به گزارش سیاست خارجی ایرنا، سیاست خارجی ایران در جهت توسعه تعاملات تجاری با کشورهای منطقه و همسایه، با توجه به تحولات اخیر، از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا هم سفارتخانههای ایران در کشورهای مختلف به عنوان بازوهای توانمند اجرایی این سیاست، نقش کلیدی در تسهیل و توسعه این تعاملات ایفا میکنند.
هرچند در تحقق این امر چالشهایی وجود دارد، اما فرصتهای زیادی هم برای ایران در این مسیر دیده میشود تا با استفاده از به کارگیری دیپلماسی اقتصادی، روابط تجاری خود را با کشورهای همسایه و منطقه را تقویت کرده و به اهداف اقتصادی خود دست یابد.
«برخی از مهمترین فرصتهای ایران» در جهت افزایش تعاملات تجاری با همسایگان را میتوان دراین موارد یافت؛ موقعیت جغرافیایی راهبردی ایران که آن را به عنوان پل ارتباطی بین شرق و غرب مطرح میکند، وجود منابع طبیعی و برخورداری از تعداد قابل توجهی نیروی کار توانمند و تقاضای فزاینده برای محصولات ایرانی در بازارهای منطقهای.
ایران در تلاش است تا با کاهش وابستگی به بازارهای سنتی که سال هاست در اختیار دارد، روابط تجاری خود با کشورهای منطقهای و همسایه را بیش از پیش گسترش دهد. این نکته را هم باید توجه کنیم که با توجه به تحریمهای بینالمللی، ایران به دنبال افزایش صادرات محصولات غیرنفتی مانند صنایع دستی، کشاورزی، محصولات صنعتی و غیره است.
در چارچوب تقویت حضور و فعالیت در سازمانهای منطقهای مانند اکو (سازمان همکاری اقتصادی) و سازمان همکاری شانگهای، ایران تقویت همکاریهای اقتصادی را پیگیری میکند و صد البته که تهران به جهت پیشبرد پروژه های عمرانی و اقتصادی خود در پی جذب سرمایهگذاری های خارجی از کشورهای منطقه برای توسعه زیرساختها و صنایع نیز هست.
از سوی دیگر «برخی از مهمترین چالشهای پیش روی ایران» نیز در این مسیر عبارتند از تحریمهای یکجانبه آمریکا که دسترسی ایران به بازارهای جهانی را محدود میکند؛ رقابت با کشورهای دیگر در جذب سرمایهگذاری و توسعه تجارت و وجود برخی مشکلات زیرساختی و بوروکراتیک است که همگی این موارد میتوانند تحقق اهداف توسعه تجارت خارجی را برای ایران با محدودیت هایی مواجه سازند.
اما در خصوص «نقش و اهمیت سفارتخانههای ایران» در کشورهای مختلف در جهت تحقق اهداف تجارت خارجی ایران باید به چند نکته اشاره داشته باشیم. یکی اینکه در مذاکرات تجاری میان شرکتهای ایرانی و خارجی، نمایندگی های ایران نقش واسطهای داشته و بر اساس سیاست های کل ابلاغی از سوی مرکز و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در جهت تسهیل روابط بنگاه های تجاری ایران و طرف های خارجی گام برمیدارند.
سفارتخانههای ایران با جمعآوری و تحلیل اطلاعات مربوط به بازارهای محلی، به شرکتهای ایرانی در شناسایی فرصتهای تجاری کمک کرده و از شرکتهای ایرانی در حل اختلافات تجاری، اخذ مجوزها، و رفع موانع تجاری حمایت میکنند.
در خاتمه آنکه نمایندگی های ایران میتوانند با برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای تجاری، به معرفی محصولات و خدمات ایرانی به بازارهای خارجی بپردازند و زمینه را برای انعقاد موافقتنامههای تجاری و اقتصادی فراهم آورند.
نظر شما