شهرکرد- ایرنا- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش محسوس بارش‌ها در استان در سال آبی جاری، گفت: میزان بارش‌ها در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۳۳ درصد کاهش دارد.

مهران چراغپور روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با گذشت حدود ۲ ماه از فصل زمستان تنها ۲۳۱ میلیمتر بارش در استان به ثبت رسید که این میزان بارش در مقایسه با ۳۴۴ میلیمتر بارش دوره مشابه میانگین بلندمدت با کاهش قابل توجهی روبرو است.

وی ادامه داد: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی در بهمن‌ماه امسال بارش موثری نخواهیم داشت و بارش‌های اسفندماه نیز بیشتر به شکل باران خواهد بود از این‌رو روند تداوم خشکسالی در استان با شدت بیشتری تداوم خواهد یافت.

چراغپور، میانگین استاندارد بارش سالانه استان را ۵۸۰ میلیمتر اعلام کرد و گفت: بارش‌های سال آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت با ۶۰ درصد کاهش روبرو است و برای رسیدن به میانگین استاندارد به ۳۴۹ میلیمتر بارش نیاز است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری، ارتفاع کنونی برف در ایستگاه کوهرنگ را ۱۷ سانتی‌متر اعلام کرد و گفت: این در حالی است که ارتفاع برف در دوره مشابه میانگین بلندمدت حدود ۱۱۵ سانتی‌متر بود که این موضوع به شدت منابع آب زیرزمینی استان را تهدید می‌کند.

چراغپور با اشاره به افزایش دمای هوای استان در زمستان امسال، اظهار داشت: میانگین دمای پاییز امسال یک درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از سال گذشته بود و این روند افزایش دما در فصل زمستان نیز در بیشینه دمای استان محسوس است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

خشکسالی‌های اخیر از سال ۸۶ در این استان آغاز شد و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

برچسب‌ها