ناصر قربانیان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، خاطرنشان کرد: در قانون ۱۷ درصد حاشیه سود برای تولید در نظر گرفته شده اما بنا به تصمیم سازمان حمایت، تراکتورسازی هم اکنون تولیداتش را با حداقل حاشیه سود یعنی ۱۰ درصد و بدون دریافت ریالی تسهیلات و یارانه یا هر نوع کمکهای دولتی تولید و عرضه می کند.
وی با اشاره به اینکه تراکتورسازی مواد اولیه خام را تحویل و محصول نهایی به نام تراکتور را تحویل بازار می دهد، تاکید کرد: این مواد اولیه که هیچگونه عملیاتی روی آن انجام نشده حتی گاهی با حاشیه سود فراتر از ۱۷ درصد به دست مشتری از جمله تراکتورسازی می رسد در حالی که همین مواد بعد از کلی اقدامات با پشتوانههای همانند سرمایه، تکنولوژی، دانش فنی، ابزار و ماشین آلات، نیروی انسانی به محصول نهایی به نام تراکتور، آن هم صرفاً تنها با حاشیه سود ۱۰ درصد تبدیل می شود.
قربانیان اظهار کرد: در حال حاضر تمام تلاش و همت سازمانهای مربوطه برای حمایت از بخش کشاورزی و کشاورز در کشور به تراکتورسازی معطوف شده و همه فشارهای حمایتی در این بخش بر دوش تراکتورسازی سنگینی می کند چرا که سازمانهای مربوطه به جای اختصاص سوبسیدها، تسهیلات، ارائه مواد اولیه تولیدی با کمترین قیمت برای تولید تراکتور به منظور کاهش قیمت بهای تمام شده و از تراکتورسازی می خواهند تا تولیدات خود را با کمترین قیمت و بهترین کیفیت به مشتری ارائه کند.
وی اضافه کرد: باتوجه به اهمیت و نقش این حوزه نه تنها در امنیت غذایی بلکه در سطح کلان، توسعه و پیشرفت کشور، این حمایت ضرورتی غیر قابل انگار می باشد اما این ضرورت وقتی به بار خواهد نشست و ثمرات آن به بطن جامعه تزریق می شود که از طرف تمامی ارگانها صورت گیرد نه اینکه انتظار داشته باشیم صرفا تراکتورسازی تولیداتش را با کمترین حاشیه سود به مشتری ارائه کند در حالی که مواد اولیه مورد نیاز تولید محصولاتش را با بیشترین قیمت تهیه می کند و یا پرداخت تسهیلات و سوبسیدهای قانونی معمول در کشور و حتی دنیا به کشاورز برای خرید همین تراکتور با کمترین قیمت هم پرداخت نمی شود.
وی اظهار کرد: وقتی تراکتورسازی با حاشیه سود منطقی و اصولی اقدام به عرضه تولیداتش کند منافع حاصل از آن عاید بیش از ۶۰۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ در اقصی نقاط کشور می شود که به عنوان تامین کننده با تراکتورسازی همکاری دارند و این امر منجر به تولید قطعات با کیفیت بالا شده و در نتیجه محصول نهایی با مطلوبیت مشتری به دست مصرف کننده خواهد رسید و حتما این زنجیره به سایر بخشها از جمله امنیت غذایی ایده آل در کشور نیز تسری خواهد یافت.
قربانیان خاطرنشان کرد: تراکتورسازی با بیش از ۶ دهه قدمت تولیدی در کشور، از ماشین آلات و تجهیزاتی برای تولید محصولات خود استفاده می کند که گاهی دارای بیش از ۳۰ سال عمر می باشند و به عبارتی ماشین آلات فرسوده محسوب می شوند و اگر به زودی فکری برای نوسازی این ماشین آلات و تجهیزات صورت نگیرد مطمئنا تبعات آن گریبان گیر نه تنها تراکتورسازی بلکه جامعه صنعت و کشاورزی کشور خواهد بود و برای جلوگیری از خسارت جبران ناپذیر یاد شده نگرش منطقی و اصولی به مبحث تولید، تعیین قیمت، حاشیه سود در تولید تراکتور نیاز است.
مجتمع تراکتورسازی ایران سازندهٔ انواع تراکتور، کامیونت، موتور و قطعات ریختهگری در تبریز و شرکت های اقماری است.
این شرکت ظرفیت تولید ۳۵ هزار دستگاه تراکتور، ۳۰ هزار هزار دستگاه موتور دیزلی، ۳۳ هزار تن انواع قطعات آهنگری و ۵۴ هزار تن انواع قطعات ریختهگری را در سال دارد.
نظر شما