تیمورزاده: کتاب‌فروش پنج برابر ناشر در نمایشگاه سی‌وچهارم فروش داشت

تهران- ایرنا- به گفته مدیر انتشارات تیمورزاده، فروش کتاب توسط کتاب‌فروشان در نمایشگاهی که مختص ناشران بود به صنعت نشر لطمه زد، زیرا کتاب‌فروشان بیش از ناشران از یارانه این نمایشگاه بهره‌ بردند.

فرهاد تیمورزاده درباره کاهش تعداد کتاب فروش رفته در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرنگار کتاب ایرنا توضیح داد: شاید یکی از دلایل کاهش تعداد کتاب فروخته شده این باشد که امسال کتاب‌فروشان را در نمایشگاهِ کتابی که سال‌هاست به نام ناشران شناسنامه خورده، وارد کردند. این روند لطمه‌هایی به نشر زد؛ زیرا عملا بخشی از نقدینگی و یارانه ناشران در نمایشگاه کتاب به کتاب‌فروشان تعلق گرفت.

وی افزود: بخشی از فروش کتاب ناشران توسط کتابفروشان انجام شد که معمولا در مورد کتاب‌های پرفروش آنان اتفاق می‌افتد. این استدلال که در هر حال کتاب‌فروش، کتاب‌های فروش رفته را از ناشران تهیه خواهد کرد، ناشی از نگاه آنان است که خود دستی بر آتش نشر و چالش‌های آن ندارند و به این اصل بدیهی توجه ندارند که ناشران بر روی نقدینگی روزهای نمایشگاه کتاب چه حسابی باز کرده‌اند و چه تاثیری بر چرخه اقتصادی سازمان نشر آنان دارد.

شاید یکی از دلایل کاهش تعداد کتاب فروش رفته این باشد که امسال کتاب‌فروشان را در نمایشگاهِ کتاب وارد کردند

مدیرمسئول انتشارات تیمورزاده توضیح داد: صرف‌نظر از آنکه معمولا کتاب‌فروشان به ناشران یا موزعان پرداخت نقدی ندارند و کتاب را با تخفیف ۴۰ تا ۶۰ درصد از آنان دریافت می‎‌کنند و در هرحال پرداخت همین مبالغ با فاصله زمانی حداقل چهار-پنج‌ماه و گاهی تا یکسال به ناشر صورت می‌گیرد.

وی افزود: به اشکال احتمالی تهیه کتاب‌های تکثیر شده غیرقانونی ناشران و ارسال آن برای مخاطب نیز باید نگاهی جدی داشت که در هر حال می‌تواند خارج از چرخه تولید ناشر به سادگی با تهیه و ارسال کتاب‌های تقلبی از مجاری غیرقانونی به اقتصاد ناشران لطمه جدی وارد کند. بنا به دلایل پیش‌گفته شایسته نیست وزارت فرهنگ، بستری احتمالی و غیرقابل کنترل برای دور زدن ناشران را فراهم آورد در حالی‌که مخاطبان به سادگی می‌توانند کتاب مورد نیاز خود را از خود ناشر خریداری کنند.

تیمورزاده: کتاب‌فروش پنج برابر ناشر در نمایشگاه سی‌وچهارم فروش داشت

میلیاردها تومان یارانه کتاب فقط از طریق نمایشگاه مجازی عرضه می‌شد

مدیر مسئول انتشارات تیمورزاده با اشاره به آیین‌نامه نمایشگاه گفت: سال‌هاست در نمایشگاه کتاب هیچ ناشری حق ندارد کتاب ناشر دیگری را به فروش برساند مگر اینکه نمایندگی آن ناشر را دریافت کرده باشد. درباره این قانون اینقدر سختگیرانه رفتارمی‌شود که اگر دو ناشر با مشارکت یکدیگر و با نگاه اقتصادی و صرفه‌جویانه، کتاب یا کتاب‌هایی را منتشر کنند، فقط ناشری که فیپا را دریافت کرده می‌‎تواند کتاب را در غرفه نمایشگاهی خود عرضه و به فروش برساند.

تیمورزاده ادامه داد: در موارد مخالف این آیین‌نامه جریمه‌های سختی نظیر یک روز تعطیلی غرفه و در صورت ادامه تعطیلی تا پایان نمایشگاه و حتی محرومیت از نمایشگاه سال بعد (البته برای غیردوستان و غیر ارتباط‌داران!) در نظر گرفته می‌شد اکنون چه شد که به یکباره مجوز فروش کتاب غیر نه به یک نفر بلکه به ۲۰۰ نفر داده شد؟! اگر در ذهن عده‌ای شائبه‌ منافع جمعی خاص ایجاد شود آیا بیراه اندیشیده‌اند؟ به ویژه آنکه میلیاردها تومان یارانه کتاب فقط از طریق نمایشگاه مجازی عرضه می‌شد.

او افزود: در این دوره از نمایشگاه کتاب، اگر اجازه دادند کتاب‌فروشی‌های متعدد کتاب‌های ناشران را بفروشند، حداقل باید به ناشران همکار هم اجازه داده می‌شد که کتاب مشارکتی خود را عرضه کنند. اگر بناست هر کتابی را فقط یک ناشر عرضه کند، چرا ۲۰۰ کتابفروش باید بتوانند همان کتاب را در مجازی عرضه کنند؟

تیمورزاده: کتاب‌فروش پنج برابر ناشر در نمایشگاه سی‌وچهارم فروش داشت

کتاب‌فروشان بیش از ناشران از یارانه نمایشگاه بهره بردند

تیمورزاده با اعلام اینکه حدود ۲۰۰ کتاب‌فروش و سه هزار ناشر در این دوره از نمایشگاه کتاب به صورت مجازی حضور داشتند، ادامه داد: اگر همه‌ آمار را ارائه کنیم خواهیم دید که به طور متوسط هر کتاب‌فروش بیش از پنج برابر یک ناشر فروش داشته و در واقع به همین نسبت از یارانه بهره‌مند شده است.

اگر بناست هر کتابی را فقط یک ناشر عرضه کند، چرا ۲۰۰ کتابفروش باید بتوانند همان کتاب را در مجازی عرضه کنند؟

مدیر انتشارات تیمورزاده با تاکید بر اهمیت چرخه اقتصادی نمایشگاه برای ناشر توضیح داد: همه‌ ناشران بر روی فروش نقدی نمایشگاه کتاب حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. اگر قائل به این نگرش هستیم که ناشر نمی‌تواند مستقیما کتاب بفروشد و حتما باید حتی در عصر دیجیتال، توسط واسطه‌ای به نام کتاب‌فروش به دست مردم برسد، پس چرا چنین نمایشگاهی برگزار می‌کنیم؟ درحالی‌که فروش مجازی کتاب‌فروشان در سامانه خرید از کتاب‌فروشی در طول سال در چند نوبت برگزار می‌شود. چه اصراری بر تخصیص بخشی از یارانه نشر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب به غیر نشر بوده است؟!

او افزود: به دلیل مشکلاتی که در سامانه توزیع کتاب وجود دارد، بسیاری از کتاب‌های ناشران اصلا وارد مجموعه توزیع نمی‌شوند و اصولا مخاطب نمی‌تواند از انتشار آن کتاب‌ها آگاه شود. چه رسد به آنکه خریداری کند و این امر صرفا در نمایشگاه کتاب ناشران یا مراجعه به سایت ناشر محقق می‌شود. خلاف نظر گردانندگان نمایشگاه کتاب، من به عنوان ناشر حرفه‌ای و تخصصی اعلام می‌کنم فروش کتاب توسط کتاب‌فروشان در نمایشگاهی که مختص ناشران بود به صنعت نشر لطمه زد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha