نمایش «بیجن»از گچساران به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کرد

یاسوج - ایرنا - نمایش «بیجن» محصول تولیدی مشترک انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد و شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافت.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت:براساس اعلام هیات داوران نمایش «بیجن» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی مهرداد علی پور به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافته است.

اکبر آیین افزود:چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سوم تا ۱۳ بهمن ماه امسال به دبیری خیرالله تقیانی‌پور در تهران برگزار خواهد شد.

نگاهی به آنچه در نمایش «بیجن» رخ داد

درخلاصه نمایش «بیجن» آمده است،عطا شهید شده، مادر و نامزدش شهادت او را نمی پذیرند و با او زندگی می‌کنند.

مادر و عروس عطا از هزاره های تو در تو جن ها تا گردنه رد بیژن را زده اند و در برف ها گمش کرده اند گویی روح بیژن در کالبد عطا در خندقی گیر افتاده است.

گوهر مادر عطا، رزمندهِ رفته به جنگ است که هیچ دلش به اخبار آمده از پسرش رضایت ندارد و برای حنابندان پسرش عطا و نوعروسش زینو آماده می شود.

زینو، آنقدر غرق نیامدن عطا و آرزوی وصالش است که از درون رنجِ عمیقی دارد غده ای در شکم و دردی که در خوانِ اولِ نمایش او را رها کرده و قادر به دیدن تک تک بازیگرانِ رزمنده و جن ها و روح هاست.

به اذعان کارشناسان حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد نمایش «بیجن» ترکیبی از چهره ها و بازی های جذابی است که خستگی یا رخوت در اجرا ندارد و با تمام قدرت بیننده را جذب صحنه هایش می کند.

بازی زیبای رضا علیپور در نقش “جن” با تلفیق طنز آلودش، هول و هراس یک زندگی طولانیِ هزارساله از یک دشت بی انتها در دور دستهاست،این جن از روبرو ظاهر می شود به طرز عجیبی از یک ستون بالا می رود و زودتر از بازیگر مقابلش به سمت دیگر می رود و مسیر رفت و برگشت او فلش بک های نمایش از جبهه به دوران مفقود شدن سردار ایرانیِ جوان شاهنامه “بیژن نامدار” در سفربی بازگشتش است.

در این نمایش یک بازی قوی از بانو یاقوتی، نقش جنِ زن،در همکلامی با جن مقابل و بازیگران را ایفا کرده او نامه اعمال افراد را در هزار سال گذشته تا حال دارد و با یک عصای چوبی و پرتاب قَویِ صدایی که دارد اجرایش را در بالاترین نقطه صحنه انجام می دهد.

دکور کم مانند و تو در توی طراحی شده نمایش «بیجن» که هفت محلِ ورود و خروج دارد تلفیق زیبایی از هفتخوان شاهنامه است و به ۲ قسمت بالا و پایین،جهان هستی و جهان باقی تقسیم شده است آدمیانی که پایین صحنه در تکاپو هستند زنده اند و هرکس به بالا راه یاروح است یاشهید یا اسطوره ای است که آسمانی شده است.

تماشاگران وقتی نمایش به صحنه های حماسی می رسد محو سرود خوانی،تکخوانی با نَوای مهرداد علیپور و پایکوبی زیبای بازیگران می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha