تقویم زمانی خلاقانه، رمز موفقیت رویدادهای گردشگری مازندران

نوشهر-ایرنا- بیشتر شهرهای غربی مازندران درحالی به برگزاری رویدادهای متنوع فرهنگی و گردشگری روی آورده‌اند که کارشناسان می‌گویند موفقیت و تاثیرگذاری چنین برنامه‌هایی علاوه بر توجه به کیفیت و تنوع، مشروط به تدوین تقویم زمانی مشخص و تمرکز بر ریشه‌های بومی-محلی یا سوژه‌های بدیع است و در عین حال برگزاری جزیره‌ای این رویدادها از تاثیر آن می‌کاهد.

به گزارش ایرنا، رویدادها یک راهبرد مناسب برای پیشبرد اهداف اقتصاد شهرهای میزبان گردشگران هستند. با ورود بازدیدکنندگان از شهرهای دیگر یه یک شهر برای شرکت در این رویدادها، زمینه رونق اقتصادی در مشاغل محلی فراهم می‌شود و چنانچه برنامه‌ها استمرار یابد درآمدهای حاصل از آن افزایش یافته و به تبدیل شدن یک شهر به مقصد گردشگری کمک می‌کند. همچنین رویدادهایی که در سطح کیفی خوبی برگزار شوند نقش زیادی در ایجاد حس تعلق شهروندان به شهر ایفا می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در زمان حاضر اغلب شهرهای مازندران در حال حرکت به سمت برگزاری رویدادهای گوناگون فرهنگی، ورزشی و گردشگری هستند.

به طور مشخص رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشهر اعلام کرد که به دنبال آن هستند که این خطه ساحلی به شهر رویدادها ثبت شود. تنکابنی‌ها نیز طی سال جاری ۲ رویداد ۹۰ سالگی شهرداری تنکابن و جشنواره موسیقی اقوام به همراه رقص‌های آئینی را برگزار و بازخوردهایی خوبی هم دریافت کردند. ضمن اینکه بخش زیادی از روستاها به واسطه فعالیت دهیاری‌ها به محلی برای برگزاری رویدادها تبدیل شده‌اند.

با این وجود بررسی کیفیت برگزاری رویدادها و بازخوردشان نشان می‌دهد که بی‌توجهی برگزار کننده‌ها به برخی پیش‌نیازهای برگزاری رویداد و کیفیت آن باعث شده که این رویدادها اثرگذاری لازم را نداشته و با ضعف‌های بسیاری همراه باشد.

تقویم زمانی خلاقانه، رمز موفقیت رویدادهای گردشگری مازندران

تدوین تقویم فرهنگی رویداد در مازندارن

در همین ارتباط یک فعال گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تعامل و همکاری شهرها در برگزاری رویدادهای گوناگون را ضروری توصیف کرد و گفت: رویدادها چه به لحاظ زمانبندی و چه از نظر همراهی سوژه‌ها میبایست به شکل یک زنجیره در این شهرها تعریف و تدوین شوند. یعنی زنجیره ای از رویدادهای فرهنگی‌ و گردشگری غرب مازندران در طول سال و برای مناسبت‌های مختلف تعریف شود.

امین جعفری به داشتن برنامه و هدف مشخص در برگزاری رویدادها تاکید و خاطرنشان کرد: رویدادها به عنوان یک ظرفیت جاذبه‌ساز قابل توجه هستند اما باید به این نکته هم توجه شود در عین خوب بودن چنانچه به صورت جزیره‌ای و پراکنده در هر شهری برگزار شود اثربخشی‌اش را از دست می‌دهد و از ارزش آن می‌کاهد.

وی یادآور شد: همراهی و هماهنگی میان شهرها در تعریف و تدوین رویداد، جلوگیری از همپوشانی‌شان، ارتباط مناسب رویدادها در شهرها مختلف از نکاتی است که باید برای اثرگذاری بیشتر مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه همراهی شهرداری‌ها به عنوان یک بازوی مهم در کنار نهادهای فرهنگی و ورزشی نقش تعیین‌کننده‌ای برای تحقق اهداف بلند مدت و کوتاه مدت رویدادها دارد.

جعفری تدوین یک تقویم فرهنگی و گردشگری بر اساس استعدادهای شهرهای مازندران را لازمه ورود به عرصه رویدادی در این خطه گردشگرپذیر برشمرد و گفت: برای انجام این کار ابتدا میبایست استعدادهای هر منطقه با همراهی کارشناسان و هنرمندان بررسی و دسته‌بندی شود تا از این طریق تمامی شهرهای مازندران به صورت زنجیره‌ای، هدفمند و منسجم در بازه‌های زمانی مختلف جشنواره‌های خاص منطقه خود را برگزار می‌کنند.

وی تصریح کرد: در گامِ بعدی می‌توان با تورهای گردشگری و آژانس‌ها مسافرتی ارتباط برقرار کرد تا بر اساس این تقویم سالانه یا فصلی برنامه‌ریزی و زمینه حضور گردشگر که اتفاقا شکل درست حضور گردشگر محسوب می‌شود و جاذبه‌های زیادی در جریان است، فراهم شود.

تقویم زمانی خلاقانه، رمز موفقیت رویدادهای گردشگری مازندران

جای خالی اتاق فکر

به اعتقاد صاحبنظران، از مزایای صنعت گردشگری، ایجاد اشتغال حتی در دور افتاده ترین روستاها با حداقل بودجه و هزینه است که که در سایه تعریف رویداد، تجاری سازی داشته‌ها و تکنیک جاذبه سازی محقق می شود. اما اینکه رویدادها به عنوان جاذبه‌ساز چطور و با چه معیاری تعریف و برگزار شوند و بازخوردهای لازم را بدست آورند اهمیت بالایی دارد.

یک کارشناس و فعال در زمینه گردشگری در تشریح معیاری‌ها لازم برای تعیف یک رویداد به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از ضعف‌ها عمده رویدادهایی که در مازندران به ویژه در غرب استان برگزار می‌شود پراکندکی برگزاری است. شهرهای مختلف به جای آنکه به دنبال یک رقابت اثرگذار باشند، برگزاری رویداد را صرفا تلاشی برای آنکه در رسانه‌ها مطرح شوند یا از شهرهای هم‌جوار عقب نمانند، در نظر دارند.

سینا طالب‌زاده از اساتید رشته گردشکری مازندران رویداد را دارای تعریف مشخص دانست و توضیح داد: رویدادها دارای ماهیت شاخص و برگرفته از ویژگی‌ها تاریخی، بومی و محلی یک شهر هستند. درواقع نه تنها در راستای اعتلای فرهنگی مردمان یک شهر تعریف شده‌اند بلکه موجب جاذبه سازی و حضور پرتعداد گردشگران و مسافران می‌شوند و مختص یک شهر هستند.

وی «رویداد ۹۰ سالگی تاسیس شهرداری تنکابن» را در عین برخی کاستی‌ها و لزوم بررسی بازخوردهای آن از تجربه‌های شایسته توجه در برگزاری و تعریف رویداد معرفی و تصریح کرد: این رویداد برای مردم تنکابن پس از سال‌ها رخوت رویدادی خاص همراه با شور و نشاط محسوب می‌شود و به لحاظ اثرگذاری رضایت مناسبی را در روح و روان شهروندان ایجاد کرد.

او این اقدام شهرداری تنکابن را حاصل اتاق فکر و تصمیم‌های کارشناسی توصیف کرد و ادامه داد: این رویداد به طور مشخص برای تنکابن تعریف شد که استمرار هم خواهد داشت. تا قبل از این رویداد تنکابن به روستاهایی نظیر دوهزار و ... شناخته می‌شد درحالیکه این رویداد معادلات معمول گردشگری تنکابن را برهم زد. امری که نشان می‌دهد مدیریت شهری با تعریف رویداد و جاذبه‌سازی‌ها متنوع گردشکری را به شهر هدایت کرد.

این فعال بخش گردشگری تکرار رویدادها و همپوشانی را از ضعف‌های تعریف و برگزاری رویداد برشمرد و افزود: در حال حاضر بیشتر شهرهای مازندران رویداد بهار نارنج و گل‌گاوزبان برگزار می‌کنند که نشان می‌دهد در تعریف رویداد به ماهیت شهرها و ویژگی‌ها خاص هر منطقه توجه نشده است. ررویدادها صرفا برای رفعِ تکلیف و اقدامی مقطعی برگزاری می‌شود.

طالب‌زاده نبودِ اتاق فکر و بهره نگرفتن از دانش کارشناسان بخش گردشگری را عامل کم‌رمقی رویدادها و فاصله از ماهیت برگزاریشان معرفی و اظهار کرد: عمده رویدادها کپی‌برداری از نمونه‌های موفق در داخل و خارج است. وضعیتی که نشان می‌دهد بهره‌گرفتن از اتاق فکر و کارشناسان خوش‌فکر تا چه اندازه می‌تواند در تعریف رویداد، موفقیت و ماندگاری آن در تاریخی یک شهر اثرگذار باشد.

تقویم زمانی خلاقانه، رمز موفقیت رویدادهای گردشگری مازندران

خلق و ثبت رویداد

این استاد دانشگاه جستجو در تاریخ، فرهنگ و سنت‌های شاخص هر شهر را رمز موفقیت در تعریف و خلقِ رویداد برای هر شهری دانست و خاطرنشان کرد: بعد از تعریف یک رویداد خلاقانه، ثبت ملی و استمرار در برگزاری آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

طالب‌زادی با اشاره به فرهنگ و تاریخ غنی شهری نظیر رامسر، نبودِ رویدادی ثبت شده را از ضعف‌ها متولیان بخش گردشگری این شهر دانست.

به گزارش ایرنا، در زمان حاضر از هر ۱۱ شغل، یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است و این حوزه تا حدی در اقتصاد اثرگذار شده که بعد از صنایع نفت و خودروسازی از لحاظ میزان درآمد و اشتغال پایدار از صنعت گردشگری، به عنوان اقتصاد سوم جهان یاد می‌شوند، در این بین فارغ از لزوم گسترش زیرساخت‌های گردشگری و جاذبه‌های مکمل، تعریف رویدادهایی که برگرفته از هویت و تاریخ یک شهر هستند یا به طور کلی بدیع و خلاقانه محسوب می‌شود، به واسطه هزینه‌های پایین برگزاری، مشارکت مردمی، فعال کردن اقتصاد جامعه محلی، تاثیرگذاری بسیاری در معرفی شهرها دارند، مشروط به آنکه به روشی اصولی تعریف و برگزار همچنین به پای ثابت جاذبه‌های یک شهر تبدیل شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha