به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی گودرزی روز سه شنبه در دیدار با رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان اظهار داشت: از این تعداد ۳۴ مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری و نوآوری فعالیت می کنند و هدف اصلی مراکز یاد شده این است که دانشجویان را وارد بازار کار کنند و در تبدیل ایده به تولید گام مفیدی بردارند.
وی با بیان اینکه ۴۳۴ دانشجو شاغل به تحصیل در موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی در مرکز علمی، کاربردی جهاددانشگاهی سنندج تحصیل می کنند، افزود: موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، بزرگترین موسسه آموزش عالی کشور از نظر تعداد دانشجو و وسعت جغرافیایی است و سه هزار استاد هم در آن تدریس می کنند.
رییس موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی جهاددانشگاهی با بیان اینکه اعتبار و بودجه اختصاصی در مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی برای توسعه هزینه می شود، تاکید کرد: مزیت مراکز این نهاد نسبت به سایر مراکز علمی کاربردی در همین زمینه است و میطلبد توجه بیشتری به آن شود.
گودرزی برای اجرای برنامه های توسعه ای در مراکز علمی، کاربردی جهاد دانشگاهی کردستان اعلام آمادگی کرد.
لزوم تقویت زیست بوم نوآوری و فناوری در مراکز علمی کاربردی
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان هم در این دیدار اظهار داشت: مراکز فعال جهاددانشگاهی، ۲ صفت کار جهادی و علمی و دانشگاهی را باهم دارند و این تمایز مهمی برای فعالیت در این مراکز است.
شاهین فکور، کاربردی شدن دانشگاه علمی کاربردی را در گرو تقویت زیست بوم نوآوری و فناوری دانست و گفت: نگاه مدرک گرا تنها به افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار جامعه کمک می کند و برای جلوگیری از آن باید زیست بوم نوآوری در استان تقویت شود.
وی با بیان اینکه مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کردستان از فعالترین مراکز علمی کاربردی است، افزود: در حوزه فناوری و آموزش خدمات مطلوبی توسط این مراکز در استان ارائه شده است.
وی با تاکید بر هدایت دانشگاه به سمت آموزش مهارتی، اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه مقرر شد که ۳۳ درصد آموزش ها کاربردی و مهارتی باشد که تا کنون تنها ۱۴ درصد آن محقق شده است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی قدم مثبتی برای عملیاتی کردن شعار آموزش مهارتی و کاربردی برداشته است، افزود: دانشگاه جامع علمی، کاربردی استان هم همت خود را برای اشتغال آفرینی صرف می کند.
فکور با اشاره به اهمیت تخصیص بودجه های کشوری و متمرکز به مراکز علمی کاربردی استان اظهار داشت: برنامه توسعه ای مهمترین راهکار جذب کامل بودجه و اعتبار است.
وی با تاکید بر اینکه مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی می تواند با برگزاری کارگاه، استارت آپ و رشته های مقطع دار در جذب این اعتبارات سرآمد باشد، افزود: دانشگاهها باید با آیندهنگری در قالب دوره های کوتاه مدت به سمت اشتغالزایی و کاربردی شدن علوم حرکت کنند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان با یادآوری اینکه هیچ مرکز جدیدی در این استان راه اندازی نمی شود مگر اینگه صنعتی باشد، اضافه کرد: کاریابی مهمترین محور فعالیت مراکز علمی کاربردی استان باید باشد.
دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان دارای ۱۲ مرکز تحت سرپرستی، ۱۳۱ رشته کاردانی، ۸۷ رشته کارشناسی و سه هزار و ۱۰۰ دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته است.
نظر شما