرد: گروههای «یاغیش»، «ارکستر چنگ»، «ائلشن»، «الکا»، «شارکی» و «بوتا» نیز از ساعت ۱۶ امروز، یکشنبه آثار خودشان را اجرا خواهند کرد.
وی با بیان اینکه گروههای «اولدوز»، «قارهداغ عاشیقلاری» و «تبریز ریتم گروهی» نیز در نوبت صبح فردا، دوشنبه به روی صحنه میروند، اضافه کرد: از بعد از ظهر فردا، دوشنبه هم گروههای «رودکی»، «بیوک آقای مراغی»،«غمزه»، «سمر» و «ارغوان» در بخش موسیقی ایرانی آثار خودشان را در سالن عبدالقادر مراغی اجرا میکنند و در نهایت سه گروه برگزیده معرفی میشوند.
به گفته وی تعدادی از آثار این جشنواره برای نخستین بار اجرا میشود و تعدادی نیز جزو آثار فاخر بزرگان موسیقی است؛ ضمن اینکه آثار اختصاصی دارای امتیاز است.
دبیر اجرایی جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی این را هم بیان کرد: در آیین اختتامیه این جشنواره سهروزه گروههای برتر در بخشهای موسیقی آذربایجانی و ایرانی معرفی میشوند.
به گزارش ایرنا عبدالقادر مراغی آخرین موسیقیدان و نوازندهای چیرهدست و طبق شواهد تاریخی، بانی موسیقی جهان اسلام، نخستین ردیفنویس موسیقی ایران، آخرین نظریهپرداز موسیقی کلاسیک ایرانی و معلم ثالث در دانش موسیقی مشرق زمین پس از فارابی و ابنسینا است.
گفتنی است موسیقی فاخر ایران در قرن هفتم تا نهم هجری و طی دوران فراز و نشیب مغولها بنیان گذاشته شد که صفیالدین ارموی و عبدالقادر مراغی، ۲ نابغه هنرمند، پراستعداد و نامی ایرانی در آن دوران ظهور کردند.
در تبیین شخصیت فرامرزی عبدالقادر مراغی همین بس که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان با همکاری بنیاد یونس امره ترکیه، آیین بزرگداشت عبدالقادر مراغی را سالها قبل با حضور جمعی از چهرههای ادبی و فرهنگی ۲ کشور ایران و ترکیه برگزار کرد.
عبدالقادر از مشاهیر ایرانی ثبت شده در یونسکو در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی و پسر غیبی حافظ مراغی است که طی سال ۷۶۸ هجری شمسی در شهر مراغه از شهرهای قدیمی، مهم و آباد آذربایجانشرقی به دنیا آمد.
عبدالقادر مراغی در همان ایام کودکی به مکتب رفت و حافظ قرآن شد و موسیقی را از پدرش که اهل ادب و هنر بود، آموخت و در نوجوانی به چنان توانمندی دست یافت که با استادان زمان خود، از جمله رضوان شاه، موسیقیدان بزرگ، به رقابت پرداخت.
مقاصدالالحان و جامعالالحان مهمترین آثار به یادگار مانده از این موسیقیدان و هنرمند چیرهدست است که در کتاب جامعالالحان با دقت بسیار به آرا و افکار موسیقیدانان بزرگی مانند جوهری و فارابی پرداخته و به لزوم استفاده از حساب هندسه در موسیقی، نقش موسیقی در خدمت به قرآن و علم پزشکی اشاره کرده که این نشان از هنر این موسیقیدان در خدمت به ادیان الهی است.
سلطان احمد جلایر پسر شیخ اولیس، چهارمین فرمانروای سلسله جلایریان در عراق و آذربایجان، پادشاه شعرشناس و موسیقی دوست، عبدالقادر مراغی را مفتخر به القابی مانند سلطان الحفاظ، ذوفنون عصر و فیلسوف جهان کرد و هنرهایش را حفظ کلامالله، حُسن خط و علم موسیقی برشمرد و از مهارت وی در نوازندگی به خصوص عود و تکمیل آلات ذواتالنّفخ تعریف کرده است.
هنری جرج فارمر ـ موسیقیدان معاصر جهان ـ عبدالقادر مراغی را اعجوبه خوانده و در نهایت از مفاخر تاریخ هنر ایران در نیمه هشتم و نهم هجری و آخرین نظریهپرداز موسیقی کلاسیک ایران یاد میکند که تنها بعد از این موسیقیدان اطلاعات دقیق و قابل اطمینان درباره مطالب موسیقی میتوان یافت.
شخصیت هنری عبدالقادر ترکیبی از موسیقی، شعر، خط و نقاشی یا نمونهای از تربیتهای قدیم بود به طوری که فارمر میگوید: عبدالقادر در موسیقی پیرویکننده صفیالدین ارموی، استاد بزرگ موسیقی بین سالهای ۶۱۳ تا ۶۹۳ قمری، بوده که در نواختن عود (بربت) چیرهدست و در ساختن تصنیف استاد بود.
با نگاهی به آثار عبدالقادر میتوان گفت که وی علوم متداول زمان خود را دارا بود و با آنکه اهل آذربایجان (مراغه) و به ترکی مسلّط بود، کتابهای خود را به زبان فارسی نوشت و از این راه خدمتی بس بزرگ به زبان، ادب و هنر فارسی انجام داد.
عبدالقادر علاوه بر خوشنویسی، نقاشی و نوازندگی عود، شعر نیز میسرود که نمونه اشعار فارسی و ترکی او در مقاصدالألحان و بعضی کتابهای وی آمده که در آنها به «عبدالقادر» تخلص کرده است.
بیشک عبدالقادر مراغی از بزرگترین موسیقیدانان و موسیقیپژوهان تاریخ هنر ایران محسوب میشود؛ به قول دولتشاه سمرقندی، مراغی یکی از چهار هنرمند پایتخت شاهرخ، فرزند و جانشین تیمور لنگ و بزرگترین پادشاه تیموری بوده که در ربع مسکون به روزگار خود نظیر نداشتند.
تسلط عبدالقادر در نوازندگی بربت (عود) مورد تحسین قرار گرفت و آهنگهایش گرچه هنوز به طور کامل به دست نیامده، ولی اندکی از آنها تا حد موجود توسط بعضی از موسیقیدانها اجرا شده است.
بعضی از تصنیفهای خواجه با ذکر ضروب و نقرات در کتاب «نزهةالأرواح من تطریب الأشباح» یعقوب و رساله منظوم و منثور امیرخان محفوظ و ثبت شده است.
تم موسیقی سریال امام علی (ع) نیز بر اساس آثار عبدالقادر ساخته شد و افتخار فرهاد فخرالدینی هم در ساختن این موسیقی مجموعه به گفته خود وی در این است که توانست با وجود تلاشهای ناموفق فروانی که در ایران، ترکیه و اروپا برای استنباط یکی از یافتههای موسیقی عبدالقادر انجام شده بود، عاقبت آن را به طور کامل به اجرا درآورد.
نظر شما