وجود ۴۵۰ هزار بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی/در تهران هم بی‌سواد داریم

تهران- ایرنا- رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ازوجود ۴۵۰ هزار بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی خبر داد و گفت:موانع تحصیل بیرون از آموزش و پرورش است چرا که در دورترین روستاها هم مدرسه داریم، فقر و مشکلات فرهنگی باعث بازماندگی از تحصیل دانش آموزان می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، عبدالرضا فولادوند روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی اظهار داشت: امام خمینی (ره) ریل توسعه کشور را در سوادآموزی و آموزش می دانستند و از این رو در ۷دی سال ۵۸ فرمان ریشه‌کنی بی‌سوادی را صادر کردند.

وی با بیان اینکه سوادآموزی بانوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد ۲.۵ برابری داشته است و حتی در ندامتگاه‌ها سوادآموزی ترویج داده شده است، اظهار داشت: در اساسنامه پیشنهادی این سازمان هدف از شکل گیری نهضت سواد آموزی ریشه کنی بی‌سوادی و ارتقای سواد جامعه عنوان شده است تا متولی آموزش‌هایی که متولی ندارند اما مخاطب بسیاری در جامعه دارند نیز باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سه دهه از تدوین اساسنامه این سازمان می گذرد، گفت: کار بازنگری و تدوین اساسنامه جدید این سازمان طبق تکالیف برنامه هفتم در مراحل پایانی است و برای طی مراحل قانونی به مجلس ارسال خواهد شد.

واگذاری آموزش‌های عمومی و مهارت‌های زندگی به نهضت سوادآموزی

فولادوند با بیان اینکه وظایف سازمان نهضت سواد آموزی در ۲ بخش تعیین شده است، گفت: آموزش عمومی دانش آموزان از خواندن، نوشتن و توانمندسازی افراد مانند دختران بازمانده از تحصیل تا آموزش عمومی و مهارت‌های زندگی از جمله حقوق شهروندی، آشنایی با قانون اساسی و مهارت های کنترل خشم را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه سواد امروزه گستره وسیع تری نسبت به گذشته را در بر می گیرد، خاطر نشان کرد: یونسکو تعریف سواد را از خواندن و نوشتن، استفاده از کامپیوتر و آشنایی با زبان و در نهایت یادگیری مهارت دانسته است.

در تهران هم بی‌سواد داریم

فولادوند با بیان اینکه استان‌های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان بیشترین میزان بی‌سوادی را دارند، گفت: حتی در بخش‌هایی از تهران هم هنوز شاهد بی‌سوادی هستیم که این مناطق را به طور ویژه‌تر تحت پوشش قرار می‌دهیم و به آنها سرانه اختصاص می‌دهیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه ۹۲۰ هزار نفر از اتباع خارجی را نیز آموزش داده ایم، افزود: در این حوزه از کمک نهاد بین‌المللی هم بهره مند شدیم اما این کمک آنگونه که به سایرین مهاجرین در سایر کشورها انجام داده اند، نبوده و میزان کمک ها حداقلی بوده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با توجه به سرانه‌های دانش آموزی حدود یک درصد از هزینه‌های آموزش را سازمان‌های بین‌المللی تقبل کردند، ادامه داد: اکنون حدود ۶۰۰ هزار دانش آموز اتباع در مدارس روزانه داریم.

فولادوند درباره تناقضات در اعلام آمار سوادآموزی توضیح داد: براساس آخرین سرشماری مرکز آمار در سال ۹۵ میزان سوادآموزی ۹۶ درصد بوده که پس از آن زمان هم برآوردها را محاسبه می‌کنیم و اکنون با این محاسبه حدود ۹۷ درصد رسیده است.

وجود ۴۵۰ هزار بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی

وی افزود: تعداد بی‌سوادان و کم سوادان ما ۱۸ میلیون نفر در جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال هستند. یک مجموعه برای آموزش‌ها نیاز داریم، اکنون ۴۵۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل در حوزه ابتدایی داریم اما آیا معاونت ابتدایی تا کنون توانسته این افراد را به چرخه تحصیل بازگرداند؟ 

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سال به سال به تعداد بازماندگان از تحصیل اضافه می‌شود، بنابراین باید سازمان نهضت سواد ماموریت‌های خود را ارتقا دهد.

فولادوند یادآورشد: موانع تحصیل بیرون از آموزش و پرورش است چرا که در دورترین روستاها هم مدرسه داریم، فقر و مشکلات فرهنگی باعث بازماندگی از تحصیل دانش آموزان می‌شود.

وجود ۵ هزار مدرسه یک نفره

وی با تاکید براینکه آموزش و پرورش نقشی در میزان بازماندگی از تحصیل دانش آموزان ندارد، گفت: مدارس شبانه و سرویس ایاب و ذهاب را برای دانش آموزان تعریف کردیم و ۵ هزار مدرسه با یک دانش آموز داریم.

رئیس سازمان نهصت سوادآموزی افزود: عمده مشکل در حوزه بازماندگان از تحصیل، شناسایی است و لیست این افراد در مدارس ابتدایی است و مدیران در حوزه ابتدایی دانش آموزان را شناسایی می‌کنند، هرجا که این معاونت نتوانسته فعالیت کند، ما در کنار معاونت ابتدایی هستیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی یادآورشد: در زندان‌ها ۸۰۰ هزار نفر از زندانیان را آموزش دادیم و در مجموع ۱۱ میلیون نفر در این ۴۵ سال آموزش داده شدند و برای آن‌ها مدرک صادر شده است.

فولادوند با بیان اینکه  در اساسنامه جدید سازمان آموزش بزرگسالان به‌صورت هیات امنایی اداره خواهد شد، گفت: هدف آن هماهنگی برنامه‌ریزی، پشتیبانی و نظارت بر امور مرتبط با ریشه‌کنی بیسوادی و ارتقای سواد عمومی است. آموزش‌های جدید در این سازمان بر اساس نیازهای فردی و اجتماعی جامعه هدف ارائه خواهد شد.

وی درباره وضعیت آموزشیاران سازمان نهضت سوادآموزی تاکید کرد: افرادی که قبل از سال ۹۲ به‌عنوان معلم جذب شدند، پس از آن به استخدام شرکت‌های خصوصی درآمدند که خدمات را به ما ارائه می‌دهند و ارتباط مستقیم کاری با ما ندارند. براساسمصوبه مجلس، افرادی که در پنج سال گذشته حدود ۲۶ هزار نفر به مدت یک سال فعالیت داشتند، به‌عنوان معلم حق‌التدریس جذب شدند و تلاش می‌شود این افراد در کنار معلمان خرید خدمات و نیروهای طرح امین جذب شوند.

فولادوند همچنین درباره وضعیت بیمه آموزشیاران توضیح داد:  در انعقاد قرارداد با موسسات طرف قرارداد، پرداخت بیمه جزو شروط ما بوده است. برخی شرکت‌ها این کار را انجام داده‌اند، اما درصد کمی تعداد روزهای تحت پوشش را کاهش داده‌اند. افرادی که بیمه برای آنها رد نشده است، باید این موضوع را به مناطق گزارش دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha