هاله‌ای از ابهام ناشران شرکت کننده در نمایشگاه کتاب را فرا گرفته‌است

تهران- ایرنا- مدیر انتشارات نیماژ، گفت: ناشران اگر بتوانند کاغذ مورد نیاز برای چاپ کتاب را پیدا کنند و همچنین اگر موفق به ثبت کتاب در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شوند، توانایی خرید کتاب با قیمت‌های جدید توسط مردم در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، چیزی به تاریخ برگزاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمانده‌است، اما ناشران هنوز ذهنیتی درباره چگونگی برگزاری این رویداد فرهنگی ندارند.

علیرضا اسدی، مدیر انتشارات نیماژ درباره امکان اجرای پروتکل‌های بهداشتی در حجم مخاطبانی که بعد از دو سال می‌توانند در نمایشگاه حضور داشته‌باشند، به خبرنگار ایرنا گفت: اگر غرفه انتشارات مانند سال‌های گذشته در  شبستان باشد، با توجه به حجم جمعیتی که بعد از دو سال در نمایشگاه کتاب حضور خواهند داشت، عملا اجرای پروتکل‌های بهداشتی بسیار دشوار خواهدبود.

او ادامه داد: اگر مسئولان بخواهند بیرون از شبستان مردم را برای ورود به غرفه در تعداد مشخص راهنمایی کنند، این عمل بسیار سخت و برای مخاطبان زمانبر خواهدبود. برای ما هم این سوال برپا است و هنوز به پاسخ نرسیدیم. البته ورود و خروج به نمایشگاه با ماسک انجام خواهدشد، اما فکر نمی‌کنم بتوانیم در غرفه‌ها جمعیت را کنترل کنیم.

در غرفه نیماژ هر سال چندین برنامه معرفی کتاب و جشن امضا برگزار می‌شود. مدیر این انتشارات با بیان اینکه هنوز ذهنیتی از چگونگی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب ندارد، افزود: برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری را به روز دوم یا سوم نمایشگاه موکول کردیم. شرایط نمایشگاه مشخص نیست و نمی‌دانم که اجازه برگزاری جشن امضای کتاب را می‌دهند یا نه. این‌ها مسائل مبهمی است که ناشران با آن مواجه هستند. وقتی که وارد نمایشگاه شدیم، باید بر اساس شرایط، تصمیم‌گیری کنیم. البته در این روزها مسائل زیرساختی را آماده می‌کنیم تا اگر احتمالا قرار شد برنامه‌ای داشته‌باشیم، بتوانیم به سرعت آن را انجام بدهیم.

حاله‌ای از ابهام ناشران شرکت کننده در نمایشگاه کتاب را فرا گرفته‌است

قیمت کتاب حداقل ۴ برابر شده‌است

اسدی با اشاره به استقبال مخاطبان از نمایشگاه‌های بین‌المللی قبلی و احتمال استقبال بالای مخاطبان از نمایشگاه کتاب حضوری بعد از دو سال، بیان کرد: در این دوره یک نکته مطرح است که جای تامل دارد، زیرا نمایشگاه کتاب امسال در شرایطی برگزار می‌شود که قیمت کتاب به شدت افزایش پیدا کرده‌است. اگر قیمت کتابی در نمایشگاه سال گذشته ۳۰ هزار تومان بود، در این دوره مخاطب برای خرید آن حداقل باید ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کند. با توجه به وضعیت معیشتی مردم که در تنگنا هستند، باید بررسی شود که مردم توانایی خرید کتاب دارند؟

مدیر نشر نیماژ با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از دریافت سه دوز واکسن برای مردم ساده‌تر از قبل است، گفت: بعد از سه دوز واکسن حتما مخاطبان در این دوره از نمایشگاه کتاب حضور چشمگیری خواهندداشت. شاهدیم که شهرها به رنگ‌های زرد و نارنجی در می‌آید و تعداد افراد مبتلا کاهش پیدا کرده‌است، این مسائل به لحاظ بار ذهنی و روانی روی حضور مردم تاثیر زیادی دارد.

او افزود: اگر مساله‌ای مانع حضور مردم در نمایشگاه کتاب شود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست، بلکه قدرت خرید مردم است که روی حضور آن‌ها تاثیر دارد. اگر فردی بخواهد سه نسخه کتاب بخرد، باید حداقل ۵۰۰ هزار تومان بپردازد. با توجه به اینکه اکثر مخاطبان قشر دانشجو و اقشار پایین دست درآمدی در جامعه هستند، فکر می‌کنم این مساله ضربه مهلکی به نمایشگاه باشد.

ناشران نمی‌توانند کتاب‌هایشان را منتشر کنند

چند سالی است که کمبود و گرانی کاغذ به مشکلات ناشران اضافه شده‌است، این مساله تا جایی پیش رفته‌است که  برخی از ناشران نمی‌توانند عنوان‌های تازه را چاپ یا آثار قبلی را تجدید چاپ کنند. اسدی با بیان اینکه همیشه باید یک جای کار بلنگد، گفت: در ارتباط با این نمایشگاه هم همینطور است. مسئولان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نهادهای ذی‌ربط باید مشخص کنند که کاغذ می‌دهند یا نمی‌دهند، اگر نمی‌دهند باید کاری کنند تا دسترسی ناشر به کاغذ آزاد را تسهیل کنند.

او با اشاره به نزدیک بودن زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، ادامه داد: هنوز به کاغذ بالک دسترسی نداریم، این یک معضل است. زیرا کاغذ دولتی نیست، کاغذ آزاد هم حتی با قیمت بالا در بازار نیست. وقتی وضعیت تولید را بررسی می‌کنم، برخی از ناشران پرکار هستند و کاغذ زیادی برای چاپ آثار خرداری کرده‌اند و در انبار دارند، اما تعداد زیادی از ناشران کاغذ ندارند و نمی‌توانند کتاب‌هایشان را منتشر کنند.

مدیر انتشارات نیماژ با بیان اینکه چند روزی است سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعطای مجوز کتاب راه‌اندازی شده‌است، گفت: به هیمن دلیل ناشران نتوانستند بسیاری از عناوین خود را به نمایشگاه کتاب برسانند. این برای نویسنده و ناشر اتفاقی تلخ است که نتواند کتابش را در نمایشگاه ببیند. در این چند روز مولفان و مترجمان دنبال انتشار کتاب و ارائه آن در نمایشگاه بودند، اما ناشران در قدم نخست کاغذ نداشتند و همچنین سامانه صدور مجوز کتاب فعال نبود و به تازگی فعال  شده‌است. در نتیجه بسیاری از آثار به نمایشگاه نرسید و امسال نمایشگاه باید به این شکل برگزار شود.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha