به گزارش ایرنا؛ مخترعان و کارآفرینان در مسیر تبدیل ایدههای خود به محصولات موفق، با چالشهای متعددی از جمله مشکلات مالی، فنی، قانونی و بازاریابی روبرو هستند، با این حال با برنامهریزی دقیق، استفاده از منابع مناسب و پشتکار، بسیاری از این چالشها قابل حل است.
در این میان اما اعتماد به تولیدات ایرانی یک رکن مهم در ایجاد انگیزه برای مخترعان است تا در این راستا بتوانند گامهای محکمی در مسیر خلق ایدهها، ثبت اختراعات جدید و مواجهه با موانع و مشکلات بردارند، مسیری پرفراز و نشیب که «حسین علیمحمدی» کارآفرین و مخترع جوان ملایری با کولهباری از تجربه پس از پنج سال موفق شد در زمینه تولید دیسک و صفحه کلاج خودروهای سنگین به نقطهای روشن دست پیدا کند و محصول تولیدی او بینقص و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی و اروپایی است.
وی که ۱۵ سال در زمینه قالبسازی و تراشکاری فعالیت میکند و پیشه پدر را ادامه داده است، از آنجا که تعمیر قطعات دیسک و صفحه کلاج خودروهای سنگین انجام میدهد، پس از بررسیهای انجام شده متوجه شد که این قطعات در ایران تولید نمیشود و همین امر جرقه طراحی و تولید دیسک و صفحه کلاج ایرانی را در ذهن او روشن کرد.
در همین راستا خبرنگار خبرگزاری ایرنا گفتوگویی صمیمی با این کارآفرین و مخترع ۳۷ ساله ملایری در زمینه اختراع قطعات خودرو سنگین داشت که در پی میخوانیم:
ایرنا: از خودتان بگویید و اینکه اختراع شما در چه زمینهای است؟
علیمحمدی: چون شغل پدرم در زمینه تراشکاری و قالبسازی بود، پس از اینکه دیپلم را در رشته علوم انسانی گرفتم، وارد این حرفه شدم، چون کار فنی را بسیار دوست داشتم و هم اینک بیش از ۱۵ سال در این رشته مشغول فعالیت هستم و تعمیر قطعات دیسک و صفحه کلاج خودروهای سنگین را انجام میدهیم.
درباره کاری که انجام میدادم، دوست داشتم اطلاعات بیشتری کسب کنم، در همین رابطه تحقیق و بررسی کردم و متوجه شدم در ایران این قطعات تولید نمیشود، تمام جوانب کار را بررسی کردم، به این نتیجه رسیدم که میتوانم این محصولی که در ایران تولید نمیشود و از سویی تحریمها هم عاملی است برای اینکه محصول به سختی و با قیمت بالا به دست مشتری برسد، شروع به آزمون و خطا کردم.
بیش از پنج سال آزمون و خطا کردم تا به این مرحله رسیدم که توانستم برخی قطعات خودروهای سنگین را طراحی و به عرصه تولید برسانم، در حال حاضر قطعات خودرو سنگین شامل ۱۲ مدل از دیسک و صفحه کلاچ ولوو، بنز، FH، F را تولید میکنم، برای کسب این موفقیت راه بسیار سختی را پشت سر گذاشتم.
ایرنا: مواد اولیه را چطور تهیه میکنید و محصولتان از لحاظ کیفیت در چه سطحی است؟
علیمحمدی: خوشبختانه برای تهیه مواد اولیه مشکلی نداریم در بازار ایران موجود است، دیسک صفحه متشکل از قطعات فلز و فولادهای آلیاژی است که این محصولات را از فولاد آلیاژی یزد یا از فولاد مبارکه تهیه میکنیم و اکثر قطعات به کار رفته در محصول ما ایرانی هستند.
قطعاتی که در بازار برای کامیونها وجود دارد در ۲ سطح هستند، یا قطعه اصلی که استانداردهای خودروسازی را دارند و تولیدات کشورهایی اروپایی همچون آلمان و فرانسه است و در سطح دیگر قطعات چینی و چین برای اینکه بتواند با قیمت پایین تولید کند، محصولاتی عرضه میکند که دارای کپیهای ناشیانه و ضعیفی است و به شدت کارایی کمی دارند، اما قطعاتی که ما تولید میکنیم، از رفرنس قطعات اروپایی و از آنالیز آنها بهدست آمده و تولیدات ما ۸۰ درصد از لحاظ دقت و کیفیت به قطعات اروپایی نزدیک است و از نظر قیمتی نیز یک سوم قیمت آنها است.
هم اکنون به مرحلهای از کار رسیدهام که برای ۱۱ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۰ نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد کردهام و در تلاش برای توسعه کارم هستم، ما یک مجموعه هستیم که کارهای تولید و فروش را انجام میدهیم.
ایرنا: تولیدات شما چه مزیتی نسبت به محصولات مشابه دارد؟
علیمحمدی: اصولاً صنف کامیوندار و خودروهای سنگین دنبال قطعاتی با برند معتبر و اصلی هستند، اما چون واردات این قطعات محدود و قیمت بالایی دارد، مجبور به استفاده از قطعههایی با کیفیت پایینتر هستند، در این فرصت چینیها محصولاتشان را پشت برندهای اصلی پنهان کردهاند و فروشنده لوازم یدکی مشتری را به خرید جنس چینی با این عنوان که بازار مشترک است، مُجاب میکند در صورتیکه تمام برندهای کپی که از چین به کشور وارد میشود، بهشدت کیفیت پایینی دارند و به صورت قاچاق وارد میشوند، حتی قطعاتی که به صورت قانونی هم وارد میشوند، کیفیت کافی را ندارند.
در همین زمینه برند ما که ایرانی است و مشتری سخت به کالای ایرانی اعتماد میکند، ما به مصرفکننده ضمانت میدهیم تا ۶ ماه قطعه مورد استفاده هر عیب و ایرادی پیدا کرد، آنرا تعویض کنیم و تا به امروز توانستیم بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ قطعه صفحه کلاچ تولید و به فروش برسانیم که کمتر از یک درصد مرجوعی داشتیم و شامل ضمانت شده است.
از آنجه که مصرفکنندگان به کالای ایرانی دیر اعتماد میکنند، همواره با این مشکل در زمینه فروش مواجهایم، اما به دلیل کیفیت بالای قطعات تولید شده، در فروشگاه و تعمیرگاه با ضمانت بیقید و شرط این قطعات را روی خودروها نصب میکنیم و تاکنون موفق شدیم بازار محدودی در همدان پیدا کنیم، به طوریکه رانندههایی که از دیسک و صفحه کلاچ تولیدی ما استفاده کردهاند، به دیگران هم توصیه میکنند از محصولات ما خرید کنند.
ایرنا: مهمترین چالش و مانع شما در مسیر تولید چیست؟
علیمحمدی: اینکه مردم دیر به کالای ایرانی اعتماد میکنند، مشکلی بسیار جدی است، معرفی محصول به بازار و جذب مشتری پروسهای طولانی نیاز دارد، اعتمادسازی به محصولات ایرانی یکی از چالشهای پیشروی تولید است که البته مصرفکننده نیز تقریبا حق دارد، چراکه استانداردی برای قطعات و یا آزمایشگاهی که قطعات را ارزیابی کند، وجود ندارد.
ما به دلیل نبود ابزارآلات دقیق و استاندارد و بهروز، مشکلات بسیاری داریم و این امر موجب شده حتی با داشتن علم و دانش کافی به دلیل نبود ابزارآلات دقیق، تولیدات ایرانی نتواند اعتماد لازم برای مصرف کننده فراهم کند.
اما بدون تردید بزرگترین مانع و چالش ما در زمینه تامین منابع مالی است، در ابتدای راه نبود رفرنس و منبعی برای چگونگی شروع کار برای ما چالش بهوجود آورده بود، این در حالیست که به دلیل کمبود سرمایه تنها در استان همدان فروش داریم و برای فروش در سطح بیشتر، نیاز به ماشینآلات و سرمایه در گردش بیشتری داریم.
از سوی دیگر برای اخذ تسهیلات با سود کم هیچ حمایتی از ما نمیشود و درخواست میکنم فرآیند اخذ تسهیلات تسریع و تسهیل شود تا با افزایش سرمایه در گردش، بتوانیم کار را توسعه دهیم و برای افراد بیشتری اشتغالزایی کنیم.
ایرنا: رمز موفقیت خود را در چه میدانید و چه توصیههای به جوانان دارید؟
علیمحمدی: معتقدم برای رسیدن به هدف، باید پشتکار داشته باشیم و با کوچکترین سختی و مشکلی، پا پس نکشیم، چراکه در شروع هر کاری مشکلات زیادی وجود دارد و در کشور ما نیز تولید در هر شاخهای معضلات و مشکلاتی بر پایه تحریمها دارد، به خصوص در حوزه صنعت در آلیاژها و تامین ماشینآلات بهروز مشکلات فراوانی داریم.
اما از طرفی با محدودیت واردات، بازار خوبی برای تولیدات داخل ایجاد شده که باید از این فرصت برای جذب بازار استفاده کنیم، ما نیز به دلیل اینکه با ضمانت بدون قید و شرط محصولمان را ارائه میدهیم و در تمام مراحل تولید و نصب روی کامیون نظارت داریم، به استاندارد لازم رسیدهایم و توانستیم اعتمادسازی کنیم و بدون شک این اعتمادسازی رمز موفقیت ما در بازار شده است.
صنعت قالبسازی بهویژه کار با فولاد بیشتر یک علم تجربی است، موفقیت خوبی را در کارم به دست آوردم، از سویی در دانشگاهها چون آموزشها بیشتر به صورت تئوری ارائه میشود و ماشینآلات و ابزار بهروز در اختیار دانشجوها قرار ندارد، در این زمینه موفق نیستند و خروجی ضعیفی دارند، اما اگر تحصیلات دانشگاهی با تجربه و کار عملی همراه شود، نتیجه صدرصد موفقتری دارد.
من معتقدم فرایند تولید و کارآفرینی یک شبه اتفاق نمیافتد و افرادی که میخواهند کارآفرین شوند، باید ماندگاری، پشتکار، صبر و بالابردن دانش تولید و فروش را سرلوحه کار خود قرار دهند، اینکه فکر کنند در مدت کوتاهی به نتیجه میرسند، سخت در اشتباهاند، من با ۱۵ سال تجربه پنج سال زحمت کشیدم تا نخستین محصول بینقص خود را توانستم تولید و به بازار عرضه کنم و هنوز هم نتوانستم به سوددهی مورد نظر برسم و برای جذب بازارهای بیشتر باید همچنان تلاش کنم و ناامید نشدهام.
و سخن آخر:
علیمحمدی: یک تولیدکننده هر اندازه هم تلاش کند و منابع مالی داشته باشد، در مقطعی به ویژه برای توسعه کار نیاز به منابع مالی بیشتر دارد، مسوولان بزرگترین حمایتی که میتوانند از کارآفرین داشته باشند، این است که مشکلات و معضلات را از سر راه آنها بردارند.
این در حالیست که بیشتر مواقع حمایت عملی نمی شود و کارآفرین در عمل با مشکلات، موانع، نبود سرمایه در گردش، بروکراسی اداری و پروسههای زمانبری برای تولید مواجه و از ادامه مسیر دلسرد میشود.
نظر شما