به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی در مراسم گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن که در مجتمع ولیعصر (عج) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار شد، اظهار کرد: جنسیت امری است که در تمام تمدنها برای آن تعریف و معنی وجود دارد، در سیرتمدنها و در وضع علم، نکتهای که بسیار مورد توجه قرار میگیرد و یکی از شتابگرهای تمدن است؛ تعیین موضع نسبت به امر جنسیت و خصوصا زنان است.
وی ادامه داد: بشر چه در زمان ظهور اسلام و جاهلیت اول که زنان با مسائل عدیدهای مواجه بودند و چه در زمانی که اکنون خود خواسته، زمام امور را به دست بگیرند در جاهلیتی فرو رفته که نسبت به زن تعدی داشته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: پرسش اساسی امروز این است که مساله جنس و جنسیت را چطور ببینیم؟ امر قطعی یا نسبی، انتخاب یا امر مقدر و اتفاقات بعد از آن در موضوع علم و جامعه اثر دارد یا ندارد؟ این یک سوال بسیار مهم است که باید در دانشگاههای ما به آن پرداخته شود. البته مشکل ما این است که غرب با پیشرفت علم و فناوریاش در قرون اخیر، توانسته سبک زندگی خود را به ما تحمیل کند و در این موضوع نیز تلاش دارد معنای خودش را منتقل کند. امروز دیگر تنها جنسیت موضوع مورد بحث نیست، حتی جنس نیز تبدیل به موضوع مورد مناقشه شده است.
به گفته طهرانچی، تصور این است که آنچه آنها میگویند گزاره علمی و درست است و برای موفقیت و پیشرفت باید آن را سرلوحه قرار دهیم، این القای در سبک زندگی هست.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: امروز همگان در موضع برابری جنسیتی صحبت میکنند. آمار برابری زنان و مردان در المپیک پاریس را مصداق تحقق برابری جنسیتی میدانند. سوال این است که ما این گزاره را به عنوان یک گزاره القایی بپذیریم یا خیر؟ آیا این گزاره علمی است؟ تبعات پذیرفتن آن چیست؟ در مقابل این گزاره، ما گزاره خودمان را داریم؛ برابری انسانیتی. یعنی زنان و مردان در انسانیت با یکدیگر برابرند. زن عالمه با مرد عالم، زن فاضله با مرد فاضل، زن عابده با مرد عابد، زن محدثه با مرد محدث، این نگاه یعنی ما به برابری انسانیتی به اضافه زوجیت جنسیتی اعتقاد داریم.
وی تصریح کرد: غربیها در سیر تمدنی خود بعد از انقلاب صنعتی، صنعت را محور قرار دادند. به عنوان نمونه رنسانس بر اساس ادبیات هنر اتفاق افتاد اما انقلاب صنعتی آن را مصادره کرد.
طهرانچی ادامه داد: منطق نسل پنجم انقلاب صنعتی که آن را کارخانه هوشمند مینامند این است که انسان را در مرکز کارخانه قرار دهد. یعنی انسان جزئی از ماشین شود. سه رکن اساسی آن هم انسان محوری، توسعه پایدار و تابآوری است.
وی افزود: این شانیت دادن به انسان نیست؛ انسانمحوری در کارخانه هوشمند با کارخانهمحوری برای انسان متفاوت است. اینجا انسان برای کارخانه است. تا به حال و در چهار نسل قبل، انسان بر کارخانه بود. یعنی مدیر کارخانه و ماشین بود. اما در انقلاب پنجم قرار است انسان در کارخانه قرار بگیرد. در انقلاب اول و دوم و سوم زن را به عنوان کارگر لازم داشتند. بنابراین استفاده ابزاری از آنها میکردند. اما الآن مساله جدیتر از اینهاست. برای اینکه انسان در کارخانه بخشی از ماشین شود؛ دو پیوست قرار دارد. توسعه پایدار و تابآوری که عوامل اجتماعی هستند و با عوامل قبلی متفاوتاند. سند ۲۰۳۰ یکی از اسنادی است که در راستای رسیدن به توسعهپایدار تنظیم شده است که برای تحققش در کشورهای مختلف هر کاری میکنند.
طهرانچی اظهار کرد: گزاره برابری جنسیتی یک حکمرانی جهانی است. ما دانشگاهیان باید بنیادسازی علمی این مساله را بررسی کنیم. برای مواجه شدن با این گزاره و این لغت نباید بگوییم من این را قبول ندارم، باید خلق علم کنیم در غیر این صورت حرفمان خریدار ندارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره مساله زوجیت در قرآن کریم گفت: خداوند در قرآن کریم میفرماید از نشانههای من این است که از جنس خودتان برای شما زوج آفریدم؛ یعنی همسرتان از جنس شماست؛ اما زوج شماست. به این معنا که در ذات با هم برابرید اما خصلتهای متفاوتی دارید. این خلاف گزاره سیاستی برابری جنسیتی سند ۲۰۳۰ است.
وی افزود: اشتباه ما این است که زوجیت را یک گزاره میپنداریم، درحالی که یک قاعده است. هر نظریهای که این قاعده در آن جاری بود را میپذیریم و هر نظریهای که از این قاعده تبعیت نمیکرد را نظریه علمی محسوب نمیکنیم. این مبنای علمی خداست. در واقع ما بین مبنای علمی خدا و انسان، مبنای خدا را انتخاب میکنیم. تمام مساله و چالش هم همین جاست.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: زوجیت انسانها در امر جسمی، روانی، خصلت و سجایا وجود دارد. خداوند در این زمینهها تفاوتهایی میان زن و مرد قرار داده است، به همین دلیل است که ازدواج نصف دین را کامل میکند. در اصل ازدواج نصف شخصیت را کامل می کند.
طهرانچی اظهار کرد: امروز نظم اداری و سازمانی مرد و زن را برابر میبیند. چون کارخانه، کالا و سود برایش در اولویت است. مرد و زن هر دو باید یک اندازه کار کنند. حساب کردن تفاوت جنسیتی در مشاغل نهادین و نظم ساختاری به گزاره سیاستی احتیاج دارد که آن هم بدون گزاره علمی حاصل نمیشود. ما نظام اداری را تقلید میکنیم و صرفاً حکمرانی را دستکاری میکنیم و در علمش تغییری اعمال نمیکنیم و ریشه تمام مشکلات این است.
وی افزود: غرب سهگانه تبعیض جنسیتی، برابری جنسیتی و تغییر جنسیتی را مدام بازگو میکند. در حالیکه ما بحثهای جدیتری داریم. ما تمایز فضیلتی بین زن و مرد را داریم؛ زنی برتر از مرد میشود. این متن آیه قرآن است. تفاوت خصوصیتی و برابری انسانیتی را هم داریم. این نکته هم حائز اهمیت است که فقط انسانها زوج خلق نشدهاند؛ عالم بر زوجیت استوار است. اساساً مودت است که جامعه را شکل میدهد. چه مودت خدا محور چه مودت غیرخدایی. اگر خلقت مبتنی بر زوجیت نبود آیا مودت اصلاً شکل میگرفت؟ این که میگویند خانواده جامعه شکل میدهد هم همین است. یعنی مقدم زوجیت است و بر زوجیت مودت حاصل میشود. آیا بدون خانواده جامعه شکل میگرفت؟ بنابراین نسبیگرایی در امر جنسیت نه تنها خانواده بلکه اجتماع را هم از بین میبرد. در سهگانه فرد، خانواده و اجتماع اگر خانواده را دستکاری کنی؛ اجتماع از بین میرود.
نظر شما