محمد حسین زاده روز سهشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اما مساله اصلی این است که بخش صنعت برای سرمایه گذاری در حوزه هنر نیازمند یک سری مشوق ها مانند معافیت مالیاتی، افزایش تسهیلات بانکی و بیمه از سوی دولت است که متاسفانه این مشوق ها در حوزه ورزش وجود دارد اما در حوزه هنر و فرهنگ نیست.
وی با اشاره به علت عدم رغبت سرمایهگذاران حوزه صنعت در بخشهای مختلف هنر بویژه پویانمایی به دلیل گران بودن آن بیان کرد: گفت و گوها، چانه زنی ها و پیگیری های زیادی در شناساندن ظرفیت های استان خراسان رضوی در بخش پویانمایی به سرمایه داران و شرکت های آب و برق و گاز انجام گرفته است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه کشور ایجاد مشوق هایی برای سرمایه گذاری بخش صنعت در حوزه فرهنگ و هنر دیده شده است که در این راستا مجلس شورای اسلامی مصوب کرده و برای اجرا به دولت ارایه داده است.
وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی ریاست جمهوری ماموریت یافته اند که به اقداماتی مانند راه اندازی کارخانه پویانمایی در استان ها اقدام کنند، پیگیری هایی هم در این بخش انجام شده است، اما هیچ استانی تاکنون نتوانسته کارخانه پویانمایی را تاسیس کند.
حسین زاده افزود: در واقع اهمیت و توجه به حوزه پویانمایی و سایر بخش های هنری، فرهنگی و ضرورت سرمایه گذاری آن در حوزه قانون گذاری دیده شده است اما نیاز به مشوقهایی دارد که سازمان برنامه و بودجه باید در بودجه سالانه لحاظ کند، امید داریم این تغییر نگاه در بودجه سال ۱۴۰۴ ایجاد شود.
وی مشکل دیگر حوزه پویانمایی در کشور را نبود نهاد متولی مشخص در این زمینه دانست و گفت: در این زمینه اختلاف نظری وجود دارد که بین چند حوزه پاس کاری میشود، در صورتی که اگر متولی مشخص برای پویانمایی در کشور شکل گیرد، این هنر حمایت لازم را دریافت خواهد کرد و سرمایه گذاران ترغیب خواهند شد که به سمت انیمیشن سازی بیایند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: هم اینک شرکت های آب و برق و گاز در فصل زمستان برای ترویج فرهنگ مصرف صحیح از پویانمایی بهره می گیرند و ساختههای آنان در صدا و سیما و سایر رسانهها منتشر میشود و این موضوع نشان میدهد که فعالان عرصه اقتصادی نیاز به هنر برای پیشبرد کار خود دارند و این اجتناب ناپذیر است.
وی اظهار کرد: اگر این تغییر نگاه ایجاد شود که سرمایه گذار می تواند در طول سال یک سریال یا فیلم سینمایی بسازد که پیام فرهنگ صحیح مصرف را به کل جامعه تسری دهد، نیازمند یک برنامه و نگاه عمیق تر از سطح کلان کشور به ظرفیت های پویانمایی است.
حسین زاده به ضعف سهم صنعت - هنر پویانمایی از تسهیلات بانکی نیز اشاره و بیان کرد: حوزه فرهنگ و هنر در کشور از تسهیلات بانکی بخش اشتغال سهم دارد اما پویانمایی با سایر بخش های فرهنگی و هنری متفاوت است، نهایت زمان ساخت یک فیلم سینمایی یک سال است اما ساخت پویانمایی ۲ تا چهار سال زمان می برد و یک گروه ۱۰ نفره را درگیر میکند لذا باید ابزار حمایتی، میزان تسهیلات و مدت زمان بازپرداخت آن متفاوت باشد.
نظر شما