۲۷ شهریور ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9631937
T T
۰ نفر
نگاهی به یازدهمین جشنواره رویان و اولین جایزه دکتر کاظمی ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/06/27 علمی آموزشی.گزارش.رویان.جشنواره تعداد 358 طرح پژوهشی از 43 کشور جهان به دبیرخانه یازدهمین جشنواره تحقیقاتی رویان ارسال شد که از رشد 30 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است در این دور از جشنواره اولین جایزه دکتر کاظمی به محقق برتر سلول های بنیادی اهدا شد.
به گزارش ایرنا از یازدهمین جشنواره تحقیقاتی رویان در این دور از جشنواره اولین جایزه دکتر کاظمی به پروفسور رودولف ینیش دانشمند برجسته زیست شناسی و سلول های بنیادی اهدا شد و قرار است هر سال برنده این جایزه به عضویت کمیته تعیین نامزدهای دریافت جایزه درآید.
ینیش از مبتکرترین وخلاق ترین دانشگران در زمینه زیست شناسی تکوینی، تنظیم بیان ژن و زیست شناسی سلول بنیادی و خالق نخستین گونه موش تراریخته است.
دکتر ینیش در نگارش بیش از 40 مقاله تحقیقاتی شرکت داشته و جوایز و تقدیرنامه های فراوانی را نیز دریافت کرده است. او دانشمند برگزیده فرهنگستان ملی علوم آمریکا در سال 2003 و جایزه بنیاد پیتر گروبر در زمینه ژنتیک است.
علاوه بر این، جایزه رابرت کوخ برای برتری در زمینه دستاوردهای علمی، جایزه بنیاد سرطان چارلز رودولف براپرچر، مدال مکس دلبروک برای پزشکی مولکولی و جایزه بنیاد ویلسک برای دستاوردهایش به او اعطا شد که این همه تنها بخش کوچکی از افتخارات و جوایز بیشماری است که کسب کرده است.
ینیش در طول زندگی حرفه یی خود، استاد راهنمای بیش از 200 دانشجو و محقق فوق دکتری بوده است که بسیاری از آنها به افرادی برجسته در زمینه کاری مربوطه به خودشان تبدیل شدند. او به کشورهای مختلف دنیا سفر کرده و مروج تبادلات و همکاری علمی بین المللی بوده است.
زنده یاددکتر سعید کاظمی آشتیانی دانشگر برجسته تحقیقات سلول های بنیادی و پایه گذار پژوهشگاه رویان است.
در یازدهمین جشنواره بین المللی رویان از 91 داور ایرانی و 73 داور بین المللی در ارزیابی طرحها بهره گرفته شد.
به گفته دکتر حمید گورابی رییس پژوهشگاه رویان حضور دانشمندان ایرانی که پژوهش های خود را در مراکز تحقیقاتی داخل کشور انجام داده اند، در بین پنج طرح برتر گروه ها و برندگان نهایی بخش بین الملل موید پیشرفت های علمی کشور در سال های اخیر است.
رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جشنواره رویان حرکتی غیردولتی و با پشتیبانی شرکت ها و موسسات حامی است اظهار داشت: امیدوارم که برندگان امسال و همچنین تمامی سخنرانان خارجی کنگره همچون سال های گذشته سفیر صلح و دوستی ملت ایران به تمام جهان باشند و از طریق تحقیقات مشترک علمی، باعث پیوند ملت ایران و سایر ملل دنیا شوند.
علاوه بر این در یازدهمین جشنواره تحقیقاتی رویان در گروه ژنتیک تولید مثل از دکتر آنا باشامبو از فرانسه با طرح اثر جهش ژن NR5A1 در ناکارآمدی تخمدانی و در گروه بیولوژی و فناوری سلولهای بنیادی از دکتر هومن صدر اردکانی از ایران - هلند با طرح تکثیر سلول های بنیادی اسپرماتوگونی در محیط آزمایشگاهی تقدیر شد.
در گروه ناباروری زنان از دکتر لوئیس توکوماکا آجونوما از نیجریه با طرح نگرش جدید به چگونگی القای ناباروری در زنان از طریق عفونت کلامیدیا و در گروه جنین شناسی از دکتر محمد حسین نصر اصفهانی، محقق پژوهشگاه رویان با طرح روش های جدید در انتخاب اسپرم برای استفاده در تلقیح داخل سیتوپلاسمی اسپرم تقدیر شد.
همچنین در گروه بیولوژی و فناوری سلولهای بنیادی (طب ترمیمی ) از دکتر استفانو پلوچینو از ایتالیا با طرح اثر پیوند سلول های بنیادی عصبی انسان در بهبود التهاب مغزی از نوع خود ایمنی در پستانداران غیر انسان تقدیر شد.
در بخش برگزیدگان داخلی جشنواره یازدهم رویان نیز از دکتر طاهره معدنی با طرح بهبود میزان حاملگی در سیکل های کمک باروری، دکتر سراج الدین وحیدی با طرح شیوع ناباروری اولیه در جمهوری اسلامی ایران و دکتر عباس پیرایی و نیز دکتر مهرداد نوروزی نیا تقدیر شد.
یازدهمین جشنواره بین المللی تحقیقات باروری و سلول های بنیادی رویان شامگاه پنجشنبه 25 شهریور ماه با تقدیر از برترین ها در دو بخش بین المللی و داخلی در محل پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به کار خود پایان داد.
علمی/ 1920 شماره 033 ساعت 14:18 تمام
۰ نفر