مصطفی نصیری ورگ روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: رونق دیپلماسی حمل و نقل ریلی، اعمال تعرفه های ترجیحی، افزایش قطارهای باری برنامهای در مسیر سرخس-مشهد و همچنین استفاده از واگن باری شرکت های حمل و نقل ایرانی در حمل کالای ترانزیتی از عوامل رونق ترانزیت ریلی در این مرز بوده است.
وی با بیان اینکه مواد نفتی، گوگرد و کانتینر عمده کالای ترانزیتی در مرز ریلی سرخس بوده است، بیان کرد: همچنین دربازه زمانی یاد شده ۱۴۹ هزار تن کالای ترانزیتی از مرز سرخس به مقصد کشورهای آسیای مرکزی انتقال یافته است.
مدیر کل راه آهن خراسان اظهار کرد: در مجموع یک میلیون و ۲۸۸ هزار تن کالای ترانزیتی ورودی و خروجی از مرز ریلی سرخس در ۹ ماهه سال جاری عبور کرده است که از این جهت پایانه ریلی بین المللی سرخس با سهم ۸۰ درصدی از ترانزیت کالا، بزرگترین مرز ریلی کشور به حساب میآید.
نصیری ورگ خاطر نشان کرد: مبدا اولیه بیشتر کالای ترانزیتی یاد شده به ترتیب کشورهای ترکمنستان و ازبکستان بوده و در مجموع ۸۷ درصد کالای ترانزیتی یاد شده از گذرگاه (کریدور) ریلی سرخس -بندرعباس عبور کرده و بقیه مربوط به مسیرهای ریلی سرخس -رازی و سرخس- میرجاوه بوده است.
گمرک و گذرگاه مرزی ریلی و جاده ای سرخس در انتهاییترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم مرز با ترکمنستان واقع شده است و از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی محسوب میشود.
نظر شما