۱ شهریور ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 9732677
T T
۰ نفر

"نرگس" ، مجموعه ای که در عکس خود گل کرد

۱ شهریور ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 9732677
"نرگس" ، مجموعه ای که در عکس خود گل کرد # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/06/85 فرهنگی.تلویزیون.فیلم.نرگس مجموعه تلویزیونی"نرگس" ساخته سیروس مقدم از آثار نمایشی شبکه سوم سیما که مضمونی اجتماعی با پس زمینه موضوع خانوادگی را دستمایه قرار داده ، در این روزها با اقبال مخاطبان روبه رو شده است. این مجموعه دایره ای از آدم ها با خصوصیات متفاوت ، اما دارای سرنوشتی مشترک را در طرح موضوع داستانی خود دارد و تلاش می کند، پرده ای از طبقات مختلف اجتماعی در قالب گفتمانی گنک و کسالت بار از آدم های زائد را نشان دهد. "شوکت" و "نرگس" شخصیت های محوری این مجموعه،درتناقض های آشکار رفتاری ،گفتاری ، دوئلی نابرابر، غلو شده و کش دار را که در پاره ای مواقع برای مخاطب ، ملال آور است به نمایش گذاشتند. هرچند که اقبال عمومی به مجموعه نرگس فارغ ازاشکالات فنی،ساختاری،مضمونی و نوع روایی آن، با نقش آفرینی هنرمند فقید "پوپک گلدره" با جذابیت خاصی همراه شده است. پوپک دراین مجموعه،آخرین پلان های هنری اش را ثبت کرد و رفت اما خاطره او با نرگس گره خورد و مخاطبان را درخانه، بوستان و خیابان به پای جعبه کوچک تلویزیون کشاند. مجموعه نرگس ، فارغ از مباحث مورد اشاره در بخش موضوعی با اشکالات اساسی از منظرنوشتاری ، شخصیت پردازی ، زمانبندی و تفکیک موضوعی روبه رو است. شوکت ، نرگس ، نسرین، بهروز، اعظم، احسان، زهره، مجید،ابراهیمی، محتشم، زن دوم و دیگران ، به جز چند شخصیت محوری که داستان برحضور پررنک و در پاره ای اوقات اغراق شده آنان تاکید دارد،زائد وکسالت باربه نظر می رسند. "غرور" ، "تعصب" و "قدرت نمایی" بی منطق شوکت (حسن پور شیرازی ) به عنوان نماینده طبقه "نوکسیه" که خود را"پدرخوانده"بازار پارچه می داند و معیاراو برای ارتباط با دیگران اطاعت پذیری محض، منفعت جویی و درنهایت پول است در مواجهه با دختری تنها( نرگس ) که پدر و مادراز دست داده و در خانه - باغ قدیمی عمویش روزگار می گذارند، چیست ؟ این پرسشی است که مخاطب با هر بار دیدن مجموعه نرگس از خود می پرسد ، شوکت به دنبال چیست ؟ کسی که همه چیز دارد، اصرارش بر زورآزمایی با دختری بی پناه که صرفا خوشبختی خواهرش که عروس اوست ، می خواهد. نرگس که خود دچار بی ثباتی شخصیتی و نوعی مداخله جویی رفتاری در زندگی خصوصی خواهرش شده است و از سویی حس مادری اما غلو شده و کاذب نسبت به نسرین و بهروز دارد ، در انتخاب راه آینده اش و ازدواجش دچار تردید است. احسان که خود کارفرمای نرگس بوده و از سویی پس از ازدواج نافرجامش دل به ازدواج دوباره با نرگس بسته ، ناخواسته و در شکلی تصنعی وارد ماجراهای شوکت و نرگس شده و در این میان با تهدید و خسارت رو به رو می شود. مجموعه نرگس ، حاوی برخی نکات براحوالات طبقات مختلف اجتماعی است ، کاستی هایی که در حوزه روابط اجتماعی بر تناقض های رفتاری در جامعه امروز بیشتر نمایان است. مجموعه نرگس را نمی توان منطبق با واقعیت های امروز جامعه دانست، هرچند در برخی بخش های موضوعی، طرح مباحث با احوالات طبقه نوکسیه و مرفه،همخوانی داشته باشد. برخی کارشناسان حوزه فیلم و سینما معتقدند که دامن زدن به برخی مباحث حاشیه ای و تبلیغی ، فارغ از فرم و محتوای مجموعه نرگس به اقبال مخاطب به این سریال شبانه منجر شد. شخصیت پردازی های تک بعدی ، استفاده از فضاهای بسته، نبود انسجام در روایت داستان ، حضور افراد و شخصیت های زائد ، ایجاد گره های زائد در داستان و در نهایت کش داربودن قصه ، در روزهای آتی مخاطب را اذیت خواهد کرد. داستان نرگس به دلیل نوع ساختار و محتوا ، دارای قابلیت روایی در قالب 30 قسمت است ، هرچند دست اندرکاران شبکه سه سیما بر ادامه آن تا پایان تابستان اصرار دارند. مجموعه نرگس را نمی توان ترجمان طبقات اجتماعی و دغدغه جامعه ایرانی دانست ، چرا که حتی انتخاب عشق دراین اثربه عنوان نقطه ی تلاقی با این کیفیت و تصویر در جامعه ما مصداقی ندارد. تصویرگری از رمئو و ژولیت ، شیرین و فرهاد، دارا و ندار، لیلی و مجنون و آثاری این چنینی چه در قالب سینما و یا تلویزیون با اقتباس از رمان ها و ادبیات ، صورت گرفته و انطباق آن با برداشت کارگردان از روزگار خود امکان پذیر است. نه بهروز عاشق سینه چاک است و نه نسرین معشوق جذاب در داستان نرگس ، بلکه مجموعه ای از آدم های گرفتار در غرور و تعصبی کور که منطق را فارغ از جامعه بیرونی ذبح می کنند. هرچند که مجموعه نرگس با وجود لکنت موضوعی و روایی، حاوی نکته های ظریف تربیتی و رفتاری برای نسل نو و خانواده ها است امااز انبوه تولیدات متوسط تلویزیونی است که در مقطعی با اقبال مخاطب روبه رو وبا گذرزمان به فراموشی سپرده می شود. فراهنک 1010/ 1515
۰ نفر