ویدا موسوی در گفت و گو با خبرنگار تئاتر ایرنا، درباره اجراهای تئاتر کمدی و اینکه آیا این اجراها به عنوان یک کارگردان تئاتر با تعریف چنین گونهای از تئاتر مطابقت دارد یا خیر؟ اظهار داشت: در آثار تئاتر کمدی مثل بقیه گونهها در تئاتر کارهای فاخری هم مشاهده شده است. اما امروز به سمتی رفتیم که به جای کمدیهای موقیعت، کمدیهایی را داریم که بازیگران و نویسندگان این گونه بیشتر به سمت کارهای تجاری رفته اند و اقبال عمومی نسبت به آنها کمتر میشود. ما حتی مخاطب کمدی خودمان که سالهای سال زیاد بودند را داریم از دست میدهیم.
به گفته او، تئاترهای کمدی در سالهای گذشته به نسبت ژانرهای دیگر، مخاطبان بیشتری را به خود اختصاص داده بود. اما اکنون، تئاتر کمدی ما به سمت کارهای تجاری رفته و این باعث میشود که عملا کار کمدی را به چشم کار فاخر دیده نشود و نگاه پولسازی به آن وجود دارد.
موسوی افزود: این مساله به بدنه تئاتر کمدی لطمه جدی وارد میکند. باید فکری به حال آن کرد. چون کار کمدی واقعا دیگر به سمت یک سری جُنگ و اتفاقها و موقعیتهای هجو و سبک رفته است.
او درباره حضور سلبریتیها در کارهای تئاتری و این که این حضور میتواند به تقویت تئاتر کمک کند یا اینکه در راستای تجاری شدن تئاتر است؟ اظهار داشت: سلبریتیهایی که خودشان از تئاتر شروع کردهاند و وارد این عرصه شدهاند، قاعدتا به تئاتر کمک هم میکند. چون مردم چهرهها را دوست دارند و چنین کارهایی میتواند با اقبال عمومی بیشتری مواجه شود. سلبریتی صرفا واژهای برای افراد مشهور در سینماست و حضور اینها در تئاتر آسیب جدی به آن میزند.
کارگردان نمایش لجنخوار، الیکا عبدالرزاقی را بهترین کمدین زن خواند و گفت: کارگردانهایی که به سمت سلبریتیها میروند تخصصی در زمینه تئاتر ندارند. چون تئاتر ما آنقدر در اقتصادی مظلوم واقع شده که بچهها خیلی وقتها ناخواسته کارهایی انجام میدهند که دستکم به لحاظ تخصصی در حیطه کاری ما درست نیست.
نظر شما