مهدی پارسی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کار اجرای این پروژه راهبردی سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۸۵ در قالب هفت قطعه آغاز که به مرور قطعات آن به مناقصه گذاشته شد.
وی ادامه داد: اگر چنانچه عملیات ساخت و تکمیل این بزرگراه را در مدت ۱۸ سال در سه بازه ۶ ساله در نظر بگیریم در ۶ سال اول ۳۴ کیلومتر، ۶ سال دوم ۵۹ کیلومتر و در ۶ سال سوم ۱۰۷ کیلومتر آن به اتمام رسید.
سرپرست ادارهکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اعداد و ارقام ذکر شده موید این نکته است که روند اجرای و سرعت بخشیدن به این پروژه در ۶ سال پایانی بود به طوریکه ۱۰۷ کیلومتر آن در این مدت به سرانجام رسید.
وی تاکید کرد: این پروژه با همت مسوولان و تلاش ویژه عوامل اجرایی در چند سال اخیر با وجود توفانهای ۱۸۰ روزه، دمای بالای ۵۰ درجه و کمبود منابع آبی و همچنین سرمای استخوان سوز زمستان در دیماه جاری به اتمام رسید.
پارسی افزود: حدود هفت میلیون متر مکعب عملیات خاکی و روسازی، ۷۰۰ هزار تن آسفالت، ۳۱۰ دستگاه پل و ۲ پل بزرگ نهراب و شیله عملیات اجرا شده در این پروژه مهم راهسازی استان بوده است.
وی با ذکر اینکه برای اجرای این پروژه ۲ و نیم همت معادل ۲۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده است برآورد کرد که ارزش و معادل ریالی هم اکنون این بزرگراه که طی هفته جاری همزمان به سفر رئیس جمهوری به استان در هفته جاری به بهره برداری می رسدحدود ۷۰ هزار میلیارد ریال است .
پارسی بر تداوم فرآیند پرشتاب تکمیل شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان در قالب کریدور شمال - جنوب و شرق به غرب تأکید کرد و افزود: علاوه بر این طرح مهم تا پایان سالجاری طرحهای بزرگراهی مهمی در مسیرهای زاهدان - خاش، زاهدان - بیرجند و زاهدان - میرجاوه نیز به بهرهبرداری میرسند.
وی با بیان اینکه توسعه پایدار استانها منوط به توسعه راههاست، خاطرنشان کرد: هماکنون این ادارهکل با درک صحیح و هدفمند از تأثیر تکمیل زیرساختها بر توسعه سیستان و بلوچستان و اثبات این نقش در سطوح حاکمیتی و امنیتی، تکمیل شبکه بزرگراهی حوزه عملکردی را در اولویت کاری قرار داده که افتتاح بزرگراه زابل - زاهدان در سفر اخیر رئیسجمهوری بهعنوان ارتباط بزرگراهی بین ۲ شهرستان استان بسیار حائز اهمیت است.
رییس جمهوری که با اموزه وفاق ملی دور نخست سفرهای استانی دولت چهاردهم،را یکم آذر ماه گذشته به مقصد سیستان و بلوچستان آغاز کرد در انتهای هفته جاری نیز به این استان میاید که از جمله برنامه های این سفر افتتاح بزرگراه 200 کیلومتری زابل - زاهدان پیش بینی شده است گشایشی که از ان به عنوان تحقق رویایی ۲۰ ساله نام می برند.
اهمیت تکمیل ساخت بزرگراه 200 کیلومتری زابل – زاهدان که محوری پر تردد و پر تصادف است انگاه برجسته تر می شود که بدانیم سیستان و بلوچستان به عنوان دومین استان پهناور که 11 درصد مساحت کشور را در بر میگیرد از نظر برخورداری از شبکه بزرگراهی و جادهای از محرومترین مناطق کشور به شمار میآیدتا جایی که حتی برخی از مناطق شهرها به مرکز شهرستان راه دسترسی ندارند.
درحالی که بر اساس شاخصهای شورای عالی استانها 93 درصد جمعیت کشور از راه آسفالته برخوردار هستند اما این شاخص در سیستان و بلوچستان 73 درصد یعنی 20 درصد کمتر از میانگین کشوری است.
درحالی که متوسط شاخص برخورداری از بزرگراه در کشور 30 درصد است میانگین استانی ان در سیستان و بلوچستان 2 درصد عنوان شده است یعنی از 18 هزار کیلومتر بزرگراه کشور تنها 300 کیلومتر آن سهم این استان است.
افزون برکمیت نازل ، جادههای موجود این استان عمدتا بهدلیل غیر استاندارد بودن و ضعف زیر ساختی ناامن بوده و به خصوص در برابر حوادثی چون سیل که به کرات در استان رخ میدهد، آسیب پذیر هستند.
نظر شما