خانه خلاق فناوری و نوآوری کردستان تا پایان سال راه‌اندازی می شود

سنندج- ایرنا- سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی کردستان با بیان اینکه مهارت فقط در کلاس درس ایجاد نمی‌شود و نیاز به زیرساخت دارد، گفت: خانه خلاق فناوری و نوآوری استان تا پایان سال جاری راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا،  شاهین فکور روز شنبه در نشست خبری به مناسبت سی و یکمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی، کاربردی در کشور در سنندج اظهار داشت: تا پایان امسال، هر مرکز علمی کاربردی یک رویداد شتاب دهنده برگزار کرده و صاحب یک مرکز فناوری و نوآوری خواهد شد.

وی با بیان اینکه زیر ساخت های فناوری شبکه ای بوده که برای پژوهش های متناسب با نوآوری دنیا لازم است، افزود: کار تصنعی و شعاری انجام نمی دهیم و در این راستا با رویدادهای استارت‌آپ، برای ایده‌های جوانان فضایی فراهم می کنیم تا در صورت تایید تبدیل به فناوری شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان اضافه کرد: اگر راهبردهای این دانشگاه منتهی به اشتغال شود مسیر خود را درست پیموده است، بنابراین این مراکز دانشگاهی باید به مراکز کاریابی تبدیل شوند و در قالب دوره های مهارتی دانش آموختگان را برای ایجاد شغل پرورش دهد.

فکور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره تناسب رشته‌های مهارتی این دانشگاه با طرفیت های استان از جمله کشاورزی و معدن اظهار داشت: در گذشته برخی مراکز جامع علمی، کاربردی دولتی وجود داشت که بنا به هر سیاستی برچیده شد و یکی از آنها مرکز جهاد کشاورزی بود.

وی در ادامه پاسخ به این سوال گفت: در بازنگری جدید به دنبال ایجاد رشته‌هایی متناسب با طرفیت های استان از جمله معدن و کشاورزی هستیم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان بر تمرکز بر دوره های کوتاه مدت پودمانی در راستای ایجاد مهارت تاکید کرد و افزود: آموزشی که مهارت خلق کند در این دوره مدنظر قرار دارد.

فکور ادامه داد: دانشجویانی که دوره کارشناسی را در مرکزی غیر از علمی کاربردی می گذرانند، ۲ ترم آخر را در ۲ مقطع ۶ ماهه پودمانی می توانند بگذرانند و یا ۲ سال آخر تحصیل خود را در دانشگاه جامع علمی کاربردی دوره مهارت ببینند.

وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه سهم بخش مهارت از آموزش های کاربردی ۵۰ درصد می شود که توجه بیشتر دولت و مسوولان به این دانشگاه را می‌طلبد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان تاکید کرد: نمی خواهیم به جمعیت بیکار دانشگاهی اضافه کنیم، لذا به دنبال اشتغال و کارآفرینی هستیم تا ماموریت دانشگاه را به درستی به پیش ببریم.

فکور ۴۳ درصد جمعیت بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی اعلام کرد و گفت: دنبال اقتصاد آموزشی نباشیم بلکه این اقتصاد مهارتی است که می‌تواند ثروت آفرین باشد.

وی ادامه داد: آموزش مهارت‌آفرین در گرو استفاده از اساتید آچار به دست است یعنی از نیروی ماهر و دارای مهارت با عنوان مدرس خبره استفاده می‌شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان به این هم اشاره کرد که در استان ۱۳ مرکز اموزشی علمی و کاربردی وجود دارد و در این مراکز سه هزار و ۳۰۰ نفر مشغول به تحصیل هستند و امسال در مهر ماه نیز هزار و ۲۰۹ نفر پذیرش شدند.

فکور یکی از راهبردهای این دانشگاه را بین المللی شدن آن عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت های مراکز، از جمله مرزی بودن شهر محل مرکز، نیازسنجی و نیازآفرینی انجام می شود، ضمن اینکه ارتباط دو سویه با اقلیم کردستان عراق در قالب همایش و کنگره برقرار شده و گام به گام به سوی پذیرش دانشجو پیش می رویم.

در سال ۱۳۷۰ شورای عالی آموزش های کاربردی انقلاب فرهنگی طرح تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی را با هدف تامین نیاز بازار و نه آموزش عالی مطرح و تاسیس آن به تصویب رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha