به گزارش خبرنگار ایرنا، هر ماشینی از مسیری وارد چهارراه شده، انگار هیچ کدام درس گذشت را نیاموختهاند، کلافی سردرگم در این چهارراه، همه را گیج و مبهوت گذاشته است.
حتی موتورسیکلتها که هرلحظه از کوچکترین روزنه راه فراری برای خود پیدا میکنند، مسیر خود را گم کردهاند. انگار همه چیز چنان در هم تنیده شده که باید یک نفر بتواند این پازل را حل کند.
پلیس راهور تهران بزرگ مخالفت خود با قطعی برق و خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی و بزرگراههای را در این کلانشهر اعلام کرد اما همچنان شاهد تاریکی بزرگراهها و خاموش شدن برق چراغهای راهنمایی در این شهر هستیم
هر چند که پلیس راهور تهران بزرگ چندی پیش مخالفت خود را با قطعی برق و خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی و بزرگراههای در سطح این کلانشهر اعلام کرد اما همچنان شاهد تاریکی بزرگراهها و خاموش شدن برق چراغهای راهنمایی در این شهر هستیم.
اخیرا بنابر دستور رییس جمهور و به منظور کاهش انرژی و مدیریت مصرف برق و کاهش آلودگی هوا مصرف سوخت مازوت در سه نیروگاه ممنوع اعلام شده و مصرف کنترل شده برق شهری نیز بصورت دورهای و منظم با برنامه در مناطق تهران اجرا میشود. قطع برق مشترکان خانگی و حتی معابر پایتخت در برنامه شرکت توزیع برق قرار گرفته و در ساعت و مدت مشخص با هدف مدیریت مصرف انجام میشود.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران نیز با اشاره به برخی نارضایتیها در قطعی نامنظم برق در تابستان سال جاری، گفت: برای کاهش نارضایتیهای مردم، باید زمان قطعی نوبهای برق به صورت دقیق به مردم و مشترکان خانگی و تجاری و سایر مشترکان اطلاعرسانی شود.
سیدکمال سادات اظهار کرد: مهمترین دلایل نارضایتیهای شهروندان درباره شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ است که در کمیته رصد نارضایتیهای عمومی استان تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ترافیکی که داد همه را در میآورد
چراغهای راهنمایی و رانندگی به دلیل قطعی برق هر ساعت در یکی از چهارراهها و معابر تهران خاموش میشود و این موضوع موجب ترافیک شدید در خیابانهای پایتخت میشود از طرفی دیگر سختی تردد مردم به دلیل ترافیک شدید در به دنبال دارد که باید تدبیر ویژهای برای این مساله داشت.
روزانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت و بیش از چهار میلیون خودرو در تهران تردد دارند که به واسطه این تعداد خودرو، موتورسیکلت و متروی تهران با حدود ۱۵۰ خط به طور میانگین هر روز ۲۱ میلیون سفر در تهران انجام میشود، حال اگر خاموشی برق معابر منجر به قطعی برق چراغهای راهنمایی و رانندگی شود، به طور یقین ترافیک سرسامآوری را نصیب شهروندان و پایتختنشینان خواهد کرد.
تازه اگر روزانه بیش از یک میلیون نفر توسط خطوط متروی تهران جابجا نشوند به طور یقین در چنین شرایطی که برق هم قطع میشود و معابر تهران بدون چراغ راهنمایی و رانندگی خاموشی برق دارند و ترافیک دوچندان میشوند آنگاه پایتخت از زیر بار مسافر نمیتواند دوام بیاورد. امیدواریم این قطع برق به ایستگاههای مترو هم سرایت نکند.
این ترافیکهای کوتاه مدت که به ترافیک روزانه تهران اضافه شده داد همه را درآورده است. رانندگان با هم دعوا دارند و مردم با هر دو، این موضوع نشانه خوبی ندارد زیرا ترافیکهای پیدرپی صبر مردم پایتخت را کمتر کرده و زندگی در شرایط سخت و سختتر برای آنان سپری میشود.
یک ماه از عمر تهرانیها در ترافیک میگذرد
براساس برخی آمارها هر شهروند تهرانی در خوشبینانهترین حالت روزانه ۲ ساعت و به عبارتی هر سال یک ماه عمر خود را در ترافیک سپری میکنند. این آمارها شاید به زبان آوردن آن راحت باشد اما زمانی که در ترافیک سرسامآور تهران ساعتها معطل میشویم آنگاه مفهوم آن را بهتر متوجه خواهیم شد. اضافه شدن ترافیک با وجود خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی در معابر تهران، به طور یقین بر این تلفن شدن ساعاتها در ترافیک میافزاید.
دلایل مختلفی برای ترافیک شدید سپری شدن عمر مردم تهران در این شراط وجود دارد که باید چارهای برای آن اندیشید حال که قطعی برق نیز بر این مشکلات افزوده و ترافیک هر روز بیشتر و بیشتر میشود. البته که تبعات این حجم از ترافیک در تهران شلوغ و پرهیاهو گریبان شهروندان را میگیرد و آنان مجبور هستند که هر روز در چنین شرایطی ساعتها وقت آنها تلف میشود و برنامه های مردم نیز هیچگاه در زمان خود انجام نمیشود.
پلیس مخالف قطعی برق بزرگراهها و معابر تهران است
با خاموشی معابر و تقاطعها در طول روز و خاموشی بزرگراهها در شب و ساعات پایانی روز مخالف هستیم چرا که این مساله میتواند عامل بروز حوادثی جبرانناپذیر باشد
با وجود اینکه هر روز در یکی از خیابانها، بزرگراهها و معابر تهران برق قطع میشود و مردم را با مشکلات جدی مواجه میکنند اما رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره این موضوع که طبق برنامه، خاموشی برق شامل بزرگراههای تهران هم خواهد شد، گفت: با خاموشی معابر و تقاطعها در طول روز و خاموشی بزرگراهها در شب و ساعات پایانی روز مخالف هستیم چرا که این مساله میتواند عامل بروز حوادثی جبرانناپذیر باشد.
سردار سیدابوالفضل موسویپور با اشاره به احتمال قطعی برق در معابر تهران اظهار کرد: قطعی برق میتواند موجب برهم خوردن نظم شهر شود و بر حوادث بزرگراهی نیز موثر باشد. قطع برق و تاریکی بزرگراهها خود نیز به عنوان یکی از عوامل تصادفات رانندگی است.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ درباره خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی در تقاطعها هم افزود: این موضوع هم جدا از اینکه نظم و انضباط شهری را برهم میزند و میتواند عامل موثری در تصادفات باشد و بر نظم تردد و ترافیک شهر تاثیر منفی بگذارد. از آنجا که عدم توجه به جلو یکی از دلایل اصلی تصادفات شهری است، روشنایی ناکافی و کاهش میدان دید نیز میتواند تشدیدکننده این موضوع باشد.
سردار سیدابوالفضل موسوی پور همچنین درباره قطعی برق گفته است: براساس منطق نباید برق چهاراهها قطع شود. راهکارهای این مساله سه سال پیش در جلسات مشترک با پلیس راهور، اداره برق و شهرداری مطرح شد و امیدواریم مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان نمونه ۳۰ تقاطع مهم معرفی شود که برق لین تقاطع قطع نشود اما تاکنون این مساله اجرایی نشده است.
همچنین سردار عباسعلی محمدیان، رییس پلیس پایتخت نیز پیشتر گفته است موضوع ترافیک صرفا به پلیس مربوط نمیشود و همکاری دستگاهها را میطلبد، گفت: در حوزه تجهیزات ترافیکی در تهران کمبود داریم. البته همافزایی خوبی بین همه دستگاهها برای کاهش این معضل به وجود آمده و اگر کاهشی در آمار تصادفات وجود دارد به دلیل این همافزایی و کار مشترک است.
البته ناگفته نماند که حمید برادران، سرپرست کنترل ترافیک تهران به تازگی گفت: به دنبال سرمایهگذار برای روشن ماندن چراغهای راهنمایی و رانندگی در زمان خاموشیها هستیم. راهکار اساسی برای خاموش نشدن این چراغها استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر است. در همین راستا موضوع با یک سرمایهگذار دنبال میشود تا برق تجهیزات از منابع تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و توربینهای بادی کوچک مقیاس تامین شود.
بنابراین در چنین شرایطی که بروز هر نوع حادثهای در تهران محتمل است، ترافیکهای روزانه، تصادفات ناشی از کاهش دید در بزرگراهها، اتوبانها و معابر پایتخت نیز با قطعی برق تشدید خواهد شد، نگذاریم که مردم بیشتر از این با آسیبهای تحمل ترافیک در روزهای شلوغ پایتخت دست و پنجه نرم کنند.
نظر شما