به گزارش ایرنا، جشن مولود در بین مردم مهاباد از ارزش احترام خاصی برخوردار است و از روز قبل از این جشن، تدارک خاصی برای پذیرایی از مهمانان دیده میشود و در صبح «جشن مولود» خانوادهها برای برگزاری این جشن در منزل بزرگ خانواده جمع و در نوبت صبحانه غذای مخصوص جشن که بیشتر برنج و خورشت است، صرف میکنند.
با توجه به دایر بودن ادارات و موسسات دولتی و خصوصی و لزوم حضور کارکنان در محل کار خود، امکان جمع شدن اعضای بعضی از خانواده دور سفر جشن مولود در نوبت صبحانه مهیا نیست لذا برخی خانوادههای مهابادی برپایی جشن مولود را به وعده نهار موکول میکنند
اعضای خانواده در این روز لباس های تازه و نو برتن میکنند تا در این جشن که جشن تولد خاتم انبیاست، همه چیزی زیبایی و شکوه خاص خود را داشته باشد.
امسال با توجه به فروکش کردن ویروس کرونا، این جشن گسترده از سالهای قبل برگزار میشود.
در این مناطق رسم این گونه است که بزرگ خانواده پس از برپایی جشن مولود و صرف کردن غذای جشن، هدایایی که بیشتر نقدی است به کودکان خردسال میدهد و همین امر باعث زیبا شدن و خاطره انگیز شدن آن برای کودکان و نوجوانان است.
در طول ماه ربیع الاول در برخی مناطق بویژه بعد از نماز عصر و یا عشا مردم در مساجد جمع میشوند و به مولودی خوانی و دف نوازی میپردازند و همزمان با برگزاری جشن مولودی خوانی، شکلات، خرما و شربت در بین حاضران توزیع میشود.
در مهاباد امسال طبق پیش بینیهای انجام شده جشن مولود و هفته وحدت با شکوه خاصی برگزار میشود، عصر دیروز بازار این شهرستان به مناسبت ولادت پیامبر اکرم(ص) کمی زودتر از وقت معمول محل تعطیل شد و امروز هم بخشهای زیادی از بازار این شهر به این مناسبت بطور کامل تعطیل است.
طبق اعلام فرمانداری مهاباد، تمام ادارات دولتی در روز جاری/ یکشنبه ۱۷مهر/ دایر است ولی کارمندان اهل تسنن میتوانند از مرخصی استحقاقی خود استفاده کنند.
مولودی خوانی در مهاباد
شرکت در آیین مولودیخوانی ویژه قشر خاصی نیست و پیر و جوان، زن و مرد و هر کسی با هر سلیقهای در این آیین حضور پیدا کرده و ذکر «الله مدد یا رسولالله نظر» را زمزمه میکند و به دفنوازی گروههای مولودیخوان گوش فرا میدهد.
«مولود» کلمهای از ریشه عربی ولد و به معنای متولد شده، است و منظور از آن ماهی است که پیامبر اکرم (ص) متولد شده و مردم این منطقه ماه ربیعالاول را ماه مولود و روز ولادت نبیاکرم را «جشن مولود» میخوانند.
خجستگی این ماه تا حدی در بین مردم این دیار نهادینه شده که خانوادههایی که فرزند پسرشان در این ماه به دنیا میآید، اسم مولود یا محمد بر وی مینهند و بر این باورند که متولد شدن فرزند پسر در این ماه و نهادن اسم مولود بر وی منشا خیر و برکت برای آن خانواده خواهد بود.
آیین مولودیخوانی یک آیین دسته جمعی است و علاوه بر فرد مولودیخوان که به طور معمول استاد دفنوازی است، یک گروه سه تا ۶ نفری دفنواز نیز وی را همراهی کرده و عدهای نیز میوه، خرما، شربت، شیرینی و آبنبات نیز در میان حاضران توزیع میکنند.
در ابتدای آیین مولودیخوانی یکی از قاریان برجسته چندین آیه از آیات قرآنی را تلاوت میکند و شرکتکنندگان با باز کردن قرآن کریم و جمعخوانی آن و سردادن سلام و صلوات بر پیامبر اکرم (ص) و خاندانش وی را همراهی میکنند.
در ادامه گروههای مولودیخوانی و دفنوازی شروع به تکخوانی، جمعخوانی، تکنوازی و جمعنوازی دف کرده و به ذکر قصیدههایی به زبانهای عربی، کُردی و فارسی اقدام میکنند.
«دف» در بین مردم این دیار با توجه به نواختن آن در آیینهای مولودیخوانی و مدیحهسرایی پیامبر اکرم(ص) به عنوان یک ساز دینی و مقدس شناخته شده و اگر پوسته دف در هنگام دفنوازی پاره شود در اصطلاح میگویند «دف شهید» شده است.
دف یکی از سازهای کوبهای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقهای چوبی میباشد که پوست نازکی بر آن می کشند و آن با ضربههای انگشت مینوازند.
این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به «دایره» بزرگتر از آن و با صدای بمتر است و در دوره اسلامی ایران، برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به کار میرفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان است؛ در گذشته برای آنکه دف طنین بهتری داشته باشد روی آن پوست آهو میکشیدند.
برخی از مردم در این ماه برای شفای بیماران خود ذبح حیوان (گوسفند یا گاو) را نیز نیت و گوشت آن را در بین افراد نیازمند و فقرا توزیع میکنند و برخی دیگر برای مولودی اقلام غذایی را در بین فقرا توزیع یا سفرههای مولودی را برای اطعام فقرا پهن میکنند.
هفته وحدت نماد وحدت عملی است
امام جمعه مهاباد با تبریک هفته وحدت و ولادت پیامبر اسلام(ص) گفت: نبی مکرم اسلام (ص) خود نماد و محور وحدت و نوع دوستی در جامعه بود و ماه ربیع الاول یاد آور میلاد آخرین رسول خدا، مبشر عدالت و هفته وحدت بیتردید نماد و پیام صلح، دوستی برای پیروان راستین و حقیقی دین و مکتب انسان ساز اسلام ناب محمدی (ص) است.
ماموستا عبدالسلامی امامی افزود: نامگذاری ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به نام هفته وحدت که برخواسته از اندیشه بلند و تفکر آزاداندیشی و وحدت آفرین حضرت امام خمینی (ره) است، تجلی وحدت امت اسلام و اتحاد در برابر کفر و استکبار جهانی است و در این هفته روح اخوت اسلامی در پیکره اجتماع، بیش از پیش زنده، جاری و ساری میشود.
وی اظهار کرد: وحدت و برادری یکی از زیباترین واژه ها و ارمغان پیامبر رحمت برای جوامع بشری است و وحدت مسلمانان مانند چتری از رحمت خداوند بر سر امت اسلام است که از بین برنده کینه ها و خودخواهی ها و موجب صفای قلوب خواهد بود.
برپایی جشن مولودی در مساجد، تکایه، خانقاها و خانهها
یکی از ائمه جمعه مهاباد نیز با اشاره به برپایی جشن مولودی در این شهرستان گفت: در طول ماه ربیع الاول جشن مولودی علاوه بر مساجد، تکایه و خانقاها در بسیاری از خانهها برگزار میشود در این جشن به مولودی خوانی و دف نوازی میپردازند.
ماموستا ملا اسماعیل محمودی افزود: در این مجالس مولودی خوانی علاوه بر تلاوت آیاتی از قرآن کریم، اشعار عرفانی و مدح پیامبر اسلام (ص) و ذکر و توصیف نبی مکرم اسلام و به زبان های کُردی، عربی و فارسی اشعاری قرائت میشود.
وی اضافه کرد: این اشعار عرفانی در مدح رسول الله(ص)، دعا و مناجات است و گوش فرا دادن به آنها ضمن داشتن بهره های معنوی موجب جلا دادن روح و روان انسان میشود.
برپایی جشن های مولودی خوانی و دف نوازی در مهاباد
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: امسال در هفته وحدت و ماه ربیع الاول چندین برنامه مختلف با حضور و مشارکت مردم برگزار میشود که برگزاری دومین جشنواره ملی دفنوازی و مولودیخوانی با عنوان «نوای وحدت» یکی از این برنامهها است.
سامند جوانبخت افزود: برپایی محفل انس با قرآن، جشن های مولودی خوانی در مساجد شهری و روستایی جشنواره نقاشی با موضوع وحدت و برابر، همایش بزرگداشت نویسنده و محقق برجسته استاد ترجانیزاده از دیگر برنامههای این هفته در مهاباد است.
وی با اشاره به اینکه هماهنگی برای برپایی آیین های جشن مولود در مهاباد انجام شده است اضافه کرد: آیین ها و جشن مولود در این شهرستان با همراهی و همکاری شمار زیادی از هنرمندان دف نواز و گروه های مولودی خوانی در طول این ماه برگزار میشود.
از دیدگاه اهل سنت ولادت پیامبر(ص) ۱۲ ربیع الاول و از دیدگاه تشیع ۱۷ ربیع الاول است و این هفته به نام هفته وحدت نامگذاری شده است.
شهرستان مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی است.