داریوش فرهنک: تئاتر بدون حمایت بی قید و شرط دوام نمی آورد
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/10/22
فرهنگی.فرهنک.تئاتر
نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش گالیله گفت: هنر تئاتر تا زمانیکه
حمایت بی قید و شرطی از آن نشود دوام نخواهد آورد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، داریوش فرهنک در نشست خبری این نمایش که
روز سه شنبه با حضور سه بازیگر دیگر آن در سالن کنفرانس تئاتر شهر
برگزار شد، دلیل دوری 30 ساله خود از صحنه را وضعیت حقیرانه و نگاه تنک
نظرانه حاکم بر تئاتر کشور در سالهای پس از انقلاب عنوان کرد.
وی همچنین درباره بازگشت خود به تئاتر گفت: علاقه مند بودم روزی به تئاتری
بازگردم که متعلق به من باشد و وضعیت حقیرانه آن را با اجرای نمایشی
خانه تکانی کنم.
فرهنک، بخشی از نگاه حقیرانه به وضعیت تئاتر را مرتبط با اختصاص بودجه
ناچیز به آن دانست و افزود: با بودجه سه یا چهار میلیارد تومانی قرار
نیست اتفاقی مهمی در تئاتر کشور رخ دهد.
این نویسنده و بازیگر و کارگرادن تئاتر درخصوص انتخاب نمایش گالیله برای
اجرا گفت: گالیله نمایشنامه ای است که می توانستم آنچه را که در نظر
داشتم به صحنه بیاورم.
وی افزود: نمایشنامه گالیله را دو سه بار با رنج و سختی مورد مطالعه قرار
دادم و در نهایت توانستم آن را به پایان برسانم و اما اجرای نسخه اصلی
آن برای مخاطب جذاب نبود از این رو این نمایشنامه را به اتفاق سعید
شاهسواری با برداشتی آزاد از متن و با پرهیز از هرگونه شعارگرایی و در
نظر گرفتن وضعیت کنونی جامعه مورد بازنویسی قرار دادیم.
فرهنک گفت: نمایشنامه گالیله بیانگر افکار و سلیقه هاست و در آن تقابل
جهل در برابر عقل، تقابل جامعه کهنه در قبال جامعه نوین و روشنایی در
برابر تاریکی نمایش داده می شود.
این کارگردان تئاتر درخصوص برخی اظهارات مبنی تصمیم حمید سمندریان برای
صحنه بردن این نمایش نیز گفت: من همواره جاده صاف کن آقای سمندریان بوده
ام، او سال ها پیش نیز تصمیم داشت نمایش دایره گچی قفقازی را به صحنه
ببرد که در نهایت من آن را در سال 1358 اجرا کردم.
وی افزود: از سوی دیگر آقای سمندریان نیز خود تصمیم گرفتند که این اثر
نمایشی را اجرا نکنند و هیچ منعی برای او و گروه همراهش برای به صحنه
بردن آن وجود نداشت.
فرهنک در ادامه گفت: نمایشنامه گالیله نیز طبق روال به مرکز هنرهای
نمایشی پیشنهاد داده شد و پس از بازبینی مجوز تمرین و اجرا گرفت و مرکز
هنرهای نمایشی نیز با نگاه حمایتی با گروه همکاری کرد.
این نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر درخصوص انتخاب بازیگران این نمایش
گفت: در این اثر نسل های مختلف بازی می کنند، نمایش گالیله یک اثر
روشنگرانه و روشنفکرانه است و به تبع اشتراک سلیقه مهمترین عنصر انتخاب
بازیگران بود و همچنین با توجه نیاز متن، مناسبت ترین بازیگران برای نقش
ها برگزیده شدند.
فرهنک همچنین درباره اجرای این نمایش در آخرین شب جشنواره تئاتر فجر گفت:
گالیله نمایشنامه سختی است و با توجه به فرصت محدود تا زمان اجرا در
جشنواره، هیچ تصویری را از به صحنه بردن آن در روز تعیین شده وجود ندارد
و بطور قطع اگر اجرا شود نیز با کاستی های همراه خواهد بود.
وی افزود: این نمایش برای من جنبه حیثیتی و برای گروه اهمیت ویژه ای دارد
و امیدوارم آن چه را که برای تماشاگر اهمیت دارد در آن ارائه دهم.
فرهنک با بیان اینکه اجرای نمایش گالیله برای جوان ها جریان ساز خواهد شد
افزود: من سوداهایی برای تئاتر دارم و شاید پس از این نمایش دیگر به
تئاتر بازنگردم از این رو قصد دارم با این اثر قدمی برای تئاتر کشور
بردارم.
در ادامه این نشست نیز مسعود کرامتی دیگر بازیگر نمایش گالیله، جذاب بودن
این اثر و همچنین همکاری با داریوش فرهنک را از جمله دلایل حضور خود در
این نمایش عنوان کرد.
کاوه خداشناس بازیگر جوان این نمایش نیز ضمن ابراز خوشحالی از همکاری با
گروه نمایش گالیله افزود: امیدوارم لیاقت این اتفاق را داشته باشم و
بتوانم از عهده آن نیز برآیم.
نعمت اسداللهی بازیگر نقش اسقف بزرک در نمایش گالیله نیز از تغییر به
عنوان یکی از اصول اعتقادی برتولت برشت نام برد و افزود: هدف غایی و
نهایی در آثار برشت توجه دادن تماشاگر به واقعیت و شرایطی است که در آن
زندگی می کند.
وی ابراز امیدواری کرد گالیله نمایشی ماندگار در تاریخ تئاتر ایران شود.
نمایش گالیله به کارگردانی داریوش فرهنک قرار است در آخرین شب برپایی
بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه ببرد.
نمایشنامه گالیله با نگاهی به نمایشنامه ای معروف از برتولت برشت توسط
سعید شاهسواری و زیر نظر داریوش فرهنک نوشته شده است.
امین تارخ، رحیم نوروزی، سهیلا رضوی، نورا هاشمی از جمله دیگر بازیگران
این نمایش هستند.
بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از دوم تا 11 بهمن ماه در
تهران برگزار می شود.