به گزارش ایرنا از روابط عمومی برنامه اکران، فصل چهارم از این برنامه با حضور مسعود فرجام کارگردان فیلم آذر هفت صبح، محسن بابایی نامزد سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی از جشنواره فیلم فجر و معرفی سریال روز شغال به میزبانی روزبه رحیمینژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینمایی برگزار شد.
کارگردان فیلم آذر هفت صبح در این برنامه گفت: طرح این اثر در آذر ۹۵ نوشته شد؛ پیش تولید را شروع کردیم و در نهایت آذر سال ۹۷ تولید این فیلم را آغاز کردیم. به دلایل مختلفی فیلم شرایط اکران نداشت ممیزی نداشتیم، اما حواشی دیگری وجود داشت که در نهایت پس از ۷ سال آذر هفت صبح را اکران کردیم.
فرجام ادامه داد: اثر در ۲۰ جلسه فیلمبرداری شد، اما در نهایت مجبور شدم خودم فیلم را فیلمبرداری کنم و قصه را از ابتدا غیرخطی نوشتم. فیلمبردار اوایل کار رفت و دست و بال من بسته شد. تصور نمیکردم قرار است فیلم پس از هفت سال اکران شود و هنوز کار کند.
وی با بیان اینکه پروانه فیلم ویدیویی است، افزود: وقتی فیلمی چهره ندارد سینماگر علاقهای به اکران عمومی ندارد، از این رو هدفگذاری اول ما اکران در هنر و تجربه بود چون این گروه برای فیلمهایی از این دست مناسب است و فیلم در هنر و تجربه نمایش داده شد.
کارگردان فیلم آذر هفت صبح با اشاره به سبقه فعالیتهای خود در تدوین گفت: غیرخطی بودن این فیلم برای من یک تجربه بود و بیشتر درگیر چیدمان سکانسها در تایملاینها بودم و در مونتاژ هم برخی بخشها را تغییر دادم که کار زیاد غیرخطی نشود.
فرجام اضافه کرد: در پیشتولید سال ۱۳۹۵ فیلمنامه را رد کردند، اما در نهایت توانستیم فیلم را بسازیم. یکی از ایرادات به فیلم آذر هفت صبح این بود چرا شخصیتها در تصادف با هم آشنا می شوند.
پرداختن به نسل زد در فیلم آذر هفت صبح
طهماسبی منتقد سینما نیز در برنامه اکران اظهار داشت: در سینمای دنیا به نسل زد زیاد پرداخته شده اما در سینمای ایران به این نسل پرداخته نشده است. آذر هفت صبح تلاش کرده از منظر این نسل به قصه خود نزدیک شود و بهرغم اینکه فیلم هفت سال پیش تولید شده، اما به نسل زد و دغدغههای امروز این نسل میپردازد.
وی با توجه به روایت غیرخطی داستان افزود: آذر هفت صبح در استفاده از این شیوه، رویکرد نوگرایانه و تجربهگرایانه را پیشرو گرفته است و شاید اگر روایت خطی بود اثر برای مخاطب عام، بیشتر قابل درک بود. پیام و محتوای فیلم این امکان را پدید میآورد که به سمت حرف تکراری و عامیانه برود، اما در نوشتن فیلمنامه سعی شده از این نگاه پرهیز شود.
این منتقد سینما با توجه به گرایش متفاوت نسل زد با جریان قالب در سینما گفت: به فیلم آذر هفت صبح نمیتوان واژه پیشگویانه داد، اما اثر جسوری است؛ به هر حال در بخش پیوند پیرنگها مشکلاتی دارد و امیدوارم مسیری شود که به این نگاه بپردازیم.
صحنههای گریمخور از سینمای ایران حذف میشود
محسن بابایی گریمور سینمای ایران نیز در این برنامه اظهار داشت: در سینمای مدرن امروز، تنها گریمور نیست که طراحی میکند و کمپانیهای بزرگ براساس سلیقه طراح، پروتزها را میسازند و نصب میکنند. در ایران به دلیل مشکلات مالی، گریمور هم آرایشگر است هم مو نصب میکند و مو می بافد پس تعریف گریم در ایران چیز دیگری است.
وی ادامه داد: تعریف تهیهکنندگان و کارگردانان اغلب از گریم حرفهای نیست. ذهنیت این است که یک فردی بازی کند و فیلم بفروشد و کسی به بخش گریم فکری نمی کند. در ذهن آنان برای گریم هم بودجهای تعریف نشده و گاهی در کشورهای دیگر ۵ تا ۶ ساعت گریم اتفاق میافتد اما اگر در ایران بیشتر از نیم ساعت صرف گریم کنیم پروژه روی هوا می رود.
بابایی تاکید کرد: صحنههای گریمخور عموما از سینمای ایران حذف میشود تا هزینهها کاهش یابد؛ از طرفی با بازیگرانی روبهرو هستیم که میگویند ما سر فیلمهای دیگر راکورد داریم تا گریم اتفاق رخ ندهد. در سینمای ایران گریم خاصی رخ نمیدهد زیرا تهیه کننده نمیداند چه چیزی می خواهد.
گریمور سینمای ایران افزود: هنر سینما مبتنی بر اندیشه و خرد است؛ امروز این مولفهها در تولید و در سطح مسئولان سینمایی دیده نمی شود. یکبار به عنوان نماینده چهرهپردازان نزد مدیرکل توسعه و فناوری رفتم، اولین سوال او این بود که چهره پردازی چیست؟ او رشته تحصیلیاش در حوزه ساختمان بود و از وزارت کشور به ارشاد آماده بود و گفت تکلیف است که به اینجا آمده ام.
بابایی اضافه کرد: فهرست آثار کارگردانانی که در چهار سال اخیر اکران شده بررسی کنید، میبینید با چه اسامی روبهرو هستیم. در سینمای امروز کمتر به شخصیتها توجه میشود و بازیگران تصمیم میگیرند چگونه جلوی دوربین بروند. بازیگری که ۵۰ ساله است هنوز میخواهد نقش خانم ۲۰ تا ۳۰ ساله را بازی کند.
نظر شما