ایرنا - همدان - شب یلدا یا همان شب چله برای دخترانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند و یا در مراحل نامزدی و عقد به سر می‌برند، حال و هوای دیگری دارد و همدانی‌ها در آیین خانواده‌ها برای این نوعروس‌ها خنچه‌ای از میوه و تنقلات هدیه می‌برند.

یکی از رسم‌های باستانی ما ایرانی‌ها شب چله یا همان شب یلدا است. از دیرباز رسم بر این بوده که تازه دامادها در شب یلدا برای نوعروس خود طبق پیش کشی می‌برند. هر رسمی که از گذشته به یادگار مانده، دلیل و فلسفه ای دارد. شب چله‌ای بردن هم بی دلیل نیست. شاید یکی از دلیل‌های چله‌ای بردن برای تازه عروس ها، دیدار و بهانه برای با هم بودن بیشتر دو خانواده و ابراز محبت به نوعروس باشد. در روزگاران قدیم نامزدها تنها در شب‌های خاصی اجازه داشتند، یکدیگر را ببینند و یلدا یکی از آنها بود. بردن شب چله‌ای بهانه ای بود تا این دو همدیگر را بیشتر ببینند.

در این شب خانواده عروس خود را برای پذیرایی از خانواده داماد آماده می‌کنند. بر اساس سنت‌های ایرانی، رسم بر این است که در بلندترین شب سال خانواده‌هایی که تازه وصلت کرده اند، دور هم جمع شوند و خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن بگیرند. در این میان هدیه‌هایی هم از طرف خانواده داماد به عروس تقدیم می‌شود که لبخند پر رنگ تری را روی چهره عروس خانم می‌نشاند تا شادی و نشاط این شب بلند بیشتر شود.

گرفتن فال حافظ از آیین‌های این شب است. تزیین هدیه‌های شب یلدا هم نکته دیگری است که خیلی از خانواده ها به آن توجه می کنند. برای تزیینات بیشتر از روبان های قرمز استفاده می شود که در کنار انار و هندوانه قرمز، ترکیب رنگی زیبایی ایجاد می کند.

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha