به گزارش ایرنا، چالش تامین سوخت مورد نیاز نیروگاههای تولید برق از عوامل ناترازی انرژی است که این موضوع در فصول سرد سال و با افزایش مصرف گاز حادتر میشود.
طبق اعلام وزارت نیرو، بیش از ۹۰ درصد برق کشور توسط نیروگاههای حرارتی و با مصرف گاز تامین میشود و کاهش دمای هوا در اکثر نقاط کشور و تداوم سرما، موجب افزایش مصرف گاز خانگی شده است لذا عدم تحویل سوخت کافی به نیروگاهها منجر به محدودیت در تامین برق مشترکان خانگی شده است.
به منظور مدیریت این ناترازی طرح های مختلفی از جمله قطعی منظم برق در حال اجرا است، این طرح از ۲۰ آبان به مدت ۲ هفته اجرا شد و در مرحله بعد نیز اجرای این طرح از ۲۴ آذر در کشور آغاز شد و اطلاع رسانی در قالب جداول خاموشی انجام می شود اما در عمل برخی ناهماهنگی ها در اجرای این طرح شهروندان را دچار سردرگمی و دردسر کرده است.
گره های ترافیکی در تقاطع ها، ناشی از قطع برق و خاموشی چراغ های ترافیکی، گیر افتادن در آسانسورها به دلیل قطع برق و چالش درهای برقی برای اصناف و شهروندان از جمله دغدغه های طرح خاموشی است و هماهنگی لازم بین دستگاهی در اجرای این طرح آن گونه که باید باشد، نیست.
خاموشی و افزایش ۵۰ درصدی ترافیک در مشهد
روزانه نزدیک به یک میلیون دستگاه خودرو در مشهد تردد می کنند و کوچکترین اختلال در عملکرد پلیس راهور و چراغ های ترافیکی، گره های سنگین ترافیکی و کلافگی شهروندان در پشت ترافیک سنگین را رقم می زند.
رییس پلیس راهور خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ناهماهنگی شرکت برق با پلیس راهور در قطعی برق چراغ های راهنمایی در طرح خاموشی منظم، منجر به ایجاد گرههای ترافیکی سنگین در تقاطعهای شهر مشهد شده است.
سرهنگ هادی امیدوار افزود: طبق مذاکره با شرکت برق، جدول خاموشی های روزانه به پلیس راهور اعلام می شود تا در زمان قطع برق، مامور راهور برای هدایت خودروها در تقاطع ها مستقر شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه در عمل خاموشی ها طبق جدول اعلامی صورت نمی گیرد و جابه جایی هایی در این قطعی در مناطق وجود دارد و این ناهماهنگی مشکلات زیادی در ترددهای شهری و ترافیک ایجاد کرده است.
رییس پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: در مناطقی که برق قطع می شود، ترافیک ۵۰ درصد افزایش می یابد و به تبع آن مشکلات دیگری نظیر گیرافتادن خودروهای امدادی و آمبولانس ها در ترافیک سنگین ایجاد می شود.
سرهنگ امیدوار افزود: اجرای طرح خاموشی در شرایط کنونی اجتناب ناپذیر است اما شرکت برق باید در خصوص چراغ های ترافیکی که عام المنفعه هستند، تمهیداتی بیندیشد و برق این چراغ ها از مدارهای اصلی گرفته شود تا در جریان اجرای طرح خاموشی، این چراغ ها فعال باشند.
لزوم بهروزرسانی برق اضطراری چراغهای فرماندهی
در سطح شهر مشهد ۲۸۷ تقاطع مجهز به چراغ فرماندهی است که از این تعداد ۲۳۰ مورد هوشمند است.
طبق گفته رییس پلیس راهور خراسان رضوی، ۹۹ درصد چراغ های راهنمایی در تقاطع های مشهد دارای باطری ذخیره برق هستند اما این باطری ها در سال های گذشته از دسترس خارج شده و نیازمند بهروزرسانی هستند.
سرهنگ امیدوار افزود: لزوم بهروزرسانی باطری برق اضطراری چراغ های راهنمایی به شهرداری اعلام شده و باید این اقدام صورت گیرد تا در زمان خاموشی با مشکلات ترافیکی کمتری مواجه شویم.
وی اظهار کرد: در هر صورت ماموران راهور در زمان خاموشی به تقاطع های دارای گره اعزام می شوند، اما خاموشی های خارج از برنامه قابل توجیه نیست و منجر به تلف شدن وقت شهروندان و هدررفتن تلاش پلیس راهور برای روانسازی تردد می شود.
بیشتر بخوانید:
تغییر برنامه خاموشیها در مشهد/ برق شهروندان هر روز ۲ ساعت قطع میشود
ناترازیهایی که با فرهنگ مصرف تراز میشود
چالشهای تامین انرژی در خراسان رضوی یا برنامه ریزی برای انرژی سوزی
افزایش ۳۰۰ درصدی حوادث آسانسور
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با اجرای طرح خاموشی، حوادث مرتبط با محبوسی شهروندان در آسانسور به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
آتشپاد حمیدرضا کافینیا افزود: با اجرای خاموشی ها، عملیات نجات آتش نشانی افزایش یافته است و در مناطقی که برق قطع می شود، تماس ها برای انجام عملیات نجات محبوسان از آسانسور افزایش می یابد.
وی ادامه داد: تنها در فاصله ۲۴ تا ۳۰ آذر امسال عملیات مربوط به امداد و نجات ۶۰۵ مورد بود که ۵۲۸ مورد از این تعداد مربوط به محبوس شدن شهروندان در آسانسور بوده است.
مدیرعامل آتش نشانی مشهد اضافه کرد: این درحالی است که در هفته قبل از آن و در زمان عدم اجرای طرح خاموشی، یعنی از ۱۷ تا ۲۳ آذرماه، تنها ۲۶۲ مورد عملیات مربوط به امداد و نجات توسط آتش نشانان مشهد انجام شد که ۱۷۵ مورد از این تعداد مربوط به آسانسور بود.
خاموشی خارج از برنامه نداریم
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: جداول برنامه خاموشی اطلاع رسانی شده است و این فهرست در اختیار پلیس راهور نیز قرار گرفته است.
علیرضا کاشی افزود: خاموشی در مناطق مختلف طبق برنامه صورت می گیرد اما گاهی اوقات برق برخی مناطق به دلیل مدیریت بار مصرف قطع نمی شود.
وی تاکید کرد: خارج از سیاهه خاموشی، برق هیچ منطقه ای قطع نمی شود اما گاهی اوقات حوادثی در سطح شهر رخ می دهد که منجر به قطعی برق چراغ های راهنمایی خارج از برنامه می شود.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق مشهد ادامه داد: چراغ های راهنمایی نیز همانند مراکز تجاری و خانگی که از یک فیدر برق تغذیه می شوند و امکان جداکردن چراغ راهنمایی از فیدر وجود ندارد، لذا با قطعی برق منطقه، چراغ های راهنمایی آن منطقه نیز قطع می شود.
وی تاکید کرد: آسانسورها باید مجهز به سامانه برق اضطراری باشند و شهروندان در صورت محبوسی در آسانسور از زنگ هشدار استفاده کنند و در صورت خرابی زنگ هشدار، ضمن حفظ خونسردی موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی پیگیری کنند.
مراکز حساس خارج از سیاهه خاموشی
کاشی در خصوص عدم قطعی برق در برخی مجموعه ها نیز اظهار کرد: منابع تغذیه (فیدر) حساسی نیز در شبکه وجود دارند که تامین برق مراکز حساس نظیر بیماستانها، مراکز اورژانس و مراکز خاص نظامی را تامین می کنند لذا ساختمان ها و مجموعه های متصل به آن منبع از سیاهه خاموشی خارج می شوند.
وی تاکید کرد: تمام مشترکان برق مشهد اعم از خانگی و تجاری در فهرست مدیریت بار و طرح خاموشی قرار دارند و برق مشترکان به مدت ۲ ساعت در روز در بازه زمانی هشت تا ۲۲ قطع می شود.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق مشهد ادامه داد: ما شرکت توزیع کننده برق هستیم و وظیفه تامین برق مردم را برعهده داریم و امیدورایم با مدیریت مصرف به زودی اجرای طرح خاموشی به پایان برسد.
کاشی افزود: تمامی مشترکان برق می توانند با مراجعه به آدرس www.kedc.ir از برنامه زمانبندی دقیق قطع برق اشتراک خود مطلع شده و با رعایت الگوی مصرف، در مدیریت انرژی همکاری کنند.
محسن داوری، فرماندار مشهد نیز هفته گذشته در نشست شورای اداری مشهد بابت قطعی برق از شهروندان عذرخواهی کرد و افزود: سوخت باید به نیروگاهها برسد تا امر تولید برق صورت گیرد، از همراهی مستمر مردم برای پشت سر گذاشتن سرما و برودت هوا قدردانی می شود.
البته مدیریت مصرف انرژی توسط شهروندان بسیار ضروری است، اما در کنار همراهی شهروندان، مسوولان نیز باید تمهیدات ویژه ای برای مدیریت ناترازی انرژی داشته باشند تا با کمترین دغدغه بتوان از این شرایط عبور کرد.
نظر شما