به گزارش ایرنا، آسفالت گوگردی در گذشته در یکی از استان های کشور مورد استفاده قرار گرفته بود اما استفاده از فرمولاسیون جدید با فناوری شرکت های دانش بنیان داخلی در فرایند ساخت این نوع آسفالت برای نخستین بار در کشور، مضراتی همچون بو، آلودگی و قیمت آن را کاهش داده و سبب ارتقای کیفیت و بهره وری این محصول شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان در حاشیه مراسم رونمایی از این محصول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به صرفه جویی در قیر مصرفی با استفاده از این نوع آسفالت گفت: در این روش آسفالت گوگردی جایگزین آسفالت انعطاف پذیر با قیر می شود و در این زمینه از گوگرد بهجای قسمتی از قیر افزودنی استفاده می کنیم.
علی عبدالهی افزود: بر این اساس ۳۰ درصد از قیر مصرفی کاهش می یابد و جایگزین آن گوگرد اضافه می شود که این فرایند ۱۰ درصد هزینهها را کاهش می دهد.
وی با اشاره به رونمایی از طرح آسفالت گوگردی در جاده زنگی آباد - کاظم آباد در حوالی شهر کرمان تصریح کرد: سه کیلومتر در این مسیر اجرا می کنیم و سپس وضعیت ترافیک آن پس از یک سال بررسی و ارزیابی می شود تا اگر این روش نسبت به شرایط آب و هوایی پاسخگو باشد، این پروژه را به تمام جاده های استان کرمان تعمیم دهیم.
این مسئول اضافه کرد: این طرح برای نخستین بار در ۵۳ کیلومتر از راههای غیرشریانی استان کرمان با اعتبار ۱۱۲ میلیارد تومان عملیاتی خواهد شد.
طرحی اقتصادی، زیست محیطی و کیفی
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی نیز در این آیین با اشاره به اجرای پروژه اجرای آسفالت با افزودنی گوگرد فراوری شده گفت: متخصصان معتمد مزیت های بسیاری برای این نوع فناوری قائل هستند، از جمله اینکه این طرح، میزان درصد قیر مصرفی را ۳۰ درصد و از نظر اقتصادی تا ۱۵ درصد هزینه ها را کاهش داده است.
غزل راهب افزود: در حال بررسی هستیم که در توسعه این طرح، جایگزینی گوگرد به جای قیر افزایش یابد، این پروژه مزیت های زیادی دارد ازجمله اینکه در چرخه تولید محصولات نفتی سالانه ۱.۶ میلیون تن محصول گوگرد داریم که یک مشکل محیط زیستی است و اگر بتوانیم از آن در فناوری استفاده کنیم؛ می تواند بسیار موثر باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، اجرای این طرح دوام و کیفیت آسفالت را افزایش می دهد و تاثیرات زیست محیطی مطلوبی هم خواهد داشت؛ به خصوص ایمنی کارگاه را بهینه و میزان تولید گازهای آلاینده همچون SO۲ و H۲S را کمتر از میزان مجاز در کارگاه ها می کند و آن را به میزان قابل توجه کاهش می دهد؛امیدواریم استفاده از این فرایند افزایش پیدا کند زیرا در صنعت حمل و نقل می تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد.
این مسئول گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در کنار سازمان راهداری و شرکت های خصوصی به عنوان بانیان اصلی توسعه راهها کشور قرار دارد و امیدواریم بتوانیم فناوری های نوین همچون استفاده از پودر لاستیک و فناوری های قیرهای اصلاح شده را توسعه دهیم تا نقش موثری در بهبود راه های کشور ایفا کنیم.
پروژه آسفالت گوگردی کرمان قابل تسری به کشور
سرپرست معاونت راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز گفت: این طرح در گذشته در استان یزد اجرا شده اما نوع گوگرد و فرایند فراوری به گونه ای دیگر بوده اما وضعیت اجرای این پروژه در کرمان به صورت کوتاه مدت و بلندمدت بررسی می شود که مطالعات تاکنون نشان می دهد عملکرد مثبتی خواهد داشت.
مهران قربانی افزود: این پروژه به صورت خاص در کرمان اجرا شده و در صورتی که براساس آزمایش ها، نتیجه بهبود عملکرد حاصل شود، قابل تسری به سایر مناطق کشور است.
اصلاح آسفالت گوگردی
مدیرکل دفتر نگهداری راههای فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز گفت: استفاده از این نوع آسفالت با توجه به مقاومت بالاتر، وضعیت سیاه شدگی و انعطاف پذیری در اولویت مناطق پرترافیک کشور است و این پروژه در کرمان به صورت پایلوت کشور اجرا می شود که پس از آزمایش های عملکردی و بررسی نتیجه کار، آن را توسعه می دهیم و فراگیر می کنیم.
فیروز قیاسی افزود: گوگرد جایگزین بسیار خوبی برای قیر است و این طرح به لحاظ عملکردی فوق العاده بوده، مقداری نگران مسایل زیست محیطی بودیم که خوشبختانه با حمایت مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی از این طرح به سرانجام می رسد.
وی بیان کرد: در پروژه قبلی از گوگرد معمولی استفاده کردیم و در آنجا پس از یک تا ۲ ماه مساله بوی آن را داشتیم اما این پروژه با وجود عملیات فناوری توسط شرکت های دانش بنیان، خوشبختانه این مساله وجود ندارد.
نظر شما