به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی موجب طراحی آییننامه جدید شد که برای ناشران سوالاتی را به همراه داشت. یکی از مسائلی که در آییننامه سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به ناشران ابلاغ شدهاست، لزوم پرداخت سه درصد از فروش ناشر در نمایشگاه بینالمللی کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
شهرام جهانگیری، مدیر انتشارات چترنگ در گفتوگو با خبرنگار کتاب ایرنا درباره اینکه این سه درصد پولی که از فروش به وزارت ارشاد داده میشود مربوط به فروش فیزیکی و مجازی است، اظهار داشت: در برابر این سه درصد باید سرویسدهی بهتری به ناشران انجام شود. خبر ندارم آیا برنامه خاصی برای بهبود وضعیت ناشران در نمایشگاه بینالمللی کتاب دارند و میخواهند امکانات خاصی به ناشران بدهند؟ زیرا در روزهای ابتدایی برگزاری نمایشگاه کتاب، شاهد مشکلاتی مانند قطعی دستگاه پوز و مشکلات دیگری هستیم که ناشران را مجبور میکند زمان زیادی به دنبال مدیران نمایشگاه و مذاکره با آنها باشند.
در روزهای ابتدایی برگزاری نمایشگاه کتاب، شاهد مشکلاتی مانند قطعی دستگاه پوز و مشکلات دیگری هستیم که ناشران را مجبور میکند زمان زیادی به دنبال مدیران نمایشگاه و مذاکره با آنها باشند
این ناشر درباره تاثیر این اقدام بر معافیت مالیاتی ناشران و اقداماتی که در سالهای اخیر برای دریافت مالیات از ناشران انجام شدهاست، بیان کرد: در اسم، ناشران از مالیات معاف هستند، گاهی به تشخیص ممیز - کارشناسان امور مالیاتی- از ناشر مالیات میگیرند. البته فکر میکنم گاهی ممیزهای حرفهای برای بررسی شرایط ناشر تعیین میکنند. در کل ناشران معافیت مالیات دقیقی ندارند.
وی ادامه داد: حتی اگر این سه درصد از فروش ناشران دریافت نشود، اداره مالیات از میزان فروش ناشران با خبر است، زیرا همه مسائل در نمایشگاه مجازی کاملا آشکار است و فروشی در نمایشگاه فیزیکی پنهان نمیماند. فاکتور صادر شده از طرف ناشر، فروش او را مشخص میکند.
به گفته این ناشر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تصمیم بگیرد که ناشران از پرداخت مالیات معاف هستند یا نه. زیرا در طول سالهای اخیر گاهی از ناشران مالیات دریافت شدهاست. تا جایی که برخی از ممیزها نمیدانند قیمت پشت جلد کتاب و سود ناشر عددی متفاوتی است.
ناشران شرکتکننده در نمایشگاه فیزیکی، ملزم به حضور در نمایشگاه مجازی هستند
به گفته این ناشر نفس برگزاری همزمان نمایشگاه حضوری و مجازی تصمیم درستی نیست.
وی تاکیدکرد: دومین دوره نمایشگاه مجازی در بهمن ۱۴۰۰ و در فاصله کمی از اردیبهشت ۱۴۰۱، برگزار شد. باید مسئولان به این نکته توجه داشتهباشند که ناشران تعداد کارکنان محدودی دارند و پاسخگویی به مطالبات مخاطبان در نمایشگاه مجازی دشوارتر از نمایشگاه فیزیکی است، زیرا برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان در نمایشگاه مجازی باید تعدادی از کارمندان در دفتر انتشارات مستقر شوند.
جهانگیری با تاکید بر اینکه اگر ناشری بخواهد در نمایشگاه فیزیکی شرکت کند، مجبور به شرکت در نمایشگاه مجازی هم خواهدبود، افزود: اگر ناشر در نمایشگاه مجازی ثبت نام کند، میتواند در نمایشگاه فیزیکی حضور نداشتهباشد، اما اجبار کردند که اگر ناشر بخواهد در نمایشگاه فیزیکی شرکت کند، باید در نمایشگاه مجازی هم شرکت کند. این از نظر هماهنگ کردن پرسنل برای ناشر دشواریهای بسیاری به همراه خواهدداشت، زیرا ناشر باید تعدادی از نیروی خود را به نمایشگاه فیزیکی بفرستد و آنها هر روز با مسائل و مشکلاتی مواجه میشوند.
این ناشر ادامه داد: همچنین ناشر باید تعدادی از کارکنان خود را در دفتر نشر برای پاسخگویی به خرید مخاطبان نمایشگاه مجازی هماهنگ کند، زیرا یکی سفارشها را تحویل میگیرد، یکی بستهبندی میکند و به دفتر پست میرساند. باید توجه داشت که اگر ناشران سفارشهای نمایشگاه مجازی را در طول ۲۴ ساعت نفرستند، جریمه میشوند. در نتیجه فشار نمایشگاه مجازی به ناشران بسیار بالا است.
کاهش تخفیف در نمایشگاه این رویداد را بیرونق میکند
تخفیف نمایشگاه بینالمللی را به ۱۰ درصد کاهش دادند و این مساله نمایشگاه کتاب را بیرونق و کمرنگ میکند
جهانگیری با اعلام اینکه تخفیف نمایشگاه بینالمللی را به ۱۰ درصد کاهش دادند و این مساله نمایشگاه کتاب را بیرونق و کمرنگ میکند، بیان کرد: این مساله در خرید مردم تاثیر بالایی دارد، زیرا افراد مسیرهای طولانی را برای خرید از نمایشگاه بینالمللی کتاب طی میکنند.
مدیر انتشارات چترنگ تاکید کرد: دیگر موارد آییننامهای در سیودومین دوره برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب، تعداد افرادی است که میتوانند در غرفه حضور داشتهباشند. این تعداد بر اساس متراژ غرفه تعیین میشود.
جهانگیری درباره قانونی که تعداد کارکنان نشر حاضر در غرفه را تعیین میکند، گفت: گاهی قوانینی توسط مسئولان نوشته میشود در حالی که خودشان میدانند این قوانین عملی نیست.
وی افزود: برای مثال نمیتوان در غرفه ۱۸ متری فقط دو نفر از کارکنان نشر حاضر باشند. مخصوصا اگر ناشر شناخته شدهباشد، باید مدیر نشر یا معاون او، چند کارمند انتشارات برای ثبت، کارمندی برای کارت کشیدن و متخصصی برای توضیح درباره کتاب در غرفه حضور داشتهباشد. در این روزها حتی سوپرمارکتها هم توسط چند نفر مدیریت میشود.
گاهی قوانینی توسط مسئولان نوشته میشود در حالی که خودشان میدانند این قوانین عملی نیست
غرفهها به صورت تبعیضآمیز به برخی از ناشران تعلق میگیرد
مدیر انتشارات چترنگ، جایگیری غرفهها در نمایشگاه کتاب را به عنوان یکی از مشکلات ناشران در هر دوره از برگزاری این رویداد فرهنگی اعلام کرد و افزود: یکی از مشکلات ناشران که همیشه با آن مواجه هستند، این است که غرفهها به صورت تبعیضآمیز به برخی از ناشران تعلق میگیرد. مشخص است تعدادی از ناشران که نفوذ بیشتری دارند، میتوانند غرفههایی را در نقاط بهتر نمایشگاه و ناشران کوچک مجبورند غرفههای کوچک و پرت بگیرند.
وی ادامه داد: امیدوارم که روی موضوع غرفهها هم نظارتی انجام شود، زیرا ظاهرا افرادی که غرفه تقسیم میکنند ذینفع هستند. این مشکل ناشران را آزرده میکند و هر سال تکرار میشود. ما چند ناشر قدیمی بزرگ داریم، اگر قرار است کاغذ و غرفه به آنها داده شود، پس ناشران کوچک چه زمانی میتوانند رشد کنند؟